A-Z expositiewerken van onze vierdejaarsstudenten

Heb je onze expositie 'Erfgoed, Algoed' van 14 juni gemist? Nieuwsgierig naar de afstudeerwerken van onze vierdejaarsstudenten? Je vindt alle projecten nu op alfabetische volgorde op onze website. De projecten zijn onderverdeeld in de thema's audio / visueel, educatief / spel, rondleiding / puzzeltocht, tentoonstellingen, wandpresentatie en workshops. 

Uit het programmaboekje gemaakt door Anne Appelmelk. Redactie: Floyd Stips.

Audio / visueel

Florian Winter

Linked data in het archief

In deze presentatie ontdek je hoe linked data (LD) kan bijdragen aan de bruikbaarheid en toegankelijkheid van archiefmateriaal. LD behelst het toevoegen van links aan metadata om zo deze data aan andere data te verbinden, binnen hetzelfde systeem of met andere databases op het internet. In de presentatie wordt besproken welke nieuwe mogelijkheden LD biedt voor archiefmateriaal, wat eventuele hindernissen zijn in het toepassen ervan en hoe deze hindernissen aangepakt kunnen worden. Ook wordt besproken hoe jij als bezoeker kan meehelpen bij het implementeren van linked data.

Florian Winter
Mijn naam is Florian Winter, aspirant archivist. Ik heb mij tijdens de opleiding zoveel mogelijk gefocust op archivistiek. Dit jaar heb ik ook stagegelopen bij het Stadsarchief Amsterdam om mijn praktische en theoretische vaardigheid hierin te trainen. In deze stage lag de nadruk op linked data en hoe dit op het archief van het SAA toegepast kan worden.

Isa Dullemans, Lara Snijder, Liz Veenstra en Nina Staring

Kunstroof 101

Aflevering 1: Roof in Roffa

De meest spannende erfgoedpodcast! Hoe ga je als dief het best om met een kunstwerk nadat het is gestolen? En is het mogelijk dat musea en kunstrovers misschien toch dezelfde belangen hebben? Beluister Kunstroof 101 om antwoord te krijgen op deze vragen. De allereerste aflevering, Roof in Roffa, over de kunstroof in Kunsthal Rotterdam waarbij 7 belangrijke kunstwerken zijn gestolen, is nu te beluisteren.

Isa Dullemans
Het belang van natuurlijk erfgoed kenbaar maken bij een breed publiek en bijdragen aan het behoud hiervan; juist nú, ten tijde van de klimaatcrisis. Aan de hand van goede educatie mensen betrekken bij deze vorm van erfgoed. Verder wil ik mij inzetten voor het behoud van verhalen en hoe verhalen uit het verleden nog steeds een rol spelen in hedendaagse maatschappelijke kwesties.

Lara Snijder
Als jonge, geïnteresseerde erfgoedprofessional heb ik de minor Collectiemanagement gevolgd aan de Reinwardt Academie. Ik vind oplossingsgericht en praktijk georiënteerd werken erg belangrijk. Met mijn kennis van collectiebeheer, door verschillende stakeholders bij dit proces te betrekken en door meer meerstemmigheid te creëren, zou ik graag willen bijdragen aan het werkveld. Wánt: erfgoed is van mensen, niét van instellingen.

LinkedIn

Liz Veenstra
Ik ben Liz Veenstra, vierdejaars student aan de Reinwardt Academie en aankomend erfgoedprofessional. Ik heb de afgelopen vier jaar vooral kennis opgedaan over collectiebeheer, zoals het registreren in collectieregistratiesysteem Axiell, het fysiek labelen van objecten en het maken van risicoanalyses. Momenteel help ik mee met de housekeeping in verschillende museumhuizen.

LinkedIn

Janneke Sits en Sarah ter Weijden

Schaduwstrijd: verzet en mythe

Sarah en Janneke zijn voor het maken van deze mini-docu teruggegaan in de tijd; achter hun overgrootopa’s aan, die beide in het Oranjehotel vast hebben gezeten ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. In deze gevangenis kwamen verzetsstrijders terecht wanneer ze door de bezetter opgepakt waren. De meesten wachten een lange tijd in onzekerheid en onder grote psychologische druk af. Maar wat hadden de overgrootopa’s van Janneke en Sarah wel in zich, dat zij zich verzetten, wat de ‘normale’ burger niet had? Ook deze vraag proberen Janneke en Sarah te beantwoorden in de mini-docu. Op zoek naar het antwoord op: wat maakt een verzetsheld?

Janneke Sits
Tijdens mijn onderzoek heb ik mij gericht op het maken van een educatief programma voor groep zes tot acht. Door het doelgroeponderzoek ontdekte ik mijn interesse in marketing. Dit is een vakgebied waar ik later graag meer mee wil doen. Bij dit eindproject wilde ik mijn opgedane kennis van educatie inzetten in de vorm van een documentaire. De Tweede Wereldoorlog heeft mij altijd geboeid, en het feit dat mijn overgrootvader in het verzet zat, vind ik belangrijk. Ik wilde hier graag iets mee doen. Voor de marketing van dit project, heb ik een poster voor bij de documentaire gemaakt.

Sarah ter Weijden
Ik heb me voor mijn onderzoek veel beziggehouden met mentale gezondheid. Ik ben altijd erg geïntrigeerd geweest door wat mensen in tijden van oorlog mee hebben moeten maken en dan vooral over de verzetsstrijders in het Oranjehotel. De kleine cellen waar ze soms weken vastzaten en nul contact met de buitenwereld hadden. Wat deed deze enorme psychologische druk met mensen? Wat deed de bezetter om deze mensen zo gek mogelijk te maken, zodat ze al hun geheimen bloot zouden geven? Maar het is ook een fascinatie naar de veerkrachtigheid van de geest. Zelfs in zulke barre omstandigheden bleven deze vrijheidsstrijders sterk en bovenal hielden ze moed.

Noor Leeggangers

Trailer: Hoe bescherm je erfgoed in conflict?

De zoektocht naar mijn rol als erfgoedprofessional

“Hoe focus ik me op afstuderen, als tegelijkertijd de wereld in de fik staat?” Die vraag stelde ik mezelf toen ik begon aan dit laatste vak. In plaats van me erbij neer te leggen, besloot ik te onderzoeken wat ik kan doen om te helpen. Benieuwd naar mijn zoektocht? Kom dan langs! Vrije inloop, maar gezien de grootte van het lokaal is maximaal vijf bezoekers aangeraden.

Noor Leeggangers
Mijn naam is Noor Leeggangers en ik ben erg geïnteresseerd in de relatie tussen erfgoed en conflict en het werken met ethische vraagstukken. Ik wil graag een allround storyteller worden, met het doel om kennis uit onderzoek toegankelijk te maken voor een breed publiek. Ik wil dan ook werken vanuit een doelgroep in plaats van een product.

LinkedIn

Sophie van Aerde

The Voice for the Voiceless

In de mini-docu The Voice for the Voiceless worden hiphop en erfgoedparticipatie met elkaar verweven. Vanuit het thema wederkerigheid is de hiphopcultuur in brede zin onderzocht. Deze documentaire toont hoe hiphop kan bijdragen aan wederkerig werken en de mindset van de professional, en trekt parallellen tussen beide werelden. Hiervoor is gesproken met Kiddo Cee, Mick Evers en LJ. Het is een must see, omdat het hiphop vanuit een nieuw perspectief belicht en het complexe begrip wederkerigheid op een toegankelijke manier uitlegt.

Sophie van Aerde
In mijn ideale wereld herkent iedereen zich in het erfgoedveld. Ik ben hardwerkend, creatief en behulpzaam. Door mijn creativiteit ben ik in staat om op verschillende manieren naar vraagstukken te kijken. Ik ben empathisch en kan goed luisteren. Ik hou enorm van muziek en andere kunstvormen. Binnen mijn studie heb ik mijn kennis van participatie en representatie verdiept.

LinkedIn

Educatief / spel

Amarens de Jong

Van woord tot waarheid?

Verhalen vertellen is een oude traditie, vaak mondeling overgedragen. Maar wordt het verhaal altijd juist doorgegeven, of raken woorden verdraaid? Wie behoudt het ware verhaal binnen de cultuur? Het verhaal van Grutte Pier wordt belicht. Welke van de vele versies is de juiste? Ontdek hoe de mondelinge traditie de essentie van Grutte Pier bewaart, ondanks de variaties die onvermijdelijk ontstaan door de eeuwen heen. Worden de woorden niet verkeerd om gedraaid? Sla je slag en ontdek.

Amarens de Jong
Als gepassioneerd erfgoedprofessional ben ik gespecialiseerd in conceptontwikkeling binnen de erfgoedsector. Mijn creativiteit en innovatieve aanpak brengen erfgoed op een boeiende en betekenisvolle manier tot leven. Met oog voor detail en diepgaande erfgoedkennis ontwikkel ik visueel aantrekkelijke en historisch relevante concepten. Mijn missie is om het verleden inspirerend naar het heden te vertalen en te zorgen dat erfgoed blijvende impact heeft op diverse doelgroepen. Resultaatgericht streef ik naar innovatieve concepten en projecten die het erfgoedveld verrijken en vernieuwen.

Ilse Batenburg

Rara, wie ben ik? Songfestival editie

Wie ben ik? Een belangrijke vraag en een belangrijk antwoord! Wie je bent, bepaalt wat je doet. Wie ben jij als erfgoedprofessional? Waarom maak jij bepaalde keuzes en waarom geef je het beste advies? Ontdek het met twee tot vijf personen tijdens: wie ben ik, Songfestivaleditie. Neem een duik in het meest Europese en meest culturele evenement mogelijk. Ontdek wie jij bent en wie de ander is aan de hand van meningen en opvattingen, maar bovenal: de allerleukste muziek!

Ilse Batenburg
Niet van spelletjes houden, maar het wel leuk vinden om ze te organiseren. Theoretisch nadenken en direct zelf praktisch uitwerken. Dat ben ik, Ilse Batenburg. Ik heb mij gespecialiseerd in participatie, erfgoededucatie en het ontwikkelen van evenementen voor verschillende doelgroepen. Het leuke hieraan is dat je door actief te doen, mensen op een leuke manier kunt laten leren.

Kris Berendsen

Ontdek en connect

Neem even de tijd om naar het schilderij van Caspar Reinwardt binnen de academie of het monument voor de academie te kijken en volg de stappen in het boekje. Door de opdrachten te maken leer je op een frisse manier te kijken. Ontdek verborgen betekenissen en geef je eigen interpretatie aan wat je ziet. Deze interactieve benadering moedigt je aan om je eigen leven, interesses en associaties te verbinden met het werk wat je ziet, wat leidt tot een diepere en betekenisvolle ervaring. Ervaar het zelf!

Kris Berendsen
Als startend professional neem ik mijn ervaring vanuit mijn stage mee. Daarin heb ik een educatief programma ontwikkeld om culturele interesse te stimuleren. Door creativiteit, empathie en respect wil ik inclusieve activiteiten voor verschillende leerbehoeften creëren. Mijn doel is om via kunst en cultuur persoonlijke ontwikkeling te bevorderen en mensen te verbinden met cultuur – dit door middel van eigen associatie, in plaats van het krijgen van eenzijdige informatie.

LinkedIn

Leah van der Burg en Shenna Verduin

Erfgoed in evenwicht

Welkom bij Erfgoed in Evenwicht! Dit spannende kaartspel daagt je uit om je museumcollectie zo goed mogelijk te conserveren, terwijl je ook je tentoonstelling aantrekkelijk maakt voor bezoekers. Het doel is om de perfecte balans te vinden tussen collectiebehoud en bezoekersplezier. Speel tegen elkaar en ontdek verschillende scenario’s: van een nieuwe investeerder die je helpt meer objecten te conserveren tot een bezoeker die per ongeluk een waardevolle sokkel omstoot. Lukt het jou om de beste erfgoedexpert te zijn? Verzamel je vrienden en familie, en speel met twee tot vier spelers dit uitdagende spel vol strategie en onverwachte wendingen. Veel speelplezier!

Leah van der Burg
Tijdens mijn studie én stages heb ik mij gefocust op het beheer en behoud van cultureel erfgoed. Mijn interesses liggen bij het spanningsveld tussen het behouden en tentoonstellen van collecties en hier wil ik mij verder in verdiepen in het werkveld. Met mijn kennis over conservering en de ervaringen die ik heb opgedaan bij mijn stages heb ik al een stevige basis om verder op te kunnen bouwen.

Shenna Verduin
Met mijn ervaring in storytelling, interactives en escaperooms wil ik het innerlijke kind in mensen aanspreken in musea en erfgoedinstellingen. Mijn passie voor gamification en ludodidactiek motiveren mij om actieve publieksproducten te maken. Met een open blik en veel speelplezier ben ik klaar om het werkveld te betreden.

Luca van Etten

Het pad van de planthistoricus

Leer met dit educatieve bordspel spelenderwijs over de verhalen van planten, schimmels en bomen uit diverse tijden en culturen. Word de ultieme planthistoricus en inspireer anderen met je kennis over de cruciale rol van de natuur in ons dagelijks leven en onze cultuur. Verzamel reputatiepunten door triviavragen te beantwoorden en bereik mijlpalen: van afstuderen tot het leiden van baanbrekende projecten. Kun jij de top bereiken en de beste worden? Kom een potje spelen en ontdek het zelf!

Luca van Etten
Tijdens mijn studie heb ik mij verdiept in publiek en educatie. Het is mijn doel om mensen bewust te maken van het belang van groen erfgoed voor het mentale en fysieke welzijn. Ook wil ik laten zien hoe een diepere verbinding met de natuur kan leiden tot een grotere waardering en bescherming ervan. Dit doe ik door het ontwikkelen van toegankelijke en speelse educatieproducten.

Merel Kabel

Maak kennis met het MBO!

Aantal deelnemers: 2 - 6

Het mbo heeft in de afgelopen jaren sprongen gemaakt in het erfgoedveld! Er kan echter nog meer gedaan worden voor deze doelgroep. Het mbo heeft veel te bieden voor het erfgoedveld. Met hun kennis van ambacht en vakmanschap, waar de studenten in worden opgeleid, kunnen zij (im)materieel erfgoed helpen behouden en beheren. Het is belangrijk dat de studenten zien, leren en voelen dat het cultureel erfgoed van Nederland ook op hen betrekking heeft. Het is onze taak in het erfgoedveld om dit belang over te brengen! In dit kwartetspel zijn verschillende verbanden te vinden tussen mbo-opleidingen en cultureel erfgoed. Culturele instellingen kunnen deze verbanden gebruiken en meenemen in de ontwikkeling in het nieuwe mbo-lesprogramma.

Merel Kabel
Toegankelijkheid, is voor mij één van de belangrijkste woorden. Het veld waarin ik graag zou willen werken en waar mijn hart ligt, is educatie. Ik maak mij sterk voor mbo-studenten in het culturele veld. Mijn interesse in het mbo komt door mijn eigen ervaring; ik heb twee mboopleidingen afgerond. Tijdens mijn opleidingen heb ik gemerkt dat het erfgoedveld niet geheel toegankelijk was voor mbo-studenten, er was in die tijd een summier lesaanbod. In de afgelopen jaren is het mbo-lesaanbod zeker gegroeid, maar vooral gericht op burgerschap. Ik wil mij sterk maken voor ambacht, vakmanschap en op interessegebied gerichte lesprogramma's, zoals ik de afgelopen jaren heb gedaan.

LinkedIn

Nina Veneman

Pretty without labels!

In het museum verwacht je dat de curatoren de beste tentoonstelling willen samenstellen van de hoogste kwaliteit. Maar waarom zijn het dan toch vaak mannen die de tentoonstellingszalen domineren? Een steekproef van De Volkskrant onder 28 musea geeft aan dat slechts 17% van de collectiestukken door vrouwen is gemaakt. Ook personen met een niet-westerse achtergrond worden ondergerepresenteerd. Maar is dit onderscheid terecht? Kruip in de huid van een curator en stel zonder vooroordelen je eigen tentoonstelling samen. Dit spel kan door één persoon tegelijk gespeeld worden.

Nina Veneman
Tijdens mijn studie aan de Reinwardt Academie heb ik een passie ontwikkeld voor diversiteit & inclusie en kunstgeschiedenis. Mijn interesse voor vrouwen in de kunst heeft mijn overtuiging versterkt dat de cultuursector een afspiegeling moet zijn van onze diverse samenleving. Met creativiteit, empathie en een praktische instelling wil ik bijdragen aan een inclusieve erfgoedsector.

Rondleiding / puzzeltocht

Carmen van den Broek

Jij, de Reinwardt'er

Als aansluiting op OE32 ‘Jij, de erfgoedprofessional’ is er nu voor de laatstejaars Reinwardt’ers een manier om nog een laatste keer de Academie te ontdekken, en dit moment als student vast te leggen. Dit kan in het speurtochtboekje Jij, de Reinwardt’er. Ga langs verschillende plekken die je inmiddels goed kent, en beantwoord vragen over jou en de Academie. Er zijn vijftien speurtochten beschikbaar, maar op het prikbord bij de speurtocht mag iedereen iets achterlaten. 

Carmen van den Broek
Mijn naam is Carmen van den Broek en ik ben een erfgoededucator die binnenkort afstudeert aan de Reinwardt Academie. Ik zet me graag in om de culturele sector inclusiever en toegankelijker te maken. Hierin heb ik al veel ervaring mogen opdoen! Zou ik goed in uw team passen? Laat het me weten! Ik ben bereikbaar op museummeisje@gmail.com.

LinkedIn

Devyn Seitner

Verborgen Verhalen

Tijdens deze rondleiding zullen verborgen verhalen van de Tweede Wereldoorlog aan bod komen. Vanuit een meerstemmig perspectief belichten we de vergeten geschiedenissen van o.a. slechthorenden, homoseksuelen, en Nederlandse collaborateurs. Verken de diverse en vaak onderbelichte aspecten van hun ervaringen en begrijp hoe deze bijdragen aan een completer beeld van ons verleden. Leer waarom inclusieve herdenking belangrijk is en laat je inspireren door onbekende, maar krachtige verhalen. Kom en ervaar een diepere connectie met ons oorlogsverleden tijdens deze unieke rondleiding.

Devyn Seitner
Mijn naam is Devyn Seitner. Ik ben een sociale en welbespraakte erfgoedprofessional. Met expertise in behoud en beheer van erfgoed wil ik een brug vormen tussen mensen en erfgoed. Gepassioneerd over het vertellen van onderbelichte verhalen, streef ik naar inclusiviteit en meerstemmigheid in mijn werk. Ik verbind mensen met erfgoed door middel van objectbeheer, rondleidingen en presentaties, zodat ons cultureel erfgoed langer bewaard blijft.

Eline Ossevoort

Reinwardt Reflectie

Vandaag zijn jullie de Reinwardt deur binnengestapt. Dé school die erfgoedprofessionals opleidt. Maar wat kunnen jullie nog meer over elkaar te weten komen? Pak een blik, kies een kaart en klets, droom of filosofeer over en mét elkaar in de Reinwardt Academie Oh ennuh... Dit product gericht op docenten, studenten en medewerkers van de Reinwardt Academie. Mocht je hier nog niet of bijna nooit zijn geweest, dan kan je alsnog een blik meenemen! De (meeste) vragen die op de kaarten staan, zijn ook voor jou te beantwoorden!

Eline Ossevoort
“The ‘Earth’ without ‘Art’ is just ‘Eh’”? Dit is exact mijn motto. De wereld zonder kunst en cultuur is voor mij niet voor te stellen. Mijn doel is om mensen te inspireren en verbinden door middel van kunst, cultuur en erfgoed. Mijn naam is Eline Ossevoort. Ik maak educatieve producten voor de kunst en cultuursector. En tentoonstellingsconcepten. Ik richt me op intergenerationeel leren, familievriendelijkheid en anders kijken naar kunst en je dagelijks leven. Met de focus op families en kinderen (4-6-jarigen en 7-12-jarigen).

Jan Donkers

Tak in de pap

Veel van ons zien het belang van planten in als het gaat om klimaat en leefbaarheid. ‘Een’ belang van planten in de culturele sector zal niemand verbazen, maar het ware belang is moeilijk in te schatten. De rondleiding Tak in de Pap bekijkt dit belang vanuit het perspectief van etnobotanie, de studie van de relatie tussen mensen en planten. Interactie en perspectief staan hierin centraal, dus kom beleven op welke manier planten nog meer essentieel zijn voor het menselijk bestaan.

Jan Donkers
De afgelopen vier jaar heb ik mezelf neergezet als een erfgoedspecialist die zich graag bezighoudt met educatie en planten. Dit heb ik het afgelopen jaar versterkt door mijn stage bij de Hortus Botanicus Leiden en mijn (binnenkort) verdiepte kennis in etnobotanie. Zie mijn LinkedIn voor verdieping van mijn carrière!

Maria Nel Schipper

Gehoord of Ongehoord

In deze rondleiding worden de bijzondere verhalen van het gebouw waarin de Reinwardt Academie gevestigd is gedeeld. De plek is voor sommige mensen van grote waarde, maar waarom? Tijdens de rondleiding gaat u in gesprek over de waarde van de plek voor een kleine, vaak ongehoorde gemeenschap. We gaan in gesprek over de impact van het behoud van het schoolgebouw en de keuzes die hierin gemaakt kunnen worden.

Maria Nel Schipper
Mijn naam is Maria Nel Schipper en ik sta te popelen om in het werkveld aan de slag te gaan. Het samenbrengen van mensen, verhalen en objecten is mijn drijfveer. Onderwerpen waar ik me graag op focus zijn duurzaamheid, gemeenschappen (zoals de dovengemeenschap) en collectiebeheer. Collectieschoonmaak geeft me energie, vooral als je de impact ervan terugziet. Ik heb een aantal jaar gewerkt bij Museum Broekerveiling. Anderhalf jaar geleden ben ik een eigen onderneming gestart. Momenteel werk ik regelmatig als rondleider in opdracht van het Scheepvaartmuseum.

Ties van Mourik

Ik zie ik zie wat jij nog niet hebt gezien

Puzzeltocht voor net beginnende Reinwardters

Als je net aankomt op de Reinwardt Academie is alles nieuw. Om de omgeving rondom de Reinwardt heen te leren kennen is het tijd je Reinwardtbril op te zetten. Welk erfgoed is er in de nabije omgeving en welke verhalen hebben zich hier afgespeeld/ spelen zich hier nog af? Aan de hand van hints word je de omgeving ingestuurd op zoek naar erfgoed. Zo valt er niet alleen over de omgeving te leren, maar wordt ook interactie tussen spelers aangemoedigd.

Ties van Mourik
Mijn naam is Ties van Mourik. Ik ben een creatieve tolk die graag mijn schrijfskills wil vertalen naar het maken van een interactief product. Zo wil ik mensen op een creatieve manier spelenderwijs laten leren, om deze spelers zo aan te moedigen vanuit verschillende perspectieven te kijken naar het erfgoedveld en de daaraan altijd verbonden ethische kwesties.

Tentoonstellingen

Adinda Bakker, Dora Anderson en Hanna Merlijn

Hokjesdenken

Van vooroordeel tot boodschap

Hokjesdenken, wie doet het niet? Hoe iemand eruitziet of zich gedraagt zorgt voor associaties. Deze associaties laten ons iemand in een hokje plaatsen. Met deze interactieve experience wordt de bezoeker via spel aan het denken gezet over dit proces. Heb jij goede inzichten en weet je de juiste inhoud te geven aan de juiste personen? Kom snel langs en leer de verschillende hokjes kennen.

Adinda Bakker
Als erfgoedprofessional wil ik zorgen voor een positieve museumervaring voor zoveel mogelijk mensen. Mijn interesse ligt dan ook bij vrouwengeschiedenis, inclusie & diversiteit en educatie voor jongvolwassenen. Mijn creativiteit is hierin mijn kracht: zowel in vormgeving, storytelling als oplossingen. Met deze elementen weet ik een museumervaring te creëren waar het publiek zich in kan herkennen en inleven. 

LinkedIn

Dora Anderson
Hi! Ik ben Dora. Tijdens mijn opleiding blonk ik uit in creatief en sociaal denk vermogen. Daar ligt ook mijn passie. In de toekomst zie ik mijzelf het liefst dingen maken en verzinnen. Des te beter als hier een educatief element aan verbonden zit. Denk aan interactieve spellen, workshops of tentoonstellingen. Met als uitgangspunt een doelgroep wat bij te brengen en te activeren.

Hanna Merlijn
Mijn focus ligt op creativiteit en visuele vormgeving. Ik geloof dat erfgoed toegankelijk moet zijn voor iedereen, en daarom richt ik mij op het ontwikkelen van publieksproducten die niet alleen informatief zijn, maar ook inspelen op de zintuigen en interesses van diverse doelgroepen. Deze doelgroepen in beeld brengen en benaderingen kiezen die recht doen aan de diversiteit en complexiteit van onze samenleving vind ik belangrijk.

Barbara Stolk

Dierenlevens in mensenhanden

De invloed van onze keuzes

Ontdek de complexe relatie tussen mens en dier in de boeiende expositie Dierenlevens in mensenhanden, waarbij je wordt uitgenodigd om kritisch na te denken over ethische vraagstukken. Maak kennis met Elvis, het boomstekelvarken uit Artis, en duik in zijn verhaal dat gekenmerkt wordt door de strijd tegen ‘zoochosis’. Dit aangrijpende voorbeeld werpt licht op de gevolgen van gevangenschap voor het welzijn van dieren, waardoor we allemaal worden uitgedaagd om over onze eigen rol na te denken.

Barbara Stolk
Als startend professional zet ik mij in voor objectidentiteit, het behoud van objecten en hun verhalen. Ik geloof in het gebruik van deze verhalen voor onderzoek, educatie en het creëren van bewustwording. Als collectiebeheerder denk ik graag mee bij het opzetten van tentoonstellingen om zo mijn creativiteit te uiten en bij te dragen aan het overbrengen van een boodschap.

LinkedIn

Bo Dijkstra

Het erfgoed en welzijnskabinet

Komt dat zien, komt dat zien, het erfgoed- en welzijnskabinet is geopend!

Dit kabinet is een plek waar u zichzelf even terug kunt trekken, weg van de drukte, en waar er plaats wordt gemaakt om na te denken over welke rol erfgoed speelt in uw welzijn. Bezoekt u bij het gevoel van stress een museum of schildert u er liever op los? Ik ben op zoek naar uw verhalen, om anderen te inspireren en een inzicht te bieden in hoe erfgoed ingezet kan worden om welzijn te verbeteren. Delen is inspireren, en samen ontdekken we hoe erfgoed uw welzijn kan transformeren. Kom en laat erfgoed uw gids zijn naar een beter leven!

Er kan één iemand per keer in het erfgoed en welzijnskabinet plaatsnemen, de tentoonstelling heeft geen limiet.

Bo Dijkstra
Als startend erfgoedprofessional houd ik mij graag bezig met de rol die kunst, cultuur en erfgoed kunnen spelen in het verbeteren van mentale en fysieke gezondheid. Ik heb geleerd dat deze elementen niet alleen mooi en historisch zijn, maar ook krachtige tools voor welzijn en sociale verbinding. Mijn ervaringen en inzichten neem ik mee in mijn toekomstige carrière en ik wil bijdragen aan een sector die voor iedereen toegankelijk is, ongeacht achtergrond of gezondheid.

Chelsey Amelo en Maxime Speets

Mini Biënnale - Foreigners Everywhere

De Mini Biënnale is onze interpretatie van de Biënnale di Venezia 2024, Foreigners Everywhere. In deze tentoonstelling behandelen we relevante en hedendaagse onderwerpen, zoals migratie en dekolonisatie, en leggen we de nadruk op het perspectief van de Ander. We doen dit aan de hand van een samenstelling van kunstenaars, die volgens ons de verhalen het best vertellen en die ons het meest aanspreken. Onze tentoonstelling raakt aan maatschappelijke kwesties en onderwerpen van nu, waarmee de kunstwereld zich bezighoudt.

Chelsey Amelo
Hoi! Ik ben Chelsey en ik heb me tijdens mijn tijd op de Reinwardt Academie vooral gespecialiseerd in tentoonstellen, participatie en kunstgeschiedenis. Ik heb tijdens mijn stage mijn kennis over participatie en tentoonstellen verder uitgebreid door onderzoek te doen naar de co-creatiemethode van het Stedelijk Museum Schiedam. Verder hoop ik in de toekomst aan de slag te gaan met het maken van tentoonstellingen.

Maxime Speets
Hallo, mijn naam is Maxime Speets. Mijn expertise ligt voornamelijk in collectiemanagement en deze ik heb toe kunnen passen tijdens mijn stage bij AFC Ajax. Daarnaast heb ik actief bijgedragen aan de opbouw van een tentoonstelling, waar ik mijn inzichten in en passie voor cureren kon toepassen. Ik hoop mijn doelen te realiseren en een positieve bijdrage te leveren aan de kunst- en cultuursector.

LinkedIn

Daan van Lieshout

Onderzoeksbureau Mokum

Veel erfgoedverhalen verdwijnen langzaam uit ons collectieve geheugen of ze zijn verborgen in een zee van (losse) informatie. Interesse in het verborgen of vergeten erfgoed zorgt ervoor dat ze niet voorgoed verdwijnen. Het bewaren en vertellen van de verhalen biedt namelijk de mogelijkheid om de erfgoedwereld te verrijken met nieuwe perspectieven en waarderingen. Neem plaats achter het ‘onderzoeksbureau’ en struin door het archief van een deze vergeten verhalen – misschien vind je nieuwe erfgoedverhalen in de overvloed van gegevens.

Daan van Lieshout
Gedurende mijn studie kwam ik erachter dat veel erfgoedverhalen nog niet zijn onderzocht en verteld. Ikzelf ben erg nieuwsgierig van aard en wil dan ook alles tot de bodem uitzoeken, zo ook deze erfgoedverhalen. Daarnaast zie ik het als een uitdaging om het onderzoek te vertalen naar een laagdrempelige en fijne tekst die aanslaat bij het publiek.

 

Emma Faber

Open het archief!

Op de Reinwardt Academie is een archief. Voor velen is dit archief echter onbekend of is het een sta-in-de-weg binnen de muren van het Hortusplantsoen. Ontdek wat er met het archief aan de hand is, en neem een kijkje in de dozen naar wat er al die jaren is bewaard.

Emma Faber
Met een sterk analytisch vermogen en interesse in complexe vraagstukken houd ik mij graag bezig met de toegankelijkheid van erfgoed. Van het analyseren en opschonen van data tot het doorspitten van thesauri en werken met linked data. Naar mijn menig is erfgoed van iedereen, en moet erfgoed voor iedereen toegankelijk zijn.

LinkedIn

Eva van Wolferen en Mirre de Vor

Vier de diversiteit: Ontdek de Ambassade

Deelnemers: min 10, max 50

Ontdek de Ambassade, een dynamische tentoonstelling waar cultuur gevierd wordt! Duik in een wereld van kunst waarin meerdere culturen samenkomen. Leer meer over biculturaliteit, ontdek inspirerende kunstenaars, en begin een dialoog! Een kans om je horizon te verbreden en je thuis te voelen in de wereld van iedereen. 

Eva van Wolferen
Als startend professional in de culturele sector combineer ik mijn kennis van erfgoed en tentoonstellingsvorming met een passie voor inclusiviteit. Mijn creativiteit, energie en autonome werkhouding maken mij een dynamische aanwinst. Ik kijk ernaar uit om mijn frisse perspectieven en innovatieve ideeën te delen. Bekijk mijn LinkedIn-profiel voor meer informatie.

Mirre de Vor
Mijn naam is Mirre de Vor en met mijn bachelor Cultureel Erfgoed op zak focus ik me op mijn twee passies: erfgoed en onderwijs. Door deze te combineren, hoop ik erfgoed toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen. Ik gebruik mijn vakdidactische vaardigheden en kennis bij het geven van betekenisvolle rondleidingen en workshops voor alle leeftijden.

LinkedIn

 

Floor van Loon

De lange geschiedenis van schoonheid is pijnlijden

Minimaal 2 deelnemers

Die mooi wil wezen, moet pijn lijden, zei de meid, en zij spelde hare muts aan de ooren vast.

In de ochtend zitten dochters aan tafel terwijl moeders achter hen staan om het haar te borstelen. Er wordt getrokken aan de borstel en terwijl de dochter zachtjes kreunt van pijn zegt moeder standvastig “Schoonheid is pijn lijden”. Waar komt deze uitspraak vandaan? Hoe zag pijn lijden ten behoeve van schoonheid er vroeger uit? Lijden we nog steeds pijn voor alleen schoonheid? Waarom?

Floor van Loon
Met het werkveld binnenstappen, wil ik zoveel mogelijk ervaring verzamelen. Ik wil beginnen met ZZP-werk, om zo verschillende velden van de museumwereld te verkennen en te kijken wat het best bij mij past. Tot nu toe ligt mij een onderzoekspositie of een plek in een mode- en kostuumdepot het best. Ik kijk ernaar uit om een brede professional te worden en daarbinnen mijn specialiteit en talent te vinden.

LinkedIn

Mijke Kaandorp en Sue Roozendaal

Oost west, thuis best

Onderdeel is geschikt voor 7 personen

Je ergens thuis voelen is voor veel mensen een belangrijk onderwerp, waar taal een essentieel onderdeel van kan uitmaken. In WestFriesland is dat niet anders. In deze streek, die ondanks de naam toch echt in Noord-Holland ligt, spreekt men West-Fries. Dit is een dialect waar we het publiek graag kennis mee willen laten maken, om wat meer bekendheid te creëren. Je kunt bij ons ook echt wat woordjes West-Fries leren en stilstaan bij de vraag: wat geeft jou het gevoel van ‘thuis’?

Mijke Kaandorp
Hoi ik ben Mijke! De afgelopen vier jaar heb ik veel kennis ontwikkeld over educatie,doelgroepen en didactische leermethodes. Als toekomstig museumeducator ligt mijn focus op mbo-studenten. Ik wil hun laten zien dat ze een stem hebben in het erfgoed en dat ze een belangrijke rol spelen in het behoud en de interpretatie ervan.

Sue Roozendaal
Hallo, mijn naam is Sue Roozendaal! De afgelopen vier jaar heb ik veel kennis vergaard over het creëren van tentoonstellingen. Ik heb geleerd wat voor een belangrijke rol ‘emotie’ speelt en hoe essentieel dit is voor het vertellen van een goed verhaal. Met mijn artistieke visie, organisatorische vaardigheden en sterke communicatie wil ik deze verhalen vertellen op een manier die mensen raakt, en aanzetten tot reflectie.

Neli Georgieva

Mijn Amsterdam: een persoonlijke erfgoedreis

Max aantal deelnemers: 3

Ontdek Mijn Amsterdam, een unieke erfgoedtentoonstelling waar mijn persoonlijke en historische verhalen over de stad en erfgoed tot leven komen. Bewonder de kaart met iconische locaties, elk met een speciale betekenis. Voeg jouw eigen favoriete plekken toe en deel waarom ze belangrijk voor je zijn. Laat je inspireren door de geschiedenis en mijn persoonlijke connecties met deze prachtige stad. 

Neli Georgieva
Hallo, ik ben Neli, startend erfgoedprofessional met een passie voor architectuurgeschiedenis en tentoonstellingsontwerp. Ik combineer mijn creativiteit en onderzoeksvaardigheden om erfgoed boeiend en inspirerend te maken. Met mijn interesse in interactieve tentoonstellingen en inclusieve erfgoedprojecten, streef ik ernaar complexe verhalen levendig over te brengen en het publiek actief te betrekken.

Sophie van der Plas

The fruit of this tree is poisonous

In dit onderdeel verken je je eigen identiteit. Het is een tentoonstelling die gemaakt is in samenwerking met een hedendaagse kunstenares. De beelden (foto’s en een video) zijn ontwikkeld tijdens een reis naar Curaçao, waarin de kunstenares haar identiteit verkent met betrekking tot het eiland, waar haar roots liggen. De bezoekers worden, door het beantwoorden van vragen over identiteit en afkomst, uitgenodigd om hun eigen identiteit te verkennen. Door in contact te komen met de content van de tentoonstelling, vragen te beantwoorden en elkaars antwoorden te zien, worden bezoekers geprikkeld om een nieuw perspectief te ontwikkelen op hun eigen identiteit en hun identiteit in relatie tot die van iemand anders. Er kunnen twee bezoekers tegelijk deelnemen aan de tentoonstelling.

Sophie van der Plas
Tijdens mijn studie Cultureel Erfgoed heb ik bijgedragen aan het toegankelijker maken van hedendaagse kunstinstellingen door participatie toe te passen. Ik zou daar in het werkveld graag mee doorgaan. Mijn doel is daarbij dat iedereen zichzelf kan herkennen in een hedendaagse kunstinstelling. Zo wil ik hedendaagse kunst(instellingen) toegankelijker en laagdrempeliger maken voor een groter publiek.

Wandpresentatie

Elke van der Lee

Erfgoedbeleid in Conflictsituaties

Met de oorlog en genocide in Gaza is het van cruciaal belang om een blik te werpen op het beleid omtrent het waarborgen van erfgoed. Ook op andere plekken op de wereld is erfgoed verloren gegaan door oorlog en conflict. In deze kleine installatie neem ik de bezoeker mee in huidige- en historische conflicten waarbij materiële aspecten van identiteit en cultuur verloren zijn gegaan. Het is een informatief programmaonderdeel, waarbij de bezoeker wordt uitgenodigd om zichzelf te verdiepen in huidig beleid.

Deelnemers kunnen vrij rondlopen, de installatie bekijken en de teksten lezen. Het zijn 10 posters, dus het is aannemelijk dat er zo’n 10 mensen aanwezig kunnen zijn per keer, roulerend op vrijwillige basis.

Elke van der Lee
Met een veranderende wereld vol conflicten en oorlogssituaties, is kennis van huidig erfgoedbeleid cruciaal. Het herzien van beleid speelt daarbij een grote rol. Ik wil mij hiervoor inzetten als toekomstig erfgoedprofessional. Dit programma past goed bij mijn profiel en toekomstige studie Europese Studies, gericht op politiek, recht en beleid.

Emma-Jelske de Boer

Het gelaagd landschap

We komen allemaal wel eens buiten, maar beseffen we dan echt waar we ons bevinden? Hoe zit een landschap werkelijk in elkaar? Wat zijn de verschillende lagen die het landschap vormen en maken tot wat het is? Ontdek het bij deze posterpresentatie, aangevuld met een boeiende podcast en een afsluitend paper. Na deze presentatie kijk je met een andere blik naar de omgeving.

Er is geen maximumaantal deelnemers, maar het is wel handig om je telefoon mee te nemen voor toegang tot de podcast en de paper

Emma-Jelske de Boer
Emma-Jelske de Boer: Speciale interesse in groen erfgoed, waaronder cultuurlandschappen, landschapsbeheer en onderzoek. Door middel van onderzoek wil ik een compleet beeld van het landschap ontwikkelen om zo bij te kunnen dragen aan ontwikkelingen rondom biodiversiteit en verduurzaming in het werkveld.

E-mail: emma.jelske.deboer@gmail.com
LinkedIn

Hannah Bakker

...

Door middel van verschillende, verborgen en onverbogen, multi-interpretabele symbolen verhaald deze poster van mijn onderzoekende manifest. Het raak aan streekcultuur, het verloren gaan of juist zo goed mogelijk bewaren hiervan en onderzoekt het effect wat dit heeft op identiteit en verbondenheid. Kijk ernaar, bevraag alles, lees de tekst en voel je vrij om ermee in discussie te gaan.

Hannah Bakker
Mijn houding als erfgoedprofessional is geduldig, begripvol en organiserend. Ik heb een passie voor de waarde van het kleine (grote) verhaal en mijn expertise ligt in het bewaren en ontzamelen hiervan, inwonerparticipatie en professionalisering. Ik stel mij betrokken en onderzoekend op en streef er altijd naar iedereen zijn plek in het verhaal te geven.

Janneke Hofman

4 grootste gevaren voor het behoud van historische interieurs

Heb jij liefde voor historische interieurs? En ben jij benieuwd wat voor gevaren er zijn voor historische interieurs en hoe je deze kan herkennen? Kom dan langs bij deze informatieve en interactieve presentatie en ontdek de grootste gevaren voor historische interieurs.

Janneke Hofman
Ik ben Janneke Hofman en binnen de opleiding Cultureel Erfgoed heb ik mij gespecialiseerd in collectiebeheer en -behoud. Daarbij heb ik tijdens mijn stage op Kasteel Amerongen ook een liefde ontwikkeld voor historische interieurs. Ik vind het een leuke uitdaging om risico’s voor de collectie in kaart te brengen en daar creatieve en duurzame oplossingen voor te verzinnen.

Madelief Rademaker

Een 'stoffig' verhaal: de onzichtbare kracht van vrijwilligers

In de boeiende wereld van erfgoed spelen vrijwilligers een cruciale rol. Ze zijn niet alleen helpers, maar ook onmisbare partners bij het behoud van ons cultureel erfgoed. Hun samenwerking met professionals is van onschatbare waarde bij het identificeren van risico’s en het implementeren van maatregelen om verval en schade te voorkomen. Laten we samenwerken om ons cultureel erfgoed te behouden!

Madelief Rademaker
Als startend erfgoedprofessional ben ik gefascineerd door het behoud van ons cultureel erfgoed. Mijn focus ligt op preventieve conservering, specifiek gericht op historische interieurs. Ik voer gestructureerd onderzoek en analyses uit, ben flexibel en toegankelijk. Mijn daadkracht, gedrevenheid, nieuwsgierigheid en optimisme dragen bij aan mijn toekomstige doelen. Ik wil historische panden en interieurs behouden, niet alleen vanuit cultuurhistorisch oogpunt, maar ook vanuit maatschappelijk belang. Laten we samen de geschiedenis levend houden!

Tom Beukenkamp

Duurzaam erfgoed bewaren en tentoonstellen

Wereldwijd zijn er talloze initiatieven die bijdragen aan een duurzamere wereld, en ook de erfgoedsector speelt hierin een belangrijke rol. Deze sector zet zich in om historisch en cultureel erfgoed te behouden en te verduurzamen. Er zijn verschillende manieren om dit te realiseren. Ontdek hoe de sector zich inzet om ons historisch en cultureel erfgoed te behouden en te verduurzamen!

Tom Beukenkamp
Goedemorgen/-middag, mijn naam is Tom. Tijdens mijn stage bij Helicon ontwikkelde ik een vergelijkingsmatrix voor duurzame reinigingsen bestrijdingsmethoden voor erfgoedobjecten. Hier ontdekte ik dat de erfgoedsector veel stappen onderneemt om duurzamer te worden, maar dat dit nog beter kan. Mijn praktische aanpak en passie voor duurzaamheid kunnen bijdragen aan milieuvriendelijker erfgoedbeheer.

Workshops

Alice Poesjkin en Celino Dorant

Zip-a-dee-doo-don't!

Melodie van het zuiden, een film die Disney wilt dat je vergeet!

Min 4 - max 8 deelnemers

Het is tegenwoordig al bekend dat er bepaalde Disney-films uit het verleden zijn die anno 2024 niet goed in de smaak vallen bij het publiek. De film Song of the South (Melodie van het zuiden) is geen uitzondering. Vanwege de stereotyperende weergave van Afro- Amerikaanse slavenarbeiders en de romantisering van het leven op een plantage, doet Disney er alles aan om ieder spoor van deze film te verbergen. Vind jij dat Disney hun fouten moet erkennen of moet de Song of the South voorgoed in het verleden blijven? Wees vooral vrij om je mening te uiten tijdens dit debat.

Alice Poesjkin
Ik wil dat de deelnemers zullen inzien hoe ingewikkeld het kan zijn om mediakwesties te archiveren. Zo neem ik de deelnemers tijdens het debat mee achter de schermen van dit soort erfgoed. Mijn passie voor archivering, ontsluiting en registratie van ‘omstreden’ media is aanstekelijk: na de debatsessie zal je dromen over hoe je Song Of The South archiveert – of wellicht beschrijft.

Celino Dorant
Tijdens dit debat neem ik mijn rol in als mediator, mijn doel is om de deelnemers te stimuleren om een ander invalshoek te nemen dan hun normaal gewend zijn. Multiperspectiviteit over het waarderen van in dit geval controversieel media-erfgoed staat tijdens dit gesprek centraal. Zwaar beladen onderwerpen worden op een laagdrempelige manier overgedragen zodat iedereen zich veilig voelt om hun mening te uitten.

Alisa Bik

Duinen van Haarlem: Verhalen ontrafelen, respectvol herdenken

Max aantal deelnemers: 15 deelnemers

De Atlantikwall verdeelt: als monument van de Tweede Wereldoorlog én als onderdeel van een uniek natuurgebied. Hoe ontsluiten we dit erfgoed, met respect voor zowel historie als flora en fauna? Stap in elkaars schoenen. Ervaar de dilemma’s en verhalen van erfgoedbewaarders, toeristen en omwonenden. Samen bepalen we hoe we de Atlantikwall beleefbaar maken, met respect voor zowel het beladen verleden als de natuurlijke schoonheid.

“Ik ben nieuwsgierig naar wat verhalen van inwoners kunnen bijdragen aan de creatie en zichtbaarheid van betekenisvolle plekken in de gebouwde omgeving!”

Alisa Bik
Alisa is een startend erfgoedprofessional met focus op participatie in het ruimtelijke erfgoeddomein. Ze heeft ervaring in het betrekken van stakeholders bij projecten om een breed gedragen eindresultaat te realiseren. Daarnaast heeft ze interesse in groen erfgoed en architectuurgeschiedenis.

LinkedIn

Anne Appelmelk

Waarderen van het onbereikbare

Max aantal deelnemers: 10 deelnemers

Wat als ik je vertel dat er nog 96 zakjes poep op de maan liggen.. Er is nog een heel gebied waar zich mogelijk erfgoed bevindt: de ruimte. Objecten als de Lunar Rovers, voetstappen of zakjes poep hebben nog geen vastgestelde waarde. Ik wil collectiemedewerkers van de toekomst helpen bij het waarderen van mogelijk ruimteerfgoed voor toekomstige generaties. Samen met jullie wil ik op een creatieve manier nadenken over het toekennen van waarde aan deze ruimteobjecten. Dus hoeveel waarde hecht jij aan de eerste voetstap, de eerste Rover of, ja, aan zakjes poep op de maan? Het is aan ons.

Anne Appelmelk
Als startende Erfgoedprofessional kan ik mij breed positioneren, ik ben leergierig, creatief en nieuwsgierig ingesteld. Tijdens mijn minor heb ik gevarieerde vakkennis opgedaan op het gebied van collectiemanagement, Hiphop Heritage en archeologie. Ik wil graag weten waar iets van gemaakt is en hoe dit zo goed mogelijk beheerd en behouden kan worden. Ik houd van aanpakken en doelgericht werken. Mede door mijn eerdere opleidingen ben ik breed inzetbaar.

LinkedIn
E-mail: anneappelmelk@hotmail.com 

Aricia Ritman, Danisha Debi en Jamie Louis

Een reis van empathie

Ontdek de kracht van erfgoed en empathie in onze interactieve workshop! Samen met erfgoedexperts Aricia Ritman, Jamie Louis en Danisha Debi ga je aan de slag met het maken van een miniexpositie. Acht deelnemers krijgen de kans om hun erfgoedverhalen te delen en in co-creatie een mini-expositie neer te zetten. Dit inspirerende project stimuleert verbinding en reflectie. 

Aricia Ritman
Mijn naam is Aricia Ritman en ik ben een creatieve en gedreven erfgoedprofessional met een passie voor tentoonstellingsontwikkeling en projectmanagement. Tijdens mijn studies en stages heb ik diverse projecten gerealiseerd, van een strategy plan voor het uitbreiden van de museale beleving bij de Embassy of the Free Mind tot het Triceratops on Tour-project bij Naturalis. Mijn ambitie ligt bij het creëren van betekenisvolle erfgoed ervaringen die impact heeft.

Danisha Debi
Mijn naam is Danisha Debi, een creatieve en betrokken erfgoedprofessional met een passie voor het onthullen van verborgen verhalen. Ik luister aandachtig en werk graag met emotienetwerken om mensen een stem te geven die anders vaak op de achtergrond blijven. Tijdens mijn studies en stages heb ik diverse projecten gerealiseerd waarbij herkenning en inclusiviteit centraal stonden. Mijn ambitie is om ruimtes te creëren waar iedereen, jong en oud, zich gezien en gehoord voelt, en waar persoonlijke verhalen een podium krijgen.

Jamie Louis
Ik ben Jamie Louis, iemand die met oog voor detail en een vleugje lef unieke concepten bedenkt en ze tot leven brengt. Door mijn achtergrond in styling en ontwerp kan ik concepten bedenken en ruimtes creëren die inspireren en verbinden. In een wereld die steeds sneller draait, verlang ik naar meer verbinding. Ik wil bijdragen aan een ruimte waar mensen zich thuis voelen en stilstaan bij de wereld om hen heen. Een plek waar iedereen welkom is. 

 

Eva Linthorst

Stof tot nadenken

Max aantal deelnemers: 8

In demonstraties wordt kunst gebruikt om een boodschap over te brengen. Tijdens deze activiteit ervaar je hoe je je eigen stem kunt inzetten voor zaken die jij belangrijk vindt. Hier wordt de ruimte geboden om de punten waar jij aandacht voor wilt vragen samen vorm te geven op een spandoek. Kom verven, je creativiteit inzetten en ontdek de activist in jezelf!

Eva Linthorst
Eva Linthorst is een erfgoedprofessional met een maatschappijgerichte blik. Eva heeft zich gespecialiseerd op het gebied van textiel, met een interesse in het ambacht van handwerk en hoe dit samenhangt met vrouwengeschiedenis. Ook heeft Eva veel kennis en ervaring als het gaat om duurzaamheid en de klimaatcrisis. 

LinkedIn

Jennifer van Dijk-Bot, Naomi de Vries en Puck Hasselt

Depottrein van Museum Reinwardt

Max aantal deelnemers: 8

In de collectiebeheerwerkstraat van Museum Reinwardt leer je, samen met jouw zelfgekozen object, het proces van registratie, fysieke nummering en depotopslag kennen. Deze drie op elkaar aansluitende workshops, begeleid door Naomi de Vries, Jennifer van Dijk en Puck Hasselt, laten zien hoe deze stappen bijdragen aan het behoud van cultureel erfgoed. Met maximaal acht deelnemers per sessie geven je we mee hoe je op een veilige manier een museale collectie kunt bewaren en ontdek je dat deze ‘vergeten’ klusjes ook heel leuk kunnen zijn.

Jennifer van Dijk-Bot
Mijn naam is Jennifer van Dijk – Bot, als bijna afgestudeerde heb ik mij de afgelopen jaren ontwikkeld tot collectiebeheerder met een specialisatie in behoud en beheer. Ik vind niets interessanter dan zorg dragen voor museale collecties en wil mij hier in de toekomst ook voor blijven inzetten. De strijd tegen het verval gaan we immers nooit winnen, maar dit kunnen we wel zo lang mogelijk uitstellen door goede conserveringsmethoden toe te passen.

LinkedIn

Naomi de Vries
Mijn naam is Naomi de Vries en ik ben een gedreven beginnend erfgoedprofessional met een passie voor het beheren, behouden en het ontsluiten van historische museale collecties in samenwerking met de erfgoedvrijwilliger. Na de minor Collectiemanagement en mijn ervaring tijdens mijn afstudeerstage, met als thema collectieregistratie en vrijwilligers, weet ik zeker dat bij deze combinatie mijn passie ligt.

Puck Hasselt
Mijn naam is Puck Hasselt. Gedurende mijn tijd aan de Reinwardt Academie heb ik me verdiept in een variatie aan onderwerpen en vaardigheden: van collectiebeheer, digitale archivering en kunstgeschiedenis tot het onderhouden van historische interieurs. Ik zie mezelf als een culturele duizendpoot en ben overal enthousiast voor te maken. Ik neem anderen dan ook maar al te graag in mijn enthousiasme mee.

LinkedIn

Julia Tijssen

Museum Dilemma's

Max aantal deelnemers: 5-8

Ben jij benieuwd tegen welke dillema’s educatiemedewerkers van musea aanlopen? Dan is dit lijnspel iets voor jou. Tijdens het spel gaan we ons richten op dillema’s in het werkveld. Door met elkaar in dialoog te gaan, probeer ik deelnemers in te laten zien dat het vaak niet zwart-wit is wat er in musea te zien is. Graag nodig ik jullie uit voor het lijnspel! 

Julia Tijssen
Mijn naam is Julia Tijssen, ik ben jong, flexibel en ontzettend gepassioneerd over educatie in relatie tot historische gebeurtenissen en de doorwerking daarvan in het heden. Ik ben net klaar met mijn afstudeeronderzoek bij het Indisch Herinneringscentrum in Den Haag.

LinkedIn

Kaez Tjoe-Fat

Yum Cha Talk

Max aantal deelnemers: 5 deelnemers

Een interactieve en sociale activiteit die deelnemers samenbrengt om culinaire tradities en cultureel (culinair) erfgoed te verkennen door middel van eten en gesprekken. Geïnspireerd door de Chinese traditie van het Yum Cha, waarbij mensen genieten van dim sum en thee, biedt deze activiteit een gelegenheid om persoonlijke verhalen en ervaringen te delen in een ontspannen omgeving. Schuif aan!

Kaez Tjoe-Fat
Mijn naam is Kaez Tjoe-Fat (die/hen). Als startend professional word ik door mijn omgeving omschreven als een open leider. Gedreven door mijn passie voor inclusiviteit en diversiteit in de culturele sector, streef ik ernaar mensen te verbinden met erfgoed via participatie en storytelling.

LinkedIn 
E-mail: kaeztjoefat@gmail.com 

Kya van den Hoff en Maaike Wolring

...

Oproep: Neem je eigen thee mee!

Voor dit project organiseren wij een tentoonstelling met als thema ‘Thee’, waarbij we verschillende theesoorten als middel zullen gebruiken om emoties en herinneringen te verkennen en te delen in de vorm van ‘emotienetwerken’. We nemen je mee naar oude legendes en verhalen en bespreken wat thee voor jou doet. Heb je een lievelingsthee, of heb je een theesoort met een verhaal? Neem mee en wissel uit tijdens de workshop!

Maaike Wolring
Als erfgoedprofessional wil ik impact maken met sociaal erfgoedbehoud. Door mijn kennis van geschiedenis, architectuur, participatie en herbestemming te combineren, wil ik verhalen doorgeven aan een breed publiek en daarmee bijdragen aan het behoud en de beleving van erfgoed.

Kya van den Hoff
Als student Cultureel erfgoed heb ik me de laatste vier jaar vooral beziggehouden met het betrekken van het publiek bij erfgoedactiviteiten. Het actief laten deelnemen van bezoekers is iets wat ik als beginnend erfgoedprofessional e r g belangrijk vind. Daarnaast heb ik me gespecialiseerd in visualisatie en grafische ondersteuning van tentoonstellingsvormgeving.

Maddy Schoonheim en Pauline Verseput

Jij in stof: zelfexpressie archiveren

Max aantal deelnemers: 15

Ontdek de kracht van je eigen garderobe en hoe jouw kledingstukken het verhaal van jouw leven vertellen. In deze interactieve workshop leer je hoe je jouw persoonlijke modegeschiedenis kunt vastleggen en archiveren aan de hand van het boek Archive Species: Bodies, Habits, Practices van Joke Robaard en Camiel van Winkel. Welk kledingstuk laat zien waar jij voor staat? Ieder kledingstuk heeft zijn eigen verhaal en representeert verschillende normen en waarden. Welke keuzes maak jij bij het archiveren daarvan?

Maddy Schoonheim
Mijn toekomst ligt tussen de Modewereld en het Erfgoedveld in. Mijn kennis over toegankelijkheid, he t digitaliseren en ontsluiten van archieven wil ik later kunnen toepassen op mijn huidige werkveld binnen high fashion retail. Uiteindelijk hoop ik binnen één van de twee velden te kunnen accelereren en mijn niche te kunnen vinden.

Pauline Verseput
Kunst waarderen doe ik als maker, als ziener, als voeler en vooral als deler! Mijn doel is om anderen aan te moedigen hun eigen draai te vinden in wat kunst en cultuur voor hen kan betekenen. Van daaruit komt mijn passie voor kunsten museumeducatie. Hiermee worden de bruggen geslagen tussen kunst en publiek en wordt het één voor de ander (en andersom!) toegankelijk.

Mark Beumer

Klimaatverandering onder je voeten - is dat erg?

Klimaatverandering treft ons allemaal, ook ons erfgoed en de resten van het verleden. In deze workshop houden we ‘emotienetwerk sessies’ over hoe archeologie getroffen wordt door klimaatverandering. Aan de hand van een aantal invalshoeken en casussen gaan deelnemers met elkaar in gesprek over wat hun meningen en mogelijke ideeën voor maatregelen zijn m.b.t. deze kwestie. Deze workshop werkt het best met meerdere kleine groepen die in gesprek gaan. Het gewenste aantal deelnemers is vier tot twaalf.

Mark Beumer
Ik ben gericht op collecties; ze onderhouden, beheren, registreren en opzetten. Hier ligt mijn focus en plezier als startend professional en heb ik mij de laatste paar jaar op gericht. Het is voor mij belangrijk om open en eerlijk met anderen te werk te gaan en samen tot oplossingen te komen. Op LinkedIn kunt u mijn werkervaring tot dusver zien.

Mark van der Knaap

Erfgoed Triage

In dit spel krijg je samen met drie andere deelnemers (tegen één ander groepje van vier) een casus van een locatie in Nederland die zal overstromen wegens klimaatverandering. Vervolgens krijg je een lijst met erfgoedobjecten waarvan jullie moeten bepalen: worden ze verplaatst, bewaard, gedigitaliseerd of achtergelaten? Hier zijn maar beperkte middelen voor én je zit in tijdsnood. Lukt het jullie om gezamenlijk tot een keuze te komen? Aan het eind worden jullie keuzes vergeleken met die van het tweede groepje. Wat red je wel en wat niet?

Mark van der Knaap
Als erfgoedprofessional wil ik mij specialiseren in erfgoed en klimaatverandering en me bezighouden met de onvermijdelijke keuzes dat dit onderwerp met zich meebrengt. Door na de Reinwardt Academie verder te studeren aan de VU, met Heritage Studies, hoop ik mijzelf op een unieke positie in het werkveld te zetten.

LinkedIn

Maxime Salero

Mag ik je ogen lenen?

Aantal deelnemers: 2 - 15

Zou je weleens ergens naar willen kijken met andere ogen? Dat kan. Het hoeft ook helemaal niet zo moeilijk te zijn. Het heet multiperspectiviteit. Combineer je dit met jezelf openstellen en goed luisteren, dan ben je er eigenlijk al. Als je dit betwijfelt, nodig ik je graag uit. Je mag mijn ogen lenen. Of die van je buren.

Maxime Salero
Kunst/cultuureducatie, creatief handelen en nieuwe ideeën. Daar houd ik van en daar wil ik iets mee doen. Erfgoed, cultuur en kunst zijn niet alleen woorden met een bepaalde betekenis, maar het zijn vooral dragers van verhalen. Van verhalen kan je leren, over jezelf en over iemand anders. Over de wereld en over jouw wereld.

Meisje van Meelis en Noah Peterschlingmann

Buurtmuseum

Voel je vrij om met ons in gesprek te gaan over de veranderende rol van musea. Is het museum het nieuwe buurthuis of is het buurthuis het nieuwe museum? Wij, Noah en Meisje, begeleiden het gesprek, geven voorbeelden uit onze praktijkervaring en leggen je ethische stellingen voor. Je bent ook welkom om mee te luisteren en een theetje te drinken. Er kunnen maximaal zes mensen deelnemen aan het gesprek.

Meisje van Meelis
Door op zoek te gaan naar de juiste frequentie ga ik in gesprek met mensen en wil ik mensen verbinden met erfgoed en de verhalen eromheen. De gevoelige kant van erfgoed en schurende vraagstukken rondom ethiek zorgen ervoor dat ik onderdeel wil uitmaken van een veranderingsproces waarbij we samen kritisch kijken naar de rol en verantwoordelijkheden van musea en erfgoed.

LinkedIn

Noah Peterschlingmann
Door vaker blootgesteld te worden aan het onbekende kan er meer begrip voor elkaar ontstaan. Ik wil ruimte maken voor onderbelichte thematieken en verhalen waardoor we nieuwe verbindingen kunnen maken met elkaar en het erfgoed. Samen met groepen mensen wil ik kritisch kijken naar vraagstukken om zo tot ethische oplossingen te komen.

LinkedIn

Merthe van der Horst

Een draad in tijd

Max aantal deelnemers: 10

Visible mending, een eeuwenoud ambacht voor een moderne tijd. Het is een praktijk waarin waardering en duurzaamheid centraal staan, waarbij textiel gerepareerd wordt op niet alleen een functionele manier, maar ook een esthetische. Door reparaties zichtbaar te maken, benadrukken we de waarde en geschiedenis van het object. Tijdens deze workshop gaan we kijken naar historische en hedendaagse voorbeelden en pakken we natuurlijk ook zelf de naald en draad op. Met kleine stappen werken we samen aan een toekomst waarin herkenning en duurzaamheid centraal staan.

Merthe van der Horst
Ik vind het belangrijk om goed te zorgen voor datgene waar we waarde aan hechten. Cultureel erfgoed en object-based learning zijn voor mij de basis voor zelfreflectie en een betere toekomst. Daarom heb ik mij verdiept in beheer & behoud aan de Reinwardt Academie, met het doel te bewaren om te gebruiken.

LinkedIn
E-mail: merthevanderhorst@live.nl 

Olivia Bicker Caarten

Het gaat maar doorrrrr

Een Rotterdamse tabakshandelaar uit de 18e eeuw, Grand Tourist, Luitenant en Kapitein der Schutterij en beruchte vrijgezel: Pieter Caarten. Van de grootste tabaksfabriek in Rotterdam, met Johannes van Nelle als fabrieksmedewerker, tot aan zijn ontmoeting met Benjamin Franklin in Parijs! Dames en heren, hij vertelt het jullie allemaal. Een warm welkom voor Pieter Caarten! 

Tijdens mijn stage bij Museum Boijmans Van Beuningen heb ik onderzoek gedaan naar de sporen van het koloniale en slavernijverleden van Rotterdam aan de hand van een familieportret. De deelnemers kruipen in de huid van een aantal belangrijke ‘persona’s’ die de stage en de rode draad van het verhaal hebben gevormd.

Olivia Bicker Caarten
Kunst en cultuur vormen voor mij de basis van maatschappelijke verbinding. Een hechtere samenleving ontstaat door de verrijking van kennis en begrip van het verleden. Kunst is immers ook een politiek middel dat grenzen overstijgt en mensen verbindt. Ik hoop als junior bestuurslid bij ICOM Nederland mijn eerste ervaring op te doen door bij te dragen aan de internationale kennis uitwisseling en door studenten beter te betrekken binnen het internationale museumveld.

LinkedIn

Rosalie van den Berg en Wessel Aertssen

Magna Plaza catastrofa?

Het herbestemmen van een monumentaal pand gaat niet altijd goed: soms gaat het fout bij het vervullen van de nieuwe functie, soms gaat het al fout bij het eerste concept. In de podcast “Magna Plaza Catastrofa?” maken we kennis met het voormalig hoofdpostkantoor achter het Paleis op de Dam en onderzoeken we, vanuit verschillende perspectieven, de valkuilen en succesfactoren van de herbestemming van het Magna Plaza. De aansluitende workshop laat deelnemers kritisch reflecteren op dit proces, en de invloed van geld en politiek op onze historische herinneringen.

Rosalie van den Berg
Als erfgoedprofessional focus ik op waardecreatie en vernieuwing van cultureel erfgoed. Met een visie gericht op het stimuleren van maatschappelijke dialoog en verbinding, samen met mijn gedegen aanpak in projectmanagement, conceptueel denken en het leggen van verbindingen, bied ik een overzichtelijke kijk op complexe erfgoedprojecten waarin ik als spin in het web kan fungeren.

Wessel Aertssen
Ik ben een startende erfgoedprofessional, gespecialiseerd in development, cultureel management en projectmanagement. Ik wil in mijn werk mensen en verhalen, dorp, stad en wijk verbinden om zo de kunst-, cultuur- en erfgoedsectoren naar een duurzame toekomst te begeleiden. Deze podcast en workshop zijn, binnen mijn missie, een belangrijke stap naar die duurzame toekomst.

 

Sam Blonk

Het herinrichten van depotruimtes

Max aantal deelnemers: 5-10-15 of 20 deelnemers

Tijdens deze workshop gaan we in op het herinrichten van depotruimtes. Aan de hand van een casus gaan de deelnemers kennismaken met het inrichten van depotruimtes en de problemen die zich hierbij voordoen. De deelnemers gaan zelf aan de slag met het inrichten van een denkbeeldige ruimte en hierna testen we de indeling aan de hand van enkele casussen.

Sam Blonk
Mijn naam is Sam Blonk. Ik ben erfgoedspecialist in het beheer en behoud van collecties, maar breed opgeleid, met veel verschillende vakkennis 

Jouw chaos, mijn plezier! Waar de meeste mensen het liefst de depotdeur zo snel mogelijk weer dichttrekken en het probleem erachter vergeten, wil ik juist niets liever dan naar binnen om orde te scheppen in de chaos.

Thalia van Beuningen en Yvon van den Berg

Perspectieven in Beeld

3 deelnemers per sessie, 20 minuten per thema

Trek met ons ten strijde tegen de huidige polarisatie. Op een artistieke en mysterieuze manier verkennen we de perspectieven rondom actuele thema’s, zoals de toegankelijkheid van erfgoed en de herdenking van 4 mei. Laten we samen de ruimte vullen met diverse perspectieven, inzichten en ervaringen. Wij wakkeren jullie artistieke expressie aan en verdiepen ons gezamenlijk door reflectie en bezinning.

Thalia van Beuningen
Mijn visie is het belichten van verborgen verhalen en perspectieven, zodat we reflectie, nuance en begrip kunnen bevorderen. Ik richt me op de historische context van de Tweede Wereldoorlog en de sociale en politieke aspecten rondom herdenken, herinneren en erkennen. Mijn doel is het opsporen van onderbelichte verhalen, die een ongefilterde toegang bieden tot een completer verhaal.

LinkedIn

Yvon van den Berg
Na mijn studie wil ik me richten op het verbeteren van de toegankelijkheid in musea. Tijdens mijn afstudeerstage bij het Zuiderzeemuseum ontdekte ik een passie voor inclusiviteit. Inclusiviteit is niet vanzelfsprekend, en ik wil hier meer bewustzijn voor creëren. Kunst en cultuur moeten volgens mij voor iedereen toegankelijk zijn.

Delen