Tessa Kersbergen

Tessa Kersbergen

Opleiding
Cultureel erfgoed
Lichting
2011
Contact
LinkedIn

Het verleiden van de bezoeker; wat kunnen musea leren van de retail?

Al jaren ben ik gefascineerd door de etalages van de Bijenkorf in Amsterdam. Ze zien er altijd professioneel en aantrekkelijk uit. Veel musea daarentegen zouden naar mijn mening wat betreft het aantrekken en inviteren van bezoekers nog veel kunnen leren. Vooral in deze tijden van crisis, waarin musea op zoek gaan naar alternatieve wegen om inkomsten te genereren, is het van belang dat musea inzicht hebben in de mogelijkheden die marketing- en promotietechnieken hen kunnen bieden. De retailwereld loopt op dit gebied voor op de museale wereld en daarom heb ik er voor gekozen om te onderzoeken wat musea van de retailwereld kunnen leren wat betreft het aantrekken en inviteren van bezoekers, zowel met de uiterlijke verschijningsvorm als met marketing- en promotietechnieken.

Veel musea in Nederland maken met hun uiterlijke verschijningsvorm een vrij statige indruk op mensen. Hierdoor bestaat er voor veel mensen een hoge drempel om musea te bezoeken. Anno 2011 worden de meeste gebouwen voor musea ontworpen waarbij de drempel om bezoekers aan te trekken laag wordt gehouden. Nog niet alle musea lukt het echter om de drempel tot een bezoek te verlagen en de interesse van het grote publiek te wekken om hen tot een bezoek te verleiden. Veel musea proberen hun bestaansrecht aan te tonen door flink aan de weg te timmeren om grote(re) bezoekersaantallen te bereiken en over de drempel te trekken. Dat lukt sommige musea wel, maar een aanzienlijk aantal musea maar in beperkte mate.

Grote, nationaal en internationaal georiënteerde retailers met een breed publiek als IKEA, Bijenkorf en Blokker staan voor een vergelijkbare opgave. Als je het aankopen van handelswaar gelijk stelt met het kopen van een toegangskaartje voor een museum komt de opgave voor een museum dicht bij de opgave voor de retailer.

Ondanks dat winkels en musea veel overeenkomsten hebben en de verschillen steeds kleiner worden, lukt het in de retail echter vaak wel om laagdrempelig te zijn. Door een terugtrekkende overheid in deze tijden van crisis is het ook van belang dat musea op zoek gaan naar alternatieve manieren op inkomsten te genereren.

De hoofdvraag bij dit onderzoek is:
In welke mate speelt de uiterlijke verschijningsvorm van musea en winkels een rol in het aantrekken en inviteren van bezoekers en waarin verschillen musea en retailers daarin van elkaar? Welke technieken uit de retail kunnen we toepassen op musea om zo de aantrekkelijkheid te vergroten?

Terug naar lijst
Delen