Sacha van Beusekom

Sacha van Beusekom

Course
Cultureel erfgoed
Class
2013
Specialization

Publiek en Participatie

Email
sachavb1@hotmail.com
Contact
LinkedIn

Kunst zit in mijn genen, maar komt niet altijd uit mijn vingers. Daarom is het werken met en tussen kunst voor mij een ideale oplossing. Het overbrengen van enthousiasme en kennis over kunst vind ik fantastisch, waardoor educatie de beste richting is voor mij om in te werken.

Mijn droom is om in een museum op de educatieve afdeling te werken. Een specifieke functie heb ik momenteel niet voor ogen. Wel wil ik in die functie kunnen experimenteren met de ontwikkelingen die zich plaatsvinden in het werkveld. Denk hierbij aan ontwikkelingen in het onderwijs, maar ook ontwikkelingen op het gebied van leermethodes. Door hiermee aan de slag te gaan hoop ik verschillende doelgroepen een breed perspectief te kunnen bieden op het gebied van kunst en cultuur. Door iedere keer een andere invalshoek te vinden om mensen te benaderen, leert het publiek een collectie telkens op een andere manier te bekijken.

Kwaliteit staat voorop

Het onderwijs heeft zich door de jaren heen sterk ontwikkeld, zo ook educatie in musea. Er wordt altijd op zoek gegaan naar betere en nieuwere lesmethoden, die ook worden geïntegreerd in educatieve programma's in musea. Zo wordt ook gekeken wat goed aansluit op de juiste doelgroep. Maar welke factoren spelen hierbij een rol? En hoe werkt dit precies bij een groep als vmbo?

Naast het kijken naar de doelgroep, is het belangrijk te kijken naar de kwaliteit die een programma biedt voor een bepaalde doelgroep. In deze scriptie wordt dieper in gegaan op de verschillende factoren die een rol spelen bij een educatief programma voor vmbo-groepen, specifiek in moderne kunstmusea.

Downloads

Internship

In de periode augustus 2012 tot en met januari 2013 heb ik stage gelopen bij het Stedelijk Museum Amsterdam. Een historische periode, vanwege de heropening van het museum. In deze periode ben ik veel te weten gekomen over educatieve programma's in musea en dan met name de praktische kant ervan. Hoe worden museumdocenten ingewerkt op programma's? Hoe krijgt een educatief programma vorm? Maar ook onderdelen als materiaal dat verzameld moet worden voor de programma's. Tijdens deze stage heb ik gezien dat men zich kan vergissen in de werkzaamheden die hierbij komen kijken. Wel ben ik door middel van deze stage te weten gekomen dat dit de juiste richting is die ik heb gekozen. Educatie is dankzij deze stage nog meer een passie geworden.

Back to list
Share