Naar inhoud
 

Onderzoeksprogramma Bringing in History

 

Onderzoeksprogramma

Musea vragen zich af wat zij met roofkunst in hun collecties aan moeten en scholen discussiëren ieder jaar weer over de vraag of en hoe zij de traditionele kalenderfeesten willen vieren. Het lectoraat onderzoekt welke kennis en vaardigheden kunnen helpen bij het maken van de keuzes in de omgang met dit soort erfgoedvraagstukken. Dit wordt gedaan binnen het onderzoeksprogramma Bringing in History.

Het lectoraat werkt vanuit het idee dat het belangrijk is om inzicht te hebben in het krachtenspel van belangen, emoties en kennisclaims rond erfgoed. Inzicht in de dynamiek van erfgoedvorming draagt bij aan ‘erfgoedwijsheid’. Een erfgoedprofessional kan verschil maken in complexe erfgoedinteracties en bij de aanpak van concrete erfgoedvraagstukken. Hoe? Door betekenisvolle interventies. Het lectoraat ontwerpt en onderzoekt professionele interventies op een viertal terreinen, namelijk: 1) stedelijke vernieuwing en leefbaarheid, 2) religie en musea, 3) voeding en natuur en 4) vieren en gedenken.

Het onderzoek vindt plaats in verschillende (inter)nationale deelprojecten.

Delen
 

Onderzoeksprogramma Bringing in History