Naar inhoud
 

Lees hier het verslag over 'Podiumkunsterfgoed' terug

Podiumkunsterfgoed

Elk jaar touren weer nieuwe prachtige voorstellingen door Nederland. Met hun werk delen theatermakers, choreografen en musici hun verhalen, werpen ze een kritische blik op de wereld en creëren ze ruimte voor verschillende perspectieven en het kennismaken met een ander. Maar wat gebeurt er met een voorstelling wanneer deze voorbij is? Hoe kunnen makers en het publiek zich verhouden tot de makers en voorstellingen die hen voorgingen? Hoe kan, moet en mag het theater het archief in?

Tijdens de Erfgoedarena op 15 november gaan we samen met professionals in gesprek over podiumkunsterfgoed. Welke producties maar vooral welke makers zien we terug in de archieven? Hoe inclusief is dit stukje erfgoed? En ook kijken we naar de rol van de erfgoedprofessional in deze sector.

Details

Datum  •  Woensdag 15 november
Aanvang • 18:30 uur
Event  • 19:00 - 21:00 uur
Borrel • 21:00 - 22:00 uur

Ontmoet de gastcurator Guido Jansen

“Het cliché ‘theater is vluchtig’ is waar, maar weerhoudt sommige makers ervan om te bedenken wat er van een voorstelling overblijft. Het creëert een blinde vlek voor al het werk dat eraan voorafgaat, en erna komt. Hoeveel fascinerende, inspirerende stappen er gemaakt zijn in het creatieve proces. Ik geloof dat de erfgoedsector en de theaterwereld daar een gezamenlijke uitdaging hebben.”

Guido Jansen is dramaturg en docent en werkt als coördinator deskundigheidsbevordering voor Podiumkunst.net, waar hij zich bezighoudt met het vraagstuk ‘leren archiveren voor de podiumkunsten’. In gesprek met makers zoekt hij naar hoe kennis uit de archief- en erfgoedsector ingezet kan worden in de maak- en werkpraktijken binnen de podiumkunsten. Zo maakt hij o.a. het webinar-programma Archiveren voor Dummies en organiseert hij Het Archieftraject.

Ontmoet spreker Maarten van Hinte

Maarten van Hinte is een Nederlands-Surinaamse acteur, regisseur, (toneel)schrijver en dramaturg. Hij startte zijn loopbaan als rapper in de Amsterdamse hiphop scene. Halverwege de jaren tachtig sloot hij zich aan bij theatergroep DNA (De Nieuw Amsterdam), een multiculturele theatergroep. Hier begon hij als acteur om zich vervolgens al snel verder te ontwikkelen als vertaler en regisseur. Samen met Marjorie Boston en Lucien Kembel richtte hij in 1994 de theatergroep Made in da Shade op, dat hiphop theater in Nederland pionierde zich centreerde op voorstellingen voor en door nieuwe stemmen.

Ontmoet spreker Rochelle van Maanen

Rochelle van Maanen is een educator, creatief producent en talent manager en opiniemaker. Rochelle haar expertise liggen in het (Nederlandse) slavernijverleden en kolonialisme in Indonesië. Zij heeft een bachelor psychologie. Verder is zij de onderzoekscoördinator voor platform The Need for Legacy.  

The Need for Legacy is een stichting gevormd door een jonge generatie theatermakers van kleur die zich inspannen voor een inclusieve Nederlandse theatergeschiedenis. Verschillende generaties theatermakers komen samen in het hier en nu om behoeftes te inventariseren, verhalen te delen en gesprekken te voeren over een meer diverse en inclusieve theaterwereld. Dit wordt gekoppeld aan vergeten geschiedenissen die gezamenlijk worden bestudeerd. The Need for Legacy fungeert tevens als spreekbuis naar instanties die zich bezighouden met de archivering van de Nederlandse podiumkunsten, waardoor er gaandeweg een correctie komt op de wijze waarop de podiumkunsten worden gearchiveerd en hoe deze kennis op o.a. toneelscholen wordt ontsloten.

Ontmoet spreker Anne Maike Mertens

Anne Maike Mertens is mede-artistiek leider en -oprichter van Nineties, een veelvormig theatergezelschap dat voorstellingen maakt met makers van verschillende disciplines. Afgelopen winter heeft ze met ‘Een zondagmiddag in Bellevue met een tekst die je waarschijnlijk niet kent’ een reeks lezingen voor de theater- en literatuurliefhebber gemaakt. Nineties en Theater Bellevue vragen met deze reeks meer aandacht en waardering voor de toneeltekst van eigen bodem, zodat de Nederlandse theatergeschiedenis niet wordt vergeten.

Ontmoet spreker Mirjam Zegers

Mirjam Zegers studeerde Nederlands en Literatuurwetenschap in Nijmegen en Londen. Eind jaren negentig verlegde zij haar werkterrein naar de muziek. Ze maakte een boek met componist Louis Andriessen (Gestolen tijd, Querido 2002) en was twintig jaar zijn persoonlijk assistent. Toen hij in 2021 overleed, werd zij curator van het Louis Andriessen Platform (in ontwikkeling). Voor ArtEZ conservatorium Zwolle en Studium Generale is Mirjam coördinator van de online cursus Curatorial Practices in Music en programmamaker.

Van 1999 tot 2007 werkte zij op de promotie-afdeling van muziekuitgeverij Donemus, onder andere als adviseur van internationale muziekprogrammeurs. Voor het ArtEZ Conservatorium Arnhem ontwikkelde ze een masteropleiding Muziekprogrammering, die ze vervolgens ook leidde (2009-2013). Zij was ‘expert’ voor het Europees Cultuurprogramma en begeleidde als adviseur diverse internationale samenwerkingsprojecten in de podiumkunsten. Zij was bestuurlijk actief voor o.a. Ensemble Asko|Schönberg, hcmf//Huddersfield Contemporary Music Festival, het Arnhems Muziek Platform en stichting Sounding Bodies.

Ontmoet de moderator Mirthe Frese

Misschien herken je haar als de moderator van de Erfgoedarena   'Klimaatcrisis, activisme en erfgoed' van afgelopen januari. Dit keer is Mirthe Frese er weer bij!

Mirthe Frese is moderator, programmamaker en theatermaker met een geheel eigen oeuvre. Ze maakt programma’s op het snijvlak van maatschappij, politiek en kunst, onder andere voor De Balie en Stedelijk Museum Amsterdam. Momenteel werkt ze aan haar debuutroman waarin ze haar eigen familiegeschiedenis onder de loep neemt.

Meer weten? Verdiep je alvast met de tips van curator Daphne Veendorp en gastcurator Guido Jansen

Bouwen, breken en bewaren - Marijn Lems

The Need For Legacy is een stichting die zich inspant voor de bewustwording van de rol die kunstenaars van kleur in de Nederlandse theatergeschiedenis hebben gespeeld. Krijg een kijkje in de organisatie met een gesprek met de voorzitter en mede-oprichter Gable Roelofsen en de projectcoördinator Kimberley Smit.

Hoe is het mogelijk dat het werk van de Nederlandse pioniers van de moderne dans zo onbeschreven is?

Mimewetenschapper Marijn de Langen geeft haar reactie op de lezing van de heruitgave van een boek uit 1985, het énige boek dat de ontwikkeling van moderne dans in Nederland beschrijft. 

Tijd zal ons leren - voorstelling en podcast

Romana Vrede en OTION vertellen ons met Tijd Zal Ons Leren over de vergeten verzetshelden tegen de slavernij. Het zijn verhalen over Afrika, de Amerika’s en de Caraïben, maar ook uit Europa en Azië. Over Tula, de Marrons, One-Tété Lohkay, de Bandanezen, Georges Biassou, Dutty Boukman en nog vele andere verzetshelden. Na een podcast, talkshow én tv-programma kwam Tijd Zal Ons Leren naar het theater.

Ken je klassiekers - Floortje Bakker

Wat zijn dé vijf stukken van makers van kleur die iedereen moet kennen? Dat vroeg Theaterkrant aan een groep makers en dramaturgen. Theaterkrant kwam tot een voorlopige, onvolkomen keuze van tien sleutelteksten om met elkaar te lezen, bestuderen, spelen en bespreken.

Een zondagmiddag in Bellevue met vergeten toneelteksten - Ellen Dekkers

Tijdens Een zondagmiddag in Bellevue lezen professionele acteurs vergeten toneelteksten voor.

Panelgesprek De legacy van de sector: Gezamenlijk zorgdragen voor de dansarchieven 

Vanaf 0:00 & vanaf fragment Bart Dieho, vertelt Bart over zijn deelname aan Het Archieftraject en welke archiverings vragen hen als dansgezelschap hebben geholpen. 

Delen
 

Lees hier het verslag over 'Podiumkunsterfgoed' terug