Debbie van der Molen

Debbie van der Molen

Opleiding
Cultureel erfgoed
Lichting
2015
Specialisatie

Educatie/publieksbegeleiding

E-mail
vandermolendebbie@gmail.com
Contact
LinkedIn

In mijn jeugd heb ik weinig te maken gehad met kunst en cultuur. Van huis uit heb ik geen musea bezocht met het gezin. Toen ik 16 was wilde ik heel graag naar Amsterdam, maar ook vooral musea bezoeken, en vroeg ik mijn moeder mee. Tijdens mijn mbo-studie Interieurstyling koos ik daarom ook voor een stage in Amsterdam: een stichting die exposities maakt met stoelen van Nederlands ontwerp. Ik werd verliefd op Amsterdam. Toen ik daarmee klaar was en een hbo-studie wilde beginnen, koos ik eerst voor de docentenopleiding beeldende kunst en vormgeving, ook van de AHK, maar hier zat ik niet helemaal op mijn plek. Daarna wist ik dat het cultureel erfgoed moest zijn. Musea hadden me altijd al getriggerd. Eenmaal tijdens de minor Publiek en Media wist ik dat ik verder wilde in de educatieve hoek van het museumwezen.

Ik ben heel blij dat ik heb ontdekt dat educatie/publieksbegeleiding mijn ding is. Ook was de keus voor tentoonstellen misschien logischer geweest na mijn vooropleiding, ik word echt gelukkig van publiek begeleiden - of dit nu binnen een museum of kleine culturele instelling is. Ik hoop van harte dat ik hierin meer ervaring kan opdoen en mijn werk ervan kan maken.

Debatteren met kinderen

'Daar ben ik het niet mee eens!' Een onderzoek naar debatteren met kinderen uit het primair onderwijs als aanvulling op het huidige educatieve aanbod binnen musea.
Voor mijn afstudeeronderzoek heb ik me bezig gehouden met debatteren met kinderen uit groep 7/8 van de basisschool. Debatteren + kinderen = een super leuk traject, en project geweest. Het is prachtig om te zien hoe bijvoorbeeld verlegen kinderen naarmate ze oefenen met debatteren en zien hoe het werkt, ze uiteindelijk ook durven te spreken in groepen en hun mening te laten horen. Het is leuk, speels, en vernieuwend op het huidige educatieve aanbod binnen musea. 

Terug naar lijst
Delen