Artist in Residence (AiR) 2025
PERFORMING HERITAGE
Deze AIR staat in het teken van performing heritage. Wat betekent erfgoed voor beeldend kunstenaars? Begrippen als archiving, legacy en memory culture zie je steeds vaker buiten de erfgoedsector voorbij komen. Dat betekent een frisse blik op wat erfgoed in de praktijk kan betekenen. Dit voorjaar gaan we samen met kunstenaars aan de slag om te kijken hoe erfgoed er vanuit verschillende perspectieven uitziet.
In het voorjaar van 2025 vindt er een zestal performances plaats op de Reinwardt Acadmie. Telkens verkennen we een kunstenaarspraktijk die op een andere manier dan wij gewend zijn, werkt met archieven, erfgoed of rituelen. Samen met residents onderzoeken we de nuances om zo meer te leren over andere erfgoedpraktijken én over die van onszelf.
Klik hier voor het programma van de AIR 2025.
Klik hier voor meer informatie over de residents.
De line-up
Terzij de Horde
Maandag 9 juni, 16:00- 18:00 | Q-factory
In 2025 nodigt de Reinwardt Academie de black metal band Terzij de Horde als Artist-in-Residence (AIR) uit voor een unieke 'performance-workshop'; een participatief onderzoekende liveshow over (onze) emoties en het (her)waarderen van mystieke ervaringen in een onrustige wereld.Tijdens de sessie combineren we een intens liveoptreden met emotienetwerken; om betekenis te geven aan muziek, maar eveneens met ruimte voor het gesprek hoe deze betekenisgeving de ervaring mogelijk ook schaadt.
Gouden Haas
Maandag 12 mei, 13:45- 15:25 | Reinwardt Academie
Samen met theatercollectief Gouden Haas rouwen we om het biodiversiteitsverlies op de Reinwardt Academie. Samen staan we stil bij het verlies van het gentiaanblauwtje, de dunbekwulp andere voor altijd verloren soorten. Wat betekent het dat zij er niet meer zijn? We bevragen wat rouw en rituelen kunnen betekenen in onze omgang met de klimaatcrisis. Wat is het nut van ‘dingen doorgeven aan de toekomst’ als die toekomst zo onzeker is? Kunnen rituelen ons helpen bij de psychologische complexiteit van klimaatverandering?
Janne Groen
Donderdag 24 april, 16:30- 18:30 | Reinwardt Academie
Janne Groen (alumna Academie voor Theater en Dans) is een veelzijdige performer die persoonlijke ervaringen en ontdekkingen tot leven brengt via dans, spoken word en muziek. Na haar afstuderen in 2018 aan de Artiest Dans Urban opleiding en in 2022 als Docent Dans, is ze actief als freelance danser, choreograaf en docent. Momenteel werkt ze voor Stichting ReDiscoverMe en Stichting de Vrolijkheid. Haar eerste solovoorstelling, Oost, West, Thuis Weg..., werd gepresenteerd op het RRReuring Festival in Podium Mozaïek. Deze voorstelling zal voor deze AIR ook te zien zijn op de Reinwardt Academie. In Oost, West, Thuis Weg... neemt Janne je mee op een emotioneel turbulente reis, op zoek naar verbinding met haar Indische roots. Wat betekent het om Indisch te zijn? Janne uit deze zoektocht in dans, spoken word en in samenspel met gitarist Seyoum Yuno en saxofonist Wytze Minne de Swart. In het nagesprek reflecteren we op dit optreden en hebben we samen een gesprek over hoe we onze geschiedenis voortdragen vanuit onze identiteit in wat we doen.
Sara Blokland
Dinsdag 15 april, 15:00- 18:00 | Reinwardt Academie
Sara Blokland's huidige artistieke PhD onderzoeksproject richt zich op museumpolitiek, museumarchieven en het fysieke 'lichaam' van levensgrote menselijke figuren. De imitatie van het menselijk uiterlijk in de vorm van levensgrote figuren weerspiegelt altijd de culturele en politieke visie van de tijd. Sara Blokland onderzoekt deze figuren die decennialang koloniale geschiedenissen uitbeeldden in Nederlandse musea, waaronder het Wereldmuseum Amsterdam.
Geïnspireerd door concepten als 'radicale fictie' en 'kritische fabulatie', onderzoekt Blokland deze figuren vanuit zowel een visueel als filosofisch oogpunt om de gewelddadige en complexe koloniale machtsverhoudingen bloot te leggen rond de productie en tentoonstelling van de figuren in een hedendaagse context. Als artistiek onderzoeker onderzoekt Blokland deze figuren alsof ze levend zijn, met hun eigen levensgeschiedenis van conceptie tot productie en opslag. Blokland trekt een parallel met mensen en hun leven onder koloniaal geweld, zowel in het verleden als in het heden, en beschouwt deze figuren als potentiële emotionele en historische getuigen.
In deze AIR-interventie deelt Sara Blokland haar huidige artistieke onderzoek naar de collectie levensgrote figuren in het Wereldmuseum Amsterdam. Iedereen is welkom en we nodigen vooral het publiek uit dat mogelijk zijn eigen ervaringen, verhalen en ontmoetingen met deze figuren en deze collectie heeft om deel te nemen aan de discussie. Sara's performance zal in het Engels zijn.
Marjolein Knottenbelt & Annabelle Schatteman
Maandag 7 april, 13:30-16:30/ donderdag 17 april 16:15-16:35 | Reinwardt Academie
Knottenbelt & Schatteman bevragen in hun werk én over hun werk als beeldend kunstenaar: waarom bewaar ik dit allemaal? Wat is de meerwaarde van alles, iedere scherf, tot het geheel verklaren? En wat gebeurt er met de opslagruimte die al dit werk inneemt?
Knottenbelt & Schatteman realiseren samen met de eerste- en tweedejaarsstudenten een installatie in het Grote Lichthof op de academie.
Madeline Supatra, Apollon Kalamenios & Elizabeth Goh
Woensdag 2 april, 13:00-13:45 | Reinwardt Academie - Grote lichthof
Conservatorium van Amsterdam-studenten Apollon, Elizabeth en Madeline willen informele discussies stimuleren over onderwerpen als culturele toe-eigening, oriëntalisme en achterhaalde opvattingen in opera. Madeline Supatra is een sopraan uit Indonesië. Apollon Kalamenios is een Cypriotische pianist, violist en componist. Elizabeth Goh is een in Singapore geboren klassieke pianiste. Samen met de masterstudenten van de Reinwardt Academie onderzoeken ze de vraag: hoe kunnen we verandering omarmen als onderdeel van het uitvoeren van klassieke muziek?





