Sarah Berckenkamp

Sarah Berckenkamp

Volg je hart. Naast de kennis die je opdoet tijdens je studie, kun je ook netwerken en jezelf nog meer ontwikkelen. Als dit in een vakgebied is dat jou ligt, ben jij ook weer aantrekkelijker voor potentiële werkgevers.

Grenzen aftasten

Natuurlijk leer je tijdens de opleiding theoretisch denken over cultureel erfgoed en leg je een basis van kunst- en cultuurgeschiedenis. Dat is van belang voor je begrip van het heden en voor de manier waarop je daar als museummedewerker op kunt anticiperen. Maar ik heb zeker ook veel gehad aan het ontwikkelen van mijn communicatieve vaardigheden. Je leert tijdens de opleiding Cultureel erfgoed veel presenteren, publiekelijk spreken en onderhandelen met elkaar. Verbale communicatie is erg belangrijk om je boodschap over te brengen en dat is essentieel op de werkvloer. Ook tijdens Paved Paradise merkte ik dat. Zeker als je moet leren omgaan met kunstenaars en je de grenzen van je verantwoordelijkheden aftast: het is hun werk, maar jouw tentoonstelling.

Eerlijk gezegd wist ik tot kort voor mijn aanmelding bij de Reinwardt Academie niet dat er zoiets als een opleiding in Cultureel erfgoed bestond. Het leek me een prettige plek waar ik vaardigheden zou leren om in de cultuursector te werken. Ik wist dat ik dat in ieder geval graag wilde. Theoretische museologie was mijn lievelingsvak; om na te denken over (veranderende) context en identiteit van objecten, gebouwen of landschappen. Dat vak daagde mij uit verder te denken dan 'wat normaal is' en daar maak ik nog steeds dankbaar gebruik van.

Stages

Aan mijn stages heb ik echt veel gehad: daar merk je pas hoeveel je al hebt geleerd en hoe je die kennis kunt toepassen. Ook door mijn bijdrage aan de tentoonstelling Paved Paradise ben ik veel wijzer geworden. Tijdens Art Amsterdam heb ik samen met vier studenten van de Reinwardt Academie en de Rietveld Academie een vier dagen durende tentoonstelling in de parkeergarage van de RAI verzorgd. Als een van de curatoren heb ik Nederlandse kunstenaars gezocht die iets prikkelends konden neerzetten, met als inspiratie het gevoel dat een parkeergarage kan oproepen: claustrofobie, kortstondigheid, vergankelijkheid, ga zo maar door. 

Het idee was om de tamelijk chique kunstbeurs een rauw randje te geven, in de drie maanden die we hiervoor hadden. Ik had 2 van de 7 kunstenaars onder mijn hoede en was tijdens de expositie als floormanager belast met de productionele zaken. Daarnaast had ik contact met de pers en schreef ik de tentoonstellingstekst over wat het project inhield.

Netwerken

Naast mijn studie was ik vrijwilliger voor de Museumnacht, waar ik mijn eerste baan heb gekregen. Bij mijn werk voor N8 had ik al een stapje voor omdat ik de werking van musea kende; ik wist welke uitdagingen musea hebben en vanuit collectiebeheer begreep ik dat de Museumnacht niet het ideale evenement was. De veranderende rol van musea naar publieksgerichte instellingen geeft echter aan dat er wel behoefte is aan dergelijke evenementen. Met respect voor de collecties van de musea hebben we 3 jaar een mooie Museumnacht neergezet.

Verder heeft Sarah de Associatie Culturele Marketing en Communicatie (ACMC) geleid en als freelancer opdrachten gedaan voor o.a. het Van Gogh Museum, de grote filmtheaters Nederland en de Brakke Grond, fondsenwerver voor belangenbehartiger VSCD, de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouw Directies enprojectmanager Volksuniversiteit Amsterdam - OBA.

Back to list
Share