Naar inhoud
 

Lees hier het verslag 'Een blik op digitale mode' terug

Een blik op digitale mode

Op woensdag 11 oktober gaan we in gesprek met experts uit het veld over digitale mode. Het huidige leven speelt zich voor een deel online af. Hoe kan digitale mode daarvan een verlengstuk zijn en heeft het meer voordelen? Tijdens de Erfgoedarena nemen we je mee in de wereld van digitale mode en gaan we de discussie aan over de duurzaamheid en de toekomst hiervan.

Details

Datum  •  Woensdag 11 oktober
Aanvang • 18:30 uur
Event  • 19:00 - 21:00 uur
Borrel • 21:00 - 22:00 uur

Digitale mode is een misschien onbekende en abstracte term maar waarschijnlijk heb je er zelf al aan meegedaan. De kleding die je kiest voor je avatar op Snapchat is al digitale mode. Kleding van verschillende merken zoals Vans, Calvin Klein en The North Face kan je je avatar aantrekken. En je hebt ook verschillende Instagram filters zoals Balenciaga zonnebrillen die je kan gebruiken tijdens het maken van selfies. Maar het gaat verder dan dat, zo bracht Moschino een kledinglijn uit voor de game de Sims, en is er deze maand september in Londen, New York en Parijs een Digital Fashion Week. Met de digitale mode kun je dromen en fysiek onmogelijke ontwerpen waarmaken. Maar hoe draag je het eigenlijk?


De technologie die gebruikt wordt voor digitale mode kan ook ingezet worden bij tentoonstellingen. Bijvoorbeeld bij de tentoonstelling 'Van Pasvorm tot Polygon' in het Centraal Museum Utrecht, vorige zomer. Kledingstukken die te kwetsbaar en fragiel waren om tentoongesteld te worden, kwamen weer tot leven door deze technologie. Zo werden de stukken die geen daglicht meer konden verdragen toch zichtbaar voor publiek.


Is digitale mode de toekomst? Hoe kan het bijdragen aan een duurzame mode-industrie? En wat voor invloed heeft het op het erfgoedveld? Tijdens de Erfgoedarena van 11 oktober gaan we met elkaar in gesprek over dit thema. 

"Digitale mode intrigeert en brengt niet alleen kansen voor de modesector zelf, maar ook zeker voor de erfgoedsector. Inspirerende jonge makers bouwen samen aan een spectaculaire toekomst, die dichterbij is dan je denkt."

Ontmoet gastcurator Anne-Karlijn van Kesteren

 

Ze is werkzaam als conservator bij Design Museum Den Bosch. Hier ontwikkelde ze een tentoonstelling “Screenwear-Exploring Digital Fashion” die een kijkje gaf in de wereld van digitale mode en toonde ze de mogelijkheden en ónmogelijkheden van de huidige manier van mode ontwerpen.

Het museaal verzamelen en presenteren van design, mode en sieraden is haar interesse- en specialisatiegebied. Tentoonstellingen die zij onder andere ontwikkelde: Screenwear - Exploring Digital Fashion (Design Museum Den Bosch - 2022), Tussen Grenzen (Museum Arnhem - 2023), Tenminste Houdbaar Tot (Museum Arnhem - 2022), Voices of Fashion - Black Couture, Beauty & Styles (Centraal Museum - 2021) en Body Control (Museum Arnhem - 2019).

Meer verdieping? Lees de blog “Digitale mode, hoe draag je het eigenlijk?” die zij heeft geschreven over het onderwerp.

Ontmoet de Erfgoedarena moderator Cathelijne Blok

Ontmoet de Erfgoedarena moderator Cathelijne Blok, kunsthistorica en journalist, die haar zoektocht naar feminisme omzette in het inspirerende online & offline kunstplatform The TittyMag: waar ze op creatieve wijze via kunst een veilig dialoog creëert rond de thema’s inclusiviteit, empowerment en feminisme.  
 
Haar scherpe en creatieve blik op de wereld maakt haar een duizendpoot met een indrukwekkend CV: zo werkt ze als content creator, (eind)redacteur/directeur en als creatief adviseur voor onder andere het Rijksmuseum, het Van Gogh Museum en de Kunsthal.  En dat is niet alles! Als kunstenaar heeft ze een bijzondere feministische kunstinstallatie in Youseum gecreëerd, geeft ze inspirerende creatieve sessies, schrijft ze artikelen voor NRC, Jinek online, Cosmopolitan en i-D magazine en presenteert ze lezingen en podcasts voor AVROTROS, TikTok, het Parool en het Drents Museum. 
 
Met haar ervaring wordt ze veelal ingezet als interviewer en moderator. Benieuwd naar hoe ze het Erfgoedarena gesprek gaat leiden? Kom 11 oktober naar de Erfgoedarena.

Ontmoet de sprekers

Dylan Eno - Spreker

Giftige groene japonnen uit het Victoriaanse tijdperk weer tot leven brengen, om zo kritiek op de huidige maatschappij te geven?  De eerste spreker van de Erfgoedarena Dylan Eno, een ontwerper afgestudeerd in 2022 aan de Design Academy Eindhoven, heeft dit waargemaakt met zijn filmessay ‘To Die For’. Deze film heeft hij gemaakt in samenwerking met de mode en kostuumafdeling van het Kunstmuseum Den Haag. Hier heeft hij een aantal groene japonnen die arseengroen bevatten, een verfstof waarvan één van de bestanddelen het giftige arsenicum is, gefilmd en gefotografeerd tot digitale 3D bestanden.  

In zijn filmessay legt Dylan de link tussen het gebruik van arseengroen in de 19de eeuw en microplastics nu. Zelf schreef Dylan Eno over deze film: "De film vergelijkt het gebruik van toen met arseengroen met het huidige gebruik van microplastics. Twee maanden geleden (maart 2022) zijn er voor het eerst microplastics ontdekt in het menselijk bloed. We weten niet wat voor schade ze aanrichten en wat de gevolgen zijn, maar toch dragen en gebruiken we dagelijks voorwerpen waarbij microplastics vrijkomen. Zijn we bereid afstand te doen van deze producten die zo normaal zijn geworden? In hoeverre herhaalt de geschiedenis zich eigenlijk?" 

Lees en zie hier meer over 'To Die For'.

Giancarlo Pazzanese - Spreker

Even voorstellen aan Erfgoedarena spreker: dit is Giancarlo Pazzanese, een multigetalenteerde kunstenaar, docent en digitale modeontwerper. Hij is een multigetalenteerde kunstenaar, docent en digitale modeontwerper. Giancarlo onderzoekt mode- en kunstgeschiedenis en legt hier de link met moderne trends, dit zie je ook terug in zijn digitale ontwerpen. Met zijn ontwerpstudio dis_placed richt hij zich op het verkennen van snijvlakken tussen kunst, mode, technologie, geschiedenis en culturele analyse.

In 2018 werkt hij als docent aan de Amsterdam Fashion Academy, waar hij lesgeeft in culturele studies en digitale vaardigheden. In 2022 haalt hij de Master Innovatie en Onderwijs, waarna hij een 3D Fashion Design trainingsprogramma voor studenten ontwikkelt. Tegenwoordig is Giancarlo werkzaam als docent mediacultuur, kunstmatige intelligentie en web3 aan de opleiding Creative Business Program van de Hogeschool Utrecht. 

De enorme mogelijkheden en uitdagingen van digitale mode, met name op het gebied van identiteit, gender, inclusie, toegankelijkheid en representatie, houden hem momenteel bezig: 

“Ik zie geen scherpe scheidslijn tussen mode, kunst en design. Vroeger moest design functioneel zijn en had kunst het voorrecht om niets te maken te hebben met het alledaagse leven. Kunstenaars konden vragen stellen en ontwerpers creëerden oplossingen voor dit. Die grens is nu vervaagd. Ontwerpers stellen vragen en denken kritisch na tijdens het ontwerpen. Digitale mode is op dit moment spannend omdat het aanzet tot reflectie over representatie, gender, inclusie, racisme en duurzaamheid. Net zoals schilderkunst of fotografie dat decennia of eeuwen geleden deden.” 

Lees meer over hem en zijn werk hier.

Isabelle Udo - spreker

Isabelle Udo is een digitale kunstenaar en de oprichter & creatief directeur van videOrbit Studio in Amsterdam, waar ze AR-ervaringen, galerie-installaties en digitale mode creëert voor high-end klanten wereldwijd waaronder; Burberry, Dior, Meta, Versace, Coachella en Tommy Hilfiger. Isabelle is een specialist in het maken van kunstwerken met real-time rendering, waarbij ze schoonheid creëert met nieuwe mediatoepassingen. 

Onlangs is ze gestart met een digitaal mode-initiatief genaamd Code Couture, waar ze samen met 3D-kunstenaar Lucas Guzman en ontwikkelaar Sem Verbraak nieuwe vormen van digitale zelfexpressie onderzoekt via computeralgoritmen. Gebruikers kunnen hun eigen digitale 'ik' vormgeven en samenstellen via een online configurator. Deze digitale identiteiten kunnen worden gedragen in augmented reality, mixed reality en in de digitale wereld. 

Isabelle heeft tijdens de Amsterdam Fashion Week 'Future Front Row' gelanceerd. Samen met visionair Antonio Talarico creëerden ze 's werelds eerste digitale modeshow in een fysieke setting, waarmee ze digitale mode en virtuele modellen aan het grote publiek liet zien.

Delen
 

Lees hier het verslag 'Een blik op digitale mode' terug