Bringing in History (2019-2024)

Per 1 augustus 2019 brak een nieuwe lectoraatsperiode aan, o.l.v. Hester Dibbits. Zij heeft in de periode 2019-2024 gewerkt met een kenniskring met daarin zowel docent-onderzoekers van de RWA als externe onderzoekers. Het onderzoeksprogramma droeg de naam Bringing in History.

Musea vragen zich af wat zij met roofkunst in hun collecties aan moeten en scholen discussiëren ieder jaar weer over de vraag of en hoe zij de traditionele kalenderfeesten willen vieren. Het lectoraat onderzoekt welke kennis en vaardigheden kunnen helpen bij het maken van de keuzes in de omgang met dit soort erfgoedvraagstukken.

Het lectoraat zette in deze periode het idee centraal dat het belangrijk is om inzicht te hebben in het krachtenspel van belangen, emoties en kennisclaims rond erfgoed. Inzicht in de dynamiek van erfgoedvorming draagt bij aan ‘erfgoedwijsheid’. Een erfgoedprofessional kan verschil maken in complexe erfgoedinteracties en bij de aanpak van concrete erfgoedvraagstukken. Hoe? Door betekenisvolle interventies. Het lectoraat ontwerpt en onderzoekt professionele interventies op een viertal terreinen, namelijk: 1) stedelijke vernieuwing en leefbaarheid, 2) religie en musea, 3) voeding en natuur en 4) vieren en gedenken.

Het onderzoek vond plaats in verschillende projecten. Het hoofdresultaat van dit programma was een raamwerk voor een handelingskader dat in het huidige programma is omgezet in een handboek voor het werkveld en ons eigen onderwijs.

Delen