Algemene informatie
Op 14 juni sluiten wij gezamenlijk het studiejaar af met een feestelijke borrel. Voorafgaand aan de borrel bieden wij een veelzijdig programma aan met onder andere ruimte om ervaringen uit te wisselen met andere werkveldpartners of een middag deel te nemen aan de studiedag Emotienetwerken onder leiding van Hester Dibbits, lector Cultureel erfgoed. Het programma is onderverdeeld in spotlights en bij elke spotlight staan studenten centraal. Hieronder vind je de verschillende spotlights uitgelicht. Via het aanmeldformulier geef je je op voor één of meerdere programmaonderdelen (dit is niet verplicht, maar helpt wel).
Details
Aanvang • 14:30 uur
Programma • 15:00 uur
Borrel • 17:00 uur
Einde • 19:00 uur
Programmaonderdelen uitgelicht
14:30 - 16:00 • Reinwardt Café
Ontmoet elkaar
Tijdens de hele middag kun je hier terecht om studenten, docenten en andere werkveldpartners te ontmoeten, eventuele vragen te stellen aan Reinwardt-collega’s van het Onderwijs en Studentenloket (OSL) of even op te laden met een kopje koffie of thee.
15:00 - 17:00 • Spotlight: Emotienetwerken
Een introductie in de verschillende werkvormen van de methode Emotienetwerken
Het lectoraat van de Reinwardt Academie heeft samen met Imagine IC een methode ontwikkeld die de dynamiek rond erfgoed inzichtelijk maakt en perspectief kan bieden bij lastige erfgoedvraagstukken. Deze methode, genaamd Emotienetwerken, wordt zowel nationaal als internationaal steeds meer gebruikt voor onderzoek, de dagelijkse erfgoedpraktijk en in het onderwijs. Inmiddels zijn er verschillende varianten van de werkvorm ontwikkeld. Tijdens de hele middag worden in de zijkantine de verschillende werkvormen van de methode gepresenteerd. Ook is er gelegenheid om vragen te stellen over de toepassing van de methode aan onder andere Hester Dibbits, lector Cultureel erfgoed.
16:00 - 17:00 • Spotlight: Een master in ontwikkeling
Denk mee over de ideale stagiair
De Reinwardt Academie werkt aan een nieuwe master Erfgoed en de (digitale/rechtvaardige/leefbare) Samenleving. Wat moet de opleiding zeker omvatten om alumni voor jouw organisatie interessant te maken? De opleiding is duaal in opzet: 50% van het leren vindt plaats op de werkvloer. We gaan graag in gesprek over de concept opzet van de stages. Ook horen we graag van organisaties of ze eventueel geïnteresseerd zijn om partner van de opleiding te worden door jaarlijks een stageplaats aan te bieden.
16:30 - 17:00 • Spotlight: Erfgoedwijzer
Aan de hand van verschillende actualiteiten zoomen we in op de definitie Cultureel erfgoed
Lector Hester Dibbits legt tijdens een mini college uit wat Cultureel erfgoed is, wat een erfgoedprofessional doet en hoe de bacheloropleiding Cultureel Erfgoed aan de Reinwardt Academie dit toepast in het onderwijs.
15:00 - 16:00 • Spotlight: Take-over afsluiting
Wissel ervaringen uit met andere Take Over opdrachtgevers
Tweedejaars Reinwardt studenten zijn drie weken in teamverband aan de slag gegaan met een actueel en relevant vraagstuk van een erfgoedinstelling. Dit vraagstuk heeft een relatie tot de opgedane kennis en vaardigheden van de studenten op het gebied van collectiemanagement, presentatie, educatie, participatie, marketing of communicatie. Ben je benieuwd welke andere erfgoedinstellingen hebben meegedaan en hoe de studenten de opdracht hebben uitgevoerd? Maak kennis met (alle) jaar 2 studenten, hun coaches/docenten en de andere erfgoedinstellingen die deelnamen aan de Take Over. Wissel ervaringen uit en/of breid je netwerk uit. De coaches/docenten die de Take Over teams hebben begeleid zijn aanwezig en zijn erg benieuwd naar jullie ervaringen.
15:00 - 18:00 • Spotlight op de startende erfgoedprofessional
Loop door het gebouw en ontdek de nieuwe erfgoedprofessional
De vierdejaars studenten zetten zichzelf centraal als erfgoedprofessional in onderwijseenheid 32: Erfgoed, Algoed. Nog mooier: ze zetten zichzelf op de markt. Na zes intensieve weken, claimt elke vierdejaarsstudent een plek binnen de Reinwardt in de vorm van een ‘product’ (bijvoorbeeld een podcast, een documentaire, een presentatie of een spel) waarmee zij zichzelf ten voeten uit presenteert; dit zijn zij als erfgoedprofessional. Vervolgens delen ze dit ‘product’ om hun kennis en vaardigheden te delen met geïnteresseerden. Loop door het gebouw en ontdek de nieuwe erfgoedprofessional. Bij aankomst ontvang je een programma met toelichting van de vierdejaars eindproducten. Aanvang 14:30
13:00-16:00 • Studiedag Emotienetwerken
Kom de hele middag emotienetwerken met andere professionals uit het werkveld
Emotienetwerken wordt zowel nationaal als internationaal steeds vaker gebruikt voor onderzoek, de dagelijkse erfgoedpraktijk en in het onderwijs. Dit jaar introduceren we voor het eerst een gratis studiemiddag over emotienetwerken, speciaal voor professionals die geïnteresseerd zijn in de methode, maar er nog geen ervaring mee hebben opgedaan. Tijdens deze interactieve studiemiddag bieden we deelnemers de kans om ervaring op te doen met de methode. Na een plenaire introductie door Hester Dibbits, lector Cultureel Erfgoed, zullen deelnemers zelf in kleine groepen de methode in de praktijk ervaren. Onder begeleiding van ervaren trainers krijgt u in de parallelsessies de kans om vertrouwd te raken met emotienetwerken.
De studiedag wordt verzorgd door het Lectoraat Cultureel Erfgoed van de Reinwardt Academie in samenwerking met Imagine IC en heeft een aparte aanmeldpagina. Let op: De studiedag Emotienetwerken heeft beperkt plek dus wees er snel bij.
16:00 - 19:00 • Reinwardt Café Borrel
Een feestelijke afsluiting
Samen sluiten we het programma feestelijk af met een borrel in de tuin (als het weer het toelaat en anders in de kantine). Tot de 14de!