Lectoraat Cultureel erfgoed

Het lectoraat Cultureel Erfgoed van de Reinwardt Academie is een plek waar onderzoek, onderwijs en praktijk samenkomen. Sinds 2011 werken we aan vragen over de professionele erfgoedpraktijk. Hoe krijgt die professionele praktijk vorm in een voortdurend veranderende samenleving, en andersom: hoe kunnen erfgoedprofessionals met hun werk mee vormgeven aan die samenleving?

In de afgelopen jaren hebben we verschillende onderzoeksprogramma’s uitgevoerd. Daarbij stond steeds de rol van mensen en hun interacties met erfgoed centraal. Zo ontwikkelden we een methode om interacties zichtbaar en bespreekbaar te maken genaamd emotienetwerken. Studenten, docenten, onderzoekers en externe partners werkten in meer dan honderd projecten en activiteiten – sommige lokaal en kleinschalig, anderen internationaal en langdurig - samen om beter te kunnen begrijpen wat erfgoed is, hoe het ontstaat en welke rol dergelijke processen en dynamieken hebben in de samenleving. 

Ons onderzoek levert nieuwe inzichten, methodes en publicaties op, die direct gebruikt kunnen worden door erfgoedprofessionals werkzaam in musea, archieven, overheden, de creatieve en culturele sector en verder. We delen deze kennis in boeken, artikelen, lezingen, workshops en samenwerkingsprojecten.

Ben je nieuwsgierig naar ons werk? Op deze website vind je meer informatie over onze lopende en afgeronde onderzoeksprogramma’s, de verschillende onderzoeksprojecten, publicaties en thema’s waar we mee bezig zijn. We nodigen je van harte uit om kennis te maken met onze onderzoekers, om mee te lezen, of om in gesprek te gaan over erfgoedpraktijk.

Lector

‎‎‎‎‎‎

Staff

Het lectoraat heeft een staf bestaande uit onderzoekers, projectleiders, coördinatoren en adviseurs. Samen helpen ze de lector met het realiseren van de ambities van het onderzoeksprogramma en de ontwikkeling van het lectoraat als geheel.

Kenniskring

Het lectoraat Cultureel erfgoed heeft een kenniskring met onderzoekers met verschillende disciplinaire achtergronden die met elkaar en anderen van gedachten wisselen in door het lectoraat geïnitieerde kenniskringbijeenkomsten. Ze volgen elkaars onderzoek door manuscripten te becommentariëren als criticalfriend en door deelname aan elkaars congressen. Bij gelegenheid sluiten andere geïnteresseerden aan. Dit kunnen medewerkers van de Reinwardt Academie zijn, maar ook externen. . De kenniskring speelt ook een rol in de aanloopfase naar een onderzoeksproject: docenten die een onderzoeksbeurs willen aanvragen krijgen de gelegenheid om hun onderzoek te presenteren.

Delen