Janneke Kamp

Janneke Kamp

Course
Cultureel erfgoed
Class
2011
Contact
LinkedIn

Scan M, Een onderzoek naar het gebruik van QR-codes voor M van Museum Leuven

Musea en instellingen profileren zich in 2011 als nooit tevoren, het zijn complete communicatiefabrieken geworden met een goed onderhouden Facebook-pagina, Twitter en indrukwekkende websites. Het een na het andere museum ontwikkelt een applicatie voor een smartphone of experimenteert met andere nieuwe technieken.

Mijn interesse op het gebied van nieuwe media is aangewakkerd tijdens mijn stage bij het Nederlands Instituut voor Mediakunst. Soms heb ik een huiverige houding ten aanzien van dergelijke toepassingen en andere keren word ik overrompeld door een nieuw technisch element dat je anders naar een kunstwerk, zaal of museum laat kijken.

Ik vind het belangrijk om vanuit diverse oogpunten naar het gebruik van een dergelijke toepassing te kijken; de instelling en het publiek. Het is interessant hoe musea experimenteren met de diverse mogelijkheden die nieuwe media bieden, maar ik vind het ook fascinerend vanuit de bezoeker; zit deze wel te wachten op al deze nieuwe gadgets? Het zou kunnen zijn dat sommige instellingen dit doel voorbij streven. Waar het eigenlijk om gaat is de bezoeker te informeren en de collectie te ontsluiten met gebruik van innovatieve middelen. Wat een instelling op dit gebied nodig heeft is een doordacht idee, gebruiksvriendelijke techniek en vooral veel durf.

De informatie die in een QR-code kan worden gepresenteerd kent diverse invullingen en dit biedt veel mogelijkheden voor musea. De codes lijken een kleine toevoeging, maar kunnen de bezoeker een scala aan nuttige extra achtergrondinformatie bieden.

Dit onderzoek beoogt in het algemeen voor de erfgoedsector een interessante invalshoek te bieden, en specifiek voor M, Museum van Leuven in België (M), een verbetering aan te brengen in haar publieksbereik.

Back to list
Share