Naar inhoud
 

Ga naar het middagprogramma

Van donderdag 19 juni

 

Bekijk het blokkenschema

Deel jouw middag in!

Eindproducten van onze vierdejaarsstudenten van A tot Z

Nieuwsgierig naar de eindproducten van onze vierdejaarsstudenten? Lees wat zij vertellen over hun laatste werk. Je vindt alle projecten nu op alfabetische volgorde op de website. 

Installatie

Anne Labroisse

De Tattoo Kapel

Kleine Lichthof

Deze installatie is een mini-tattoo studio voor christelijke tatoeages. De mini-studio is ingericht met alles wat je zou kunnen tegenkomen in een daadwerkelijke tattoo studio; denk bijvoorbeeld aan tatoeage materialen, maar ook aan ingelijste ‘flash’ ontwerpen op de muur en andere decoratie. Als je meer over christelijke tatoeages te weten wil komen kan je bij de installatie via een QR-code luisteren naar een ondersteunende podcast. De podcast gaat over de betekenisverandering van christelijke tatoeages door de jaren heen. In deze podcast vertel ik (in 10-15 minuten) niet alleen kort over de geschiedenis van christelijke tattoos maar daarnaast ga ik ook in gesprek met jonge studenten. Ik vraag zowel christenen als niet-gelovigen naar hun persoonlijke mening over christelijke tatoeages en welke persoonlijke betekenis er voor hen achter deze tatoeages zit.

Online Tattoo Portfolio / Portfolio Leerpodium

Julia Kersjes

Iedere Schat Verdient Bescherming

Grote Lichthof

(Een kijkje achter de schermen van conservering in musea)

Aan de hand van een installatie leert de bezoeker te conserveren op een makkelijke en toegankelijke manier. Door verschillende instrumenten te laten zien wordt duidelijk dat conserveren niet duur hoeft te zijn. Daarnaast wordt een voorbeeld gegeven van het juist conserveren van een object en het niet juist en kan de bezoeker hier ook mee interacteren. Aan het eind kunnen bezoekers nadenken over verschillende stellingen en hier hun antwoord achterlaten op de wand met post-its.

Portfolio Julia Kersjes

Linde Jaspers

De registrar

Gang derde verdieping

Musea lenen voortdurend objecten aan elkaar uit. Het toegankelijk maken van de collectie is namelijk één van de kerntaken van een museum. Dit gebeurt niet alleen door de objecten in eigen zalen te tonen, maar ook door ze beschikbaar te stellen aan andere instellingen. 

De registrar speelt hierin een onmisbare rol, door het coördineren van inkomende en uitgaande bruiklenen. Dat betekent: afspraken maken met bruikleengevers/bruikleennemers, zorgen voor de juiste verpakking, verzekeringen en een veilig transport van A naar B. Je zou kunnen zeggen dat de registrar de reisleider is van het object. Toch blijft dit werk vaak onzichtbaar voor het publiek. Door middel van deze installatie wil ik licht schijnen op dit (voor veel mensen) nog onbekende beroep en de taken van een registrar zichtbaar maken. Door in plaats van een schilderij, een conditierapport te plaatsen in deze kunstkist wil ik het belang van deze functie aantonen. Zonder registrars zouden er namelijk geen tentoonstellingen zijn.

LinkedIn Linde Jaspers

Merel van Buren

Een ode aan glas

Ruimte 1.02

Een ode aan glas is een installatie, die tot stand is gekomen in de laatste weken van mijn studie aan de Reinwardt Academie, een periode die ik als een tijd van reflectie heb ervaren. Enkele jaren geleden ben ik werkzaam geweest als glazenier en heb ik het ambacht van glas in lood leren beheersen. Die fascinatie heb ik gecombineerd met een recent ontwikkelde passie voor audio. In “Een ode aan glas” zijn deze werelden samengebracht in een multi-zintuiglijke installatie. 

In de ruimte hangen abstracte glazen vormen, vervaardigd uit verschillende soorten glas. Tegelijkertijd klinkt een audiocollage: een niet-lineaire vertelling die is opgebouwd uit diverse fragmenten. Je hoort onder meer een interview met kunstenaar Brian Clarke, opnames uit een glasblazerij en fragmenten uit het werk van filmregisseur Bert Haanstra. 

Deze installatie is een eerbetoon aan glas als materiaal, maar ook aan ambacht en klank.

LinkedIn Merel van Buren

Product

Jonathan Groen

De Digitale Museale Toolkit

Gang eerste verdieping

De Digitale Museale Toolkit is een muurinstallatie, die digitale tools uitlegt aan de hand van alledaags gereedschap. Dit gereedschap is gemaakt van foambord en papier en is op de muur bevestigd in de vorm van een gereedschapswand. Aan dit gereedschap hangen kaartjes met de uitleg over de bijbehorende digitale tools. 

Het doel is om deze digitale tools — vaak abstracte, specialistische concepten — op een toegankelijke manier te introduceren aan erfgoedprofessionals in de museale sector, door deze te koppelen aan herkenbaar, alledaags gereedschap. De tools zijn voor diverse doeleinden bruikbaar binnen de museale sector. Denk aan beheer en behoud, publiekspresentatie- en interactie of organisatorische processen zoals kaartverkoop.

Josephine Dirkzwager

EHBO-koffer voor erfgoed

Blok 3: 14:30 uur 14:55 uur | Ruimte 2.09

Mijn product ‘EHBO-koffer voor erfgoed’ richt zich op kleine musea die vaak minder goed voorbereid zijn op calamiteiten zoals brand, waterschade of ongedierte. De EHBO-koffer voor erfgoed biedt een totaalpakket aan kennis en materialen, specifiek gericht op preventieve maatregelen, preparatie en repressie.

Karlijn Hartog

Reinwardt 2089, Een Futuristische Museumcatalogus

Grote Lichthof

Waarschuwing: Niet alles is wat het lijkt

Afstand tot erfgoed—in tijd, ruimte en context—kan ons doen vergeten wat de intenties achter de objecten ooit waren. Interpretaties van het verleden kunnen dan ook de ooit zo vanzelfsprekende betekenissen verdraaien. In deze museumcatalogus wordt het onbedoelde erfgoed van de Reinwardt Academie onder de loop genomen. Omdat mijn studies mij hebben geleerd kritisch te blijven kijken naar de presentatie van erfgoed, nodig ik de bezoeker uit om dit ook te doen. Deze museumcatalogus balanceert op de grens tussen feit en fictie. Graag nodig ik de bezoeker uit om kritisch na te denken over het proces van musealisering en geschiedschrijving.

Lotte Oosterhoff

Wandeling door een schilderij (Slow Looking-oefening)

Voor Spotlights wilde ik graag een zelfstandig product maken, waardoor kinderen van 10 tot 12 jaar beter kunnen kijken naar kunst. Ik heb onderzoek gedaan naar verschillende focusmethoden en voor dit product heb ik de Slow Looking-methode gebruikt. Aan de hand van een begeleide luisteroefening die je door een koptelefoon hoort kijk je langer en beter naar een schilderij van Breitner. De begeleiding helpt jou visualiseren dat je door het schilderij wandelt. De oefening duurt ongeveer 5 minuten. Voor dit schilderij heb ik een script geschreven en hierin heb ik de feedback verwerkt van een mindfulnesstrainer. 

Maarten van Stee

Tussen Stenen en Mensen

Telefooncel Grote Lichthof

Promoaflevering: Wat maakt een plek heilig?

Een promotieaflevering van mijn podcast Tussen Stenen en Mensen, gemaakt in het kader van mijn afstuderen aan de Reinwardt Academie. De podcast onderzoekt de betekenis van kerkgebouwen, geloof en gemeenschap, met speciale aandacht voor sacraliteit als waarderingskader. In deze aflevering reflecteer ik als erfgoedprofessional-in-wording op heiligheid en introduceer ik fragmenten uit een interview met ds. Willem-Jan de Hek waarin we ingaan op zijn promotieonderzoek aan de Protestantse Theologische Universiteit over o.a. Sacraliteit en Heiligheid. Het gehele interview zal binnenkort ook verschijnen als aflevering 1 op Spotify.

Luister via Spotify / Instagram Tussen Stenen en Mensen

Noah van Osch

De Cultuur van Berghutten

Ruimte 2.06

De Reintalangerhütte, gelegen in de Duitse Alpen, staat sinds 2020 op de monumentenlijst van Duitsland. Het is pas de 2de berghut in heel Duitsland die deze staus krijgt. Waarom heeft nou juist deze berghut deze status gekregen? Deze documentaire gaat in op de erfgoedwaarde van deze berghut, van zowel het materiële en het immateriële. Rond berghutten hangt namelijk een markante cultuur, die zich uit in bepaalde begroetingen, bepaalde gerechten, bepaalde gebruiken en een bepaalde kijk op het leven. Deze cultuur vormt voor veel mensen een groot deel van hun identiteit. Deze documentaire brengt deze cultuur in kaart.

Sanne van Os

Afscheid zonder einde, mijn rite de passage

Blok 1: 13:20 uur 13:45 uur | Ruimte 1.07

Afscheid zonder einde is een tijdsgebonden beroepsproduct dat draait om mijn persoonlijke rite de passage van student naar erfgoedprofessional. In deze korte film reflecteer ik op vier jaar Reinwardt én mijn werk in de uitvaartbranche. Het is geen volledige uitvoering van het ritueel zoals tijdens de toetsing, maar een gecomprimeerde vorm waarin bezoekers op eigen tempo kunnen binnenlopen. De film wordt op gezette tijden afgespeeld en er ligt een gastenboek klaar waarin bezoekers nabranders, gedachten of persoonlijke reflecties kunnen achterlaten. 

LinkedIn Sanne van Os

Spel

Colin van der Linden & Job Steegh

Museum Makers

Blok 2: 13:55 uur 14:20 uur | Ruimte 1.01 | Maximaal 4 personen 

Een erfgoedinstelling binnenstappen is niet voor iedere bezoeker vanzelfsprekend, ondanks dat museummedewerkers hier vaak erg hun best voor doen. Tijdens dit coöperatieve kaartspel, dat is bedoelt voor museummedewerkers. Spelen deelnemers het personeel van een fictief museum in Amsterdam, dat ondanks de hoge werkdruk probeert een beleidsplan na te streven om een bredere doelgroep te ontvangen. Lukt het jullie om je kwaliteiten te bundelen en samen het museum uit de brand te helpen?

LinkedIn Colin van der Linden / LinkedIn Job Steegh

Esrah van Emde Boas

Rondje Mokum

Blok 3: 14:30 uur 14:55 uur | Grote Lichthof | Minimaal 10 personen

Rondje Mokum is een partyspel over Amsterdams erfgoed, gericht op het samenbrengen van mensen en het delen van kennis over de stad. Het spel bestaat uit verschillende rondes met vragen over Amsterdamse erfgoed. De thema’s: geschiedenis, taal, tradities, kunst, Amsterdamse mensen en muziek. Het spel draait niet alleen om kennis maar vooral om plezier en interactie.

Felicia de Waardt & Fleur van Stratum

Red het Object!

Blok 5: 15:40 uur 16:25 uur | Ruimte 1.01 | 2 tot 4 personen

Red het Object! is een educatief bordspel waarin jij, als collectiebeheerder, verantwoordelijk bent voor museale objecten. Tijdens het spel word je geconfronteerd met risico’s zoals lichtschade, diefstal of onjuiste hantering.

Je ontdekt waar objecten gevoelig voor zijn, met welke risico’s je rekening moet houden en hoe je deze risico’s kunt beheersen. Slimme keuzes maken staat centraal: met welk risico word je geconfronteerd, en met welke beheeractie los je dit op. Zo leer je al spelenderwijs de principes van collectiebeheer en risicomanagement.

Het spel vertaalt complexe theorie naar praktische kennis en bewijst dat gamification en storytelling krachtige tools zijn binnen erfgoededucatie. Met een flinke dosis speelsheid wordt serieuze inhoud toegankelijk gemaakt.

LinkedIn Fleur van Stratum

Jasmijn Schilling

Texels Dialect Kwartet

Blok 1: 13:20 uur 13:45 uur | Ruimte 1.01 | 4 tot 8 personen

Het Texels Dialect Kwartet is een kaartspel dat in het teken staat van het Texels dialect. Het spel spreekt een breed publiek aan: van eilandbewoners tot geïnteresseerde in dialecten en cultuur. Door middel van typisch Texelse woorden en uitdrukkingen wordt het dialect op een laagdrempelige en interactieve manier overgebracht. 

Het Texels dialect wordt steeds minder gesproken en is aan het verdwijnen, door het spel te spelen en de woorden uit te spreken, draagt het hopelijk bij aan het behoud van het Texelse dialect. Zo ontstaat een spel dat zowel leuk is om te spelen als leerzaam is in gebruik.

Joëlle van Keulen

Binnen de Muren

Blok 3: 14:30 uur 14:55 uur | Ruimte 1.01

Voor OE32 ontwikkelde ik Binnen de Muren, een kaartspel over het beheren van kastelen en buitenplaatsen. Spelers kruipen in de huid van een beheerder en worden geconfronteerd met dilemma’s rondom behoud, herbestemming, financiën en maatschappelijke waarde. Iedere keuze beïnvloedt drie erfgoedwaarden: erfgoedwaarde, economische haalbaarheid en maatschappelijke waarde. Raken deze uit balans, dan dreigt sluiting. Tenzij spelers reflecteren en bijsturen.

Met dit spel positioneer ik mij als erfgoedprofessional op het vlak van educatie, participatie en duurzame erfgoedzorg. Mijn interesse in landschap, herbestemming en ruimtelijke vraagstukken komt hierin sterk naar voren. Binnen de Muren brengt actuele spanningen in erfgoedbeheer in beeld en biedt ruimte voor reflectie en dialoog. Het is niet alleen een spel, maar een instrument om te oefenen met complexe keuzes.

Philby Starink

Pak 't Object!

Blok 4: 15:05 uur 15:30 uur | Ruimte 1.04 | 4 tot 5 personen

Pak ’t Object! is een educatief en interactief spel voor (toekomstige) erfgoedprofessionals. Op speelse wijze testen en verdiepen spelers hun kennis over de gevoeligheid van objecten. Door snel te reageren op stellingen en het juiste miniatuurobject te pakken, verzamelen spelers punten. Wie de meeste kaarten wint, is de winnaar. 

Het spel is ontworpen voor vierdejaarsstudenten van de Reinwardt Academie die dit jaar afstuderen en binnenkort aan de slag gaan in het erfgoedwerkveld. Maar eigenlijk is het spel relevant en leuk voor iedereen in de erfgoedsector. Ik vind het namelijk belangrijk dat iedereen die in deze sector werkt, beschikt over een basiskennis van collectiebeheer. 

Het spel is gebaseerd op kennis die ik tijdens mijn opleiding heb opgedaan, aangevuld met literatuur en inzichten uit mijn stage. De objecten en stellingen zijn bewust gekozen op basis van materiaaleigenschappen, zoals gevoeligheid voor klimaat en schadefactoren. 

LinkedIn Philby Starink

Skye van Doorn

What’s wrong with this picture?

Blok 5: 15:40 uur 16:25 uur | Ruimte 3.13 | 3 tot 5 personen

Benieuwd naar de werkzaamheden van een collectiebeheerder binnen een museum, maar geen zin in een (voor sommigen) ‘saaie’ lezing? Dan is deze escaperoom iets voor jou! Tijdens de escaperoom leren de spelers over wat beheer en behoud, specifiek collectiebeheer, inhoud en hoe het er in de praktijk aan toe gaat. De spelers maken onder andere kennis, en gaan actief aan de slag, met een gamificatie van: collectieregistratie, art handling en tentoonstellen. Spelers worden uitgedaagd om zo efficiënt mogelijk te werk te gaan, goed met elkaar te communiceren en om een situatie vanuit verschillende perspectieven te analyseren. De escaperoom duurt ongeveer 60 minuten (inclusief introductie) en is speelbaar voor een groep van minimaal 3, tot maximaal 5 mensen.

LinkedIn Skye van Doorn

Stella de Groot

Kwetsbaar Erfgoed

Blok 3: 14:30 uur 14:55 uur | Ruimte 1.06 | Maximaal 4 personen
Open voor bezoekers - en schade

Ooit eens door een historisch huis geslenterd en op zo'n mooie stoel willen zitten? Een boek uit de huisbibliotheek doorbladeren? Of wil je weten waarom je geen flits mag gebruiken bij schilderijen? In de interactieve huiskamer Botanica Rubrum worden deze en meer vragen beantwoord. Kies voor de rol van de vrijwilliger of bezoeker en leer over schade in historische huizen voorkomen of aanrichten. Wil jij het erfgoed beschermen of beleven? 

Dit product is ontwikkeld voor de museumbezoeker die weleens in een historisch gebouw is geweest en geïnteresseerd zou zijn in leren over het spanningsveld tussen behoud en openstelling. Het doel is om de deelnemers bewust te maken van de keuzes en gevolgen tot bescherming of schade bij hun rol.

Willemijn de Neef

Zeeuws Memory

Blok 4: 15:05 uur 15:30 uur | Ruimte 1.01

Het Zeeuwse dialect is langzaam aan het verdwijnen. Dat is jammer, want het dialect is een belangrijk onderdeel van de Zeeuwse identiteit. Veel kinderen spreken het dialect niet meer of begrijpen het nauwelijks. Toch hoort het bij de cultuur, de verhalen, en de manier van leven. Dit memoryspel is dan ook gemaakt om kinderen op een leuke manier kennis te laten maken met het Zeeuwse dialect.

Door het spelen ontdekken kinderen hoe rijk en bijzonder hun eigen erfgoed is. Ze leren typische Zeeuwse woorden kennen, herkennen misschien uitspraken van opa of oma, en krijgen zo meer gevoel bij hun culturele achtergrond.

Dit spel helpt om het dialect levend te houden en laat kinderen trots zijn op hun Zeeuwse wortels. Want iets dat bij je hoort, moet je koesteren. En leren doe je het best... door samen te spelen!

LinkedIn Willemijn de Neef

Tentoonstelling

Waar ligt jouw morele grens?

Tussen kunst en criminaliteit

Ruimte 2.08 | 16+

Disclaimer: Deze tentoonstelling bevat expliciete afbeeldingen en teksten over mogelijk traumatische of schokkende onderwerpen

Rond mijn 16de werd mijn geboortestad landelijk nieuws toen daar een jongen werd doodgestoken voor een drugsschuld van 200 euro. Alhoewel een aantal mensen in ij’n omgeving hem wel persoonlijk kende ging ik zelf niet met hem om. Ik was het incident daarom alweer bijna vergeten, toen ik 4 jaar later op Spotify een drillrapnummer aangeraden kreeg. In dit nummer vertelt één van de medeplichtigen in geuren en kleuren dat hij aanwezig was bij de moord en waarom het slachtoffer het zou hebben verdient. Toen ik me realiseerde wat er in deze tekst werd beschreven draaide m’n maag om, echter na de schok zette deze ervaring mij aan het denken. Aan de ene kant vind ik dat een kunstenaar in zijn werk alles moet kunnen zeggen, en toch ging dit me veel te ver. Het Rijksmuseum hangt vol met het werk van moordenaars, maar waarom raakt dat me niet en dit nummer wel? Waar ligt voor mij dan die ethische grens dat het niet meer goed voelt om naar kunst te kijken? In deze tentoonstelling wil ik u als bezoeker met diezelfde vragen confronteren.

Anne Lautenschütz & Tirza Smit

Een zoektocht in het archief

Ruimte 3.07

In deze tentoonstelling krijg je het verhaal te zien van de plantagehouder familie Taunay-Lespinasse en Susanna Dumion, een tot slaaf gemaakte vrouw die werkte op een plantage van deze familie. 

In vele archieven is het slavernij verleden een onderbelicht onderwerp. Als je wel informatie kan vinden zal je vaak zien dat de geschiedenis van de plantagehouders makkelijker te vinden is dan die van te tot slaaf gemaakte personen. Ervaar in deze tentoonstelling zelf hoe het is om onderzoek te doen naar deze onderwerpen. Merk je verschil in het belichte en onderbelichte verhaal? En als jij iets kon veranderen aan hoe wij met deze geschiedenis omgaan, wat zou je dan doen? 

Beertje Roeppel & Wies Mulder

Aan Tafel!

Arena

Deze tentoonstelling met educatief programma toont foto’s die in Suriname zijn gemaakt. Ze raken het thema Erfgoed & Voeding en dragen bij aan een gesprek om zo bruggen te slaan tussen mensen, geschiedenissen en werelden om zo nieuwe perspectieven te delen. Dit gesprek kan met alle leeftijden en achtergronden gevoerd worden. 

Cynthia Domingos

Family ties: een fragmentarische familiegeschiedenis

Ruimte 2.05

Door middel van twee oral histories wordt je meegenomen in hoe mijn ouders terugkijken naar Angola. Daarnaast wordt je aangezet om na te denken over hoe deze onderbelichte verhalen bewaard en toegankelijk kunnen blijven voor de huidige en toekomstige generatie. Deze bijdrage is zowel eerbetoon aan mijn ouders en afkomst als een professionele positionering, gezien familiegeschiedenis, het benadrukken van het belang van duurzame archivering en ontsluiting van oral histories en het zichtbaar maken van verzwegen/onderbelichte verhalen uit de Afrikaanse diaspora hier samenkomen.

Eva Harmsen & Jurre Luijting

Als dit geen Erfgoed is, wat dan wel?

Arena

Tatoeages vertellen iets over wie je bent, wie je was of wie je adoreert. Ofwel, tatoeages vertellen iets over jouw identiteit. Het is juist dit idee van identiteitsvorming en -uiting door middel van tatoeages waar de link wordt gelegd naar het erfgoedveld. Want wat is erfgoed als het niet een manier is van het vastleggen, bewaren en omarmen van verschillende vormen van expressie, verhalen en identiteit? Het is ons doel als erfgoedprofessionals, om anderen te enthousiasmeren over de diversiteit en diepgang van ons vakgebied. In deze tentoonstelling komen negen erfgoedprofessionals aan het woord. Zij vertellen ieder over hun tatoeage. 

Per erfgoedprofessional wordt 1 portret en 1 foto van een tatoeage uitgelicht. Ook wordt er door middel van een tekstbordje wat context gegeven. Daarnaast speelt er in de tentoonstelling een korte documentaire af, waarin de professionals aan het woord komen. Wij vinden dat tatoeëren en het uiten van identiteit door middel van het hebben van tatoeages een onderbelicht onderwerp is in de erfgoedsector. Wij hopen dat deze tentoonstelling inspireert en misschien ook wel activeert.

LinkedIn Eva Harmsen / LinkedIn Jurre Luijting

Marieke Bremmers, Lara Loskamp & Leon Starke

Match je Erfgoed!

Toiletten begane grond

Tijdens deze interactieve tentoonstelling word jij, door antwoord te geven op vragen, gematched met immaterieel erfgoed. Tijdens deze tentoonstelling leer je over de diversiteit van immaterieel erfgoed en kom je erachter dat er meer onder deze term valt dan je misschien verwacht. Daarnaast leer je misschien ook nog wat over jezelf!

Moo van der Knaap

The Daily Life of a Dayak

Kleine Lichthof

Een multimedia tentoonstelling met foto’s uit persoonlijke archieven, etnografische objecten uit eigen collectie en muziek. In de tentoonstelling neem ik de bezoeker mee in mijn andere stukje cultuur aan de andere kant van de wereld: Borneo (Maleisië). De tentoonstelling is een representatie van het dagelijkse leven van een Dajakker aan de hand van drie thema’s: wonen & community, feestviering en kunstnijverheid.

Saramijn Meesters

Mode met een mening

Gang eerste verdieping

Deze mini-expositie laat zien hoe mode meer is dan alleen stijl: het is een middel om maatschappelijke standpunten uit te dragen. Bezoekers zien portretten van activisten uit mijn directe omgeving en een aantal historische voorbeelden van activisten uit het verleden. Elk beeld vertelt een persoonlijk verhaal waarin mode en maatschappelijke betrokkenheid samenkomen. 

LinkedIn Saramijn Meesters

Yessie Weber

Geluksbrengers

Gang derde verdieping

Zoals omschreven in de publicatie Op de Museale Weegschaal van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, is ‘waarde’ een van de belangrijkste begrippen in de zorg voor het erfgoed. Wat als waardevol wordt gezien, zal (her)gebruikt, behouden of gekoesterd worden. In het werkveld waarin ik aan de slag zal gaan, wordt de waarde van een object veelal uitgedrukt in geld. Dit heeft te maken met het verzekeren van het object. Maar het begrip ‘waarde’ kent uiteenlopende betekenissen. In deze miniexpositie draait het niet om de prijs van een object, maar om de beleving ervan. Wat voor de één niets waard lijkt, kan voor een ander van grote persoonlijke betekenis zijn. Bijvoorbeeld vanwege herinneringen of emotionele verbondenheid. 

Een geluksbrenger is een voorwerp dat mensen bij zich dragen of bewaren, omdat ze geloven dat het hun geluk brengt of beschermt tegen ongeluk. In deze mini-expositie vertellen vier personen hun verhaal over hun eigen geluksbrenger.

LinkedIn Yessie Weber

Workshop

Annabel Luke

Rustige werkplek, rustig hoofd

Blok 2: 13:55 uur 14:20 uur | Ruimte 1.02

Mijn afstudeeronderzoek heeft veel rekening gehouden met formaatbergen in archiefdepots. Tijdens mijn rondleiding in het Stadsarchief Amsterdam werd mij verteld dat formaatberging niet alleen verstandig is aangezien het goed gebruik maakt van de mogelijke ruimte, maar het straalt ook rust uit. Doordat de werkplek van mensen rust uitstraalt voelen mensen zich minder snel overweldigd met alle werkvoorraad. Mij is ook geleerd om het woord 'werkvoorraad' te gebruiken ipv 'werkachterstand'. Hierdoor wordt er geen negatieve associatie gecreëerd met de werkvoorraad. Door mindfulness uit te oefenen kan er beter omgegaan worden met stress. Dit geldt niet alleen voor de stress die een werkplek meebrengt natuurlijk. Overigens weten wij allemaal volgens mij wel dat de cultuursector genoeg stress met zich meebrengt. Denk bijvoorbeeld ook aan invloeden van buiten de sector zoals het huidige kabinet. De bestaanszekerheid van de sector is toch lang niet altijd even duidelijk. Door rust in te bouwen, kan er rustig nagedacht worden over deze gedachtes en kunnen deze op een rustige wijze een plekje krijgen. Om deze reden wil ik graag mindfulness oefeningen gaan doen als laatste project. Ik wil zelf ook graag rust uit leren stralen, hoe tof is het dan dat ik mensen daar even in kan begeleiden?!

Anouk van Eijkelenburg

Ontsluiten in het erfgoedveld

Een workshop voor 4de jaar Reinwardt studenten met een interesse in collectiemanagement. Ik heb deze workshop gemaakt om studenten een ander perspectief te bieden op ontsluiten in het erfgoedveld. In de workshop gaan de studenten een object ontsluiten om ze een ander perspectief te bieden.

Arthur Veys

Wijn en Erfgoed: Een plek tussen de wijngaard en erfgoedcollecties

Blok 5: 15:40 uur 16:25 uur | Ruimte 3.08 | 18+ | Maximaal 15 personen

Tijdens een wijnproeverij van mijn eigen wijn neem ik jullie mee langs de keuzes die gemaakt worden in de wijnkelder en tussen de ranken. Dit verbind ik aan dilemma’s die spelen binnen collectiebeheer en hoe hier keuzes worden gemaakt. Controle en onvoorspelbaarheid spelen hierin een belangrijke rol. Ondanks de verschillen in de praktijk lijkt de theorie misschien meer op elkaar dan je zou verwachten… Hiernaast gaan we ook nadenken over de identiteit van de locatie waar ik mijn wijn maak: De Wieringermeer. Een plek waar voorheen nog geen wijn werd geproduceerd. 

LinkedIn Arthur Veys

Dorte van de Bor

De ooievaar

Blok 1: 13:20 uur 13:45 uur | Ruimte 1.10 (collegezaal)

In een kort college neem ik jullie mee in het bestaan en de geschiedenis van de ooievaar! Ik zal wat vertellen over de biologie, geschiedenis, folklore en de interessante relatie tussen ooievaars en mensen. Waarom? Omdat ik vind dat natuur en cultuur ver uit elkaar liggen in de (Nederlandse) erfgoedsector, en een bredere waardering voor de natuurlijke wereld noodzakelijk is voor de wereld tijdens de klimaat- en biodiversiteitscrisis. Daarnaast heb ik in de afgelopen jaren geleerd hoe een willekeurig thema, in dit geval de ooievaar, ontzettend interessant kan worden met een nieuwsgierige erfgoedblik. 

LinkedIn Dorte van de Bor

Eline van de Waterlaat & Nienke de Jongh

Basis Collectiezorg

! Blok 1 & 2: 13:20 uur 14:20 uur | Ruimte 2.09 | Maximaal 12 personen

De workshop ‘Basis Collectiezorg’ bestaat uit een presentatie met hands-on opdrachten op de thema’s: schadefactoren, housekeeping (schoonmaak), collectieregistratie en depotbeheer. De deelnemers gaan schadebeelden linken aan de schadefactoren, objecten schoonmaken, registratiekaarten invullen en de objecten vervolgens efficiënt in een stellingkast plaatsen.

LinkedIn Eline van de Waterlaat

Elisabeth Voros

Gentrificatie, Amsterdam leefbaar voor iedereen?

Blok 3: 14:30 uur 14:55 uur | Ruimte 1.02 | Maximaal 6 personen

In een rondetafelgesprek ga ik met 6 tafelgenoten in gesprek over de veranderingen in de stad. Aan de hand van prikkelende stellingen, hapjes en drankjes denken we na over gentrificatie in Amsterdam en onderzoeken we wat dit betekent voor de toekomst van stad en haar inwoners. We bespreken vragen als: Wat is authenticiteit? Zijn er alleen maar winnaars nadat een wijk is getransformeerd? En hoe kun je als erfgoedprofessional bijdragen aan een inclusieve stadsontwikkeling? Door deze gesprekken tastbaar en persoonlijk te maken, wil ik laten zien dat erfgoed niet alleen gaat over het bewaren van het verleden, maar ook over het zichtbaar maken van sociale structuren in het heden. Het gesprek vormt zowel een reflectief moment als een positionering: wat is de rol van een erfgoedprofessional binnen een stad die voortdurend verandert?

LinkedIn Elisabeth Voros

Eliza Klaassen

Van blad tot bescherming

Blok 4: 15:05 uur 15:30 uur | Ruimte 2.09 | Minimaal 6 personen

In de studie is botanisch erfgoed momenteel onderbelicht, daarom heb ik de workshop ‘van blad tot bescherming’ opgesteld voor Reinwardt studenten van jaar 2 om te bekijken hoe zij hun opgedane kennis over risicomanagement kunnen inzetten tijdens het werken met een botanische collectie. Deze workshop zouden zij kunnen volgen tijdens het Erfgoedfestival. In de workshop koppelen de deelnemers schade met een van de tien schadefactoren en wordt er gezamenlijk gekeken naar de preventieve en actieve maatregelen die getroffen kunnen worden om schade aan de collectie te beperken. Hierbij wordt er een link gelegd met de manier van werken binnen botanische tuinen en het verschil hierin opgemerkt, maar wordt er ook een vergelijking getrokken met de manier van werken binnen het museale veld. Op deze manier krijgen de deelnemers een beeld van de overeenkomsten en verschillen bij het werken met verschillende collecties. Ook wordt er aandacht besteed aan belangrijke begrippen binnen botanische tuinen, zoals soortbehoud en risicospreiding. 

LinkedIn Eliza Klaassen

Femke Oudejans

Frustreer en creëer

Blok 2: 13:55 uur 14:20 uur | Tuin

Frustreer en creëer is een product waar alle frustraties omgezet kunnen worden in een creatieve uitlaat. In de huidige wereld is verandering niet te vermijden. De vraag is: Hoe gaan we hier mee om? Kies je voor subtiele verandering binnen het bestaande systeem óf gooi je dit systeem kapot, om hier een nieuwe betekenis aan te kunnen geven? De borden staan symbool voor het systeem en jouw gedachten schrijven de verandering. Gooi de borden kapot in de rage hoek buiten en sta stil bij jouw gewenste omgang door de scherven te gebruiken in een gezamenlijk mozaïekenkunstwerk.

Jessica Veld

Natuureducatie

Blok 4: 15:05 uur 15:30 uur | Tuin

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Natuureducatie is belangrijk om kinderen mee te geven in deze tijd van klimaatcrisis. En het is overal om ons heen! Door naar buiten te gaan leren kinderen veel meer van de natuur dan door alleen maar binnen te zitten. Ik heb gekozen om een workshop te maken voor groep 7 en 8 over het onderwerp kruiden. Deze workshop wordt buiten in de tuin van de Reinwardt gehouden. In de workshop gaat het over de geschiedenis van kruiden, maar ook over de verschillende gebruiken van kruiden, zoals in eten, maar ook in geneesmiddelen en voor het gebruik in rituelen in bepaalde culturen. We gaan samen naar buiten de kruiden bekijken, opdrachten maken en samen bespreken welke associaties we hebben met kruiden. Ook gaan we samen kijken hoe de toekomst van kruiden eruit zal zien. De workshop sluit aan op de behoeftes vanuit het onderwijs.

Joanne Lips

‘Computer says no’ : De uitdagingen van het archiveren van digitale media

Blok 3: 14:30 uur 14:55 uur | Ruimte 1.03 | Maximaal 25 personen

Het maken van een videogame is een (technisch) ingewikkeld én creatief proces, waarbij veel verschillende disciplines samenkomen. Als archivaris van digitale media, zoals games, krijg je dan ook te maken met die complexiteit. Deze workshop biedt een beknopte introductie op wat je kunt verwachten bij het archiveren van makersarchieven van digitale media. We staan stil bij het soort materiaal dat je kunt aantreffen in (game)collecties, maar ook bij de manier waarop dat wordt aangeleverd. Het doel van de workshop is om meer bewustwording en urgentie te creëren rondom de grote uitdagingen waarvoor het erfgoedveld op dit gebied staat.

LinkedIn Joanne Lips / Portfolio 

Lenny Oldenburg & Teddy Damwijk

Flush Forward

Ruimte 3.08 (toiletten)

Flush Forward is een zintuiglijke erfgoedbeleving van Teddy en Lenny, waarin we breken met vastgeroeste formats en ruimte maken voor nieuwe vormen van vertellen. We brengen erfgoed naar plekken waar het zelden komt — van de intimiteit van toiletten in de clubscene tot cocktails die geschiedenis, heden en toekomst in zich dragen. Flush Forward erkent het onzichtbare, het alledaagse en het onvertelde. Door persoonlijke verhalen, smaken, ruimtes en rituelen te combineren, geven we erfgoed een nieuw podium — rauw, eerlijk en verrassend. It’s time to flush old formats — and move the conversation forward.

Instagram Flush Forward / Website Teddy

Lotte Spiering

Duurzame salade van de toekomst

Blok 1: 13:20 uur 13:45 uur | Tuin

Juist in deze tijd is het nodig om als museum je te focussen op het verduurzamen van je museum. Dit kan natuurlijk op heel veel verschillende manieren maar waar moet je als museum beginnen. Met deze workshop word je als museummedewerker bewust van de verduurzamingsacties die jouw organisatie kan ondergaan. Door een kook workshop waar bij ingrediënten symbool staan voor onderdelen in een erfgoed instelling waar je op kan verduurzamen. Denk aan het gebouw, materialen, inhoud van tentoonstellingen, inhoud educatie programma’s. 

Marre Smeijer

De kracht van verschil

Blok 3: 14:30 uur 14:55 uur | Ruimte 1.12

De kracht van verschil: een workshop over authenticiteit en gemeenschapsvorming.

Tijdens mijn studie aan de Reinwardt Academie en mijn afstudeerstage bij Framer Framed ontdekte ik hoe waardevol het is om je onderdeel te voelen van een erfgoedgemeenschap. Maar nog belangrijker: dat verbondenheid pas echt betekenisvol wordt wanneer er ook ruimte is voor verschil. Daarom nodig ik deelnemers in mijn afstudeerproduct uit om stil te staan bij hun plek binnen onze academiegemeenschap én bij wat hen uniek maakt.

We beginnen met reflectie: hoe voel jij je verbonden met de Reinwardt, en waarin onderscheid jij je? Deze inzichten vertalen we vervolgens naar beeld: deelnemers geven hun eigenheid vorm op de officiële Reinwardt merchandise. Niet om het bestaande ontwerp te vervangen, maar om te laten zien wie we samen zijn: een diverse, veerkrachtige gemeenschap waarin verschil niet wordt vermeden, maar juist gevierd.

Door iets persoonlijks toe te voegen aan een gedeeld canvas, oefenen we met een visie op erfgoed die mij dierbaar is: één waarin authenticiteit wordt aangemoedigd en verscheidenheid de basis vormt voor verbondenheid.

Lotte Kniep, Mette Roelofs & Yvette Zoethout

De Kunst van het Waarderen

Blok 5: 15:40 uur 16:25 uur | Ruimte 2.07 | 4 tot 6 personen

Een waarderingsproces wordt soms gezien als iets enkel voor erfgoedprofessionals, waarbij een exclusieve groep mensen de beslissingen maakt over wat er terug te zien is in de expositieruimte. De workshop De Kunst van het Waarderen biedt een laagdrempelige methode om museum en publiek dichter tot elkaar te laten komen. Deelnemers gaan samen aan de slag met het waarderen van een museale collectie. Met objectkaartjes creëren zij hun eigen mini-expositie. Hiermee worden de deelnemers onderdeel van het waarderingsproces.

Museum Boijmans van Beuningen heeft een grote collectie van verschillende kunststromingen. Na een grondige renovatie openen de deuren in 2029 weer. Kruip in de rol van een potentiële bezoeker en denk mee over wat je terug wilt zien bij de heropening van het museum.

LinkedIn Mette Roelofs

Noa Linthorst

Hindeloopen schilderen

Blok 2: 13:55 uur 14:20 uur | Ruimte 1.03 | Maximaal 6 personen 

Ambachten zijn al eeuwen oud. Toch worden ambachten in onze samenleving steeds minder beoefend. Met deze workshop ga jij zelf een ambacht beoefenen. De Hindeloopen schilderkunst, een ambacht die vroeger veel als hobby werd gedaan, maar nu langzaam aan het verdwijnen is. De schilderstijl is makkelijk aan te leren en is daarom perfect om te laten zien dat het beoefenen van erfgoed/ ambachten niet altijd hogere wetenschap hoeft te zijn, maar dat je op een laagdrempelige en leuke manier een ambacht als hobby kan beoefenen. Kom met deze workshop meer te weten over de schilderkunst en wie weet ga jij wel naar huis met een museum waardige boekenlegger en een nieuwe hobby. 

LinkedIn Noa Linthorst

Odile van Alphen

Liefde op het eerste object

Blok 4: 15:05 uur 15:30 uur | Grote Lichthof

‘Liefde op het eerste object’ is een interactief project dat de collectie van het Allard Pierson op een creatieve en verrassende manier tot leven brengt. In het open Grote Lichthof gaan deelnemers in gesprek over eeuwenoude archeologische objecten via ‘speeddates’. Deze vorm nodigt uit tot een informele beleving van erfgoed, weg van de traditionele ‘kijk-en-lees’-ervaring.

Ik heb voor deze speelse vorm gekozen omdat ik erfgoed wil presenteren als iets met elkaar in gesprek te gaan, wordt erfgoed levendiger en dit past bij mijn visie als erfgoedprofessional: erfgoed moet verbinden, verrassen en inspireren. 

Teddy Damwijk

Serve & Preserve

Blok 1, 2 & 3: 13:20 uur 14:55 uur | Ruimte 3.08 | 18+

Serve & Preserve is een zintuigelijke erfgoedbeleving die je meeneemt door het verleden, het heden en de toekomst van de Reinwardt Academie — geserveerd in drie cocktails. Aan de hand van deze drie cocktails vertel ik het verhaal van onze opleiding en haar rol in ons professionele én persoonlijke erfgoed. 

• The Past laat je kennismaken met onze naamgever: Caspar Georg Carl Reinwardt. Zijn botanisch werk in Indonesië en zijn koloniale context vormen het vertrekpunt van ons verhaal. 

• The Present weerspiegelt de academie zoals we die vandaag kennen: de school en het gebouw als fundament , en hoe dat met koffie ons als erfgoedprofessionals heeft gevormd. 

• The Future kijkt vooruit — naar ons, de nieuwe generatie erfgoedprofessionals. We dragen een rugzak vol erfgoed mee: nationaal, koloniaal, royaal en universeel. Wat nemen we mee, wat laten we los, en wat geven we door?

Website Teddy Damwijk / LinkedIn Teddy Damwijk

Delen
 

Ga naar het middagprogramma

Van donderdag 19 juni

 

Bekijk het blokkenschema

Deel jouw middag in!