Sjoukje Kerman

Sjoukje Kerman

Opleiding
Cultureel erfgoed
Lichting
2011
Website
www.pathosconsulting.nl
Contact
LinkedIn

‘Tijdens mijn studie heb ik veel geleerd: materiaalkennis opgedaan, beheer van objecten, marketing en communicatie. Het was erg leuk om te zien of dat wat je in de les leert in de praktijk werkt. Aan de hand van structurele kennis vanuit de academie ga je praktisch aan de slag en geef je je eigen creativiteit de ruimte. Deze opleiding biedt structurele handvatten om cultureel erfgoed te beheren, behouden en presenteren, met inzet van je eigen creativiteit.’

Stage

‘De stage die ik liep in mijn derde jaar was bij de Max Havelaar Academie. Het doel was het actualiseren van een 150 jaar oud boek: de Max Havelaar. Samen met vier andere studenten met diverse achtergronden bekeken we hoe we vanuit verschillende invalshoeken het boek konden actualiseren om het te behouden voor de huidige lezer. Mijn rol was om te kijken welke tentoonstellingsvormen geschikt zijn om de inhoud over te brengen aan een hedendaags publiek. Ik heb een stripverhaal gemaakt op een katoenen doek. De beelden vormen één verhaal, een opeenstapeling van interpretaties en mijn subjectieve illustratie van de Max Havelaar. Dagelijks stelde ik mijn schimmendoeken tentoon in de etalage. Max Havelaar speelt zich af in Nederlands-Indië en ik heb een oude culturele traditie van daar toegepast.’

LED lighting for museum purpose

L.E.D. technology offers the world a new, fresh look upon museum lighting which will evidently lead to a new collective museum experience and perception of cultural heritage. Dutch society invests more money, time, energy, and creativity in lighting their cheese and meats (with L.E.D.) than they do with their cultural heritage. Museums need to take responsibility on illuminating its cultural treasures to the best of its technical possibilities.

On what terms can LED lighting be of value to future exhibition design?
This thesis offers an analyses on the current discussion held between stakeholders such as; lighting designers, conservation specialists and LED manufactures on the pros and cons of investing in LED for museum purposes. This thesis also offers insight on the functions of exhibtion lighting and a comparison between the benifits and setbacks of LED with current leading lighting sources in museums today.

Stage

‘De stage die ik liep in mijn 3e jaar was bij de Max Havelaar Academie. Het doel was het actualiseren van een 150 jaar oud boek: de Max Havelaar. Samen met 4 andere studenten met diverse achtergronden bekeken we hoe we vanuit verschillende invalshoeken het boek konden actualiseren om het te behouden voor de huidige lezer. Mijn rol was om te kijken welke tentoonstellingsvormen geschikt zijn om de inhoud over te brengen aan een hedendaags publiek. Ik heb een stripverhaal gemaakt op een katoenen doek. De beelden vormen één verhaal, een opeenstapeling van interpretaties en mijn subjectieve illustratie van de Max Havelaar. Dagelijks stelde ik mijn schimmendoeken tentoon in de etalage. Max Havelaar speelt zich af in Nederlands-Indië en ik heb een oude culturele traditie van daar toegepast.’

Terug naar lijst
Delen