Gepubliceerd op 6 juni 2025. Leestijd: 5 minuten.
Reinwardt student Ella Bloemendal (21) woont sinds een jaar samen met haar vriend in het centrum van Haarlem. Naast dat ze Cultureel erfgoed studeert geeft ze al bijna 8 jaar leiding aan de Bevers én is ze teamleider bij scouting. ‘Daarnaast vind je mij eigenlijk altijd wel met een podcast in mijn oren. Ik hou ook ontzettend van lezen, terrassen, feestjes en word mega blij van spelletjesavonden!’
De reden dat Ella ooit is begonnen aan de studie Cultureel erfgoed? Ze zat in het laatste jaar van de havo op de vrijeschool. ‘Corona was voorbij. Ik deed al mijn schoolwerk nog thuis, omdat ik op dat moment veel paniekaanvallen had en naar school gaan niet trok. Ik had besloten een tussenjaar te nemen, tot ik per toeval op Instagram een influencer voorbij zag komen die in haar story een Q&A deed. Zij vertelde over haar opleiding. Dit triggerde iets in mij, dus ging ik Googlen. Datzelfde weekend was de online open dag en twee dagen later was ik ingeschreven voor de opleiding Cultureel erfgoed. De eerste week aan de Reinwardt was fantastisch en ik heb sindsdien (haast) geen paniekaanval meer gehad.’

‘Toen ik klein was namen mijn ouders me altijd mee naar musea, ik heb al sinds m’n 10e een museumjaarkaart. Het idee van in een museum werken voelde meteen heel vertrouwd.’ Ella geeft toe dat ze te weinig toekomt aan het bezoeken van musea: ‘Ondanks de mooie ICOM-pas die zich in mijn portemonnee bevindt. Wél ga ik dankzij mijn stage nu regelmatig naar generale repetities van Opera’s en Balletten.’
Ella liep haar afstudeerstage op de afdeling Educatie, Participatie en Programmering bij het Nationale Opera & Ballet (NO&B). Hoe ziet zo’n dag er precies uit? ‘Iedere dag zorg ik dat ik tussen 9:45 en 10:00 binnen ben, door de artiesteningang neem ik de lift naar de derde verdieping en neem ik plaats achter mijn bureau. Omdat ik de eerste van vier stagiaires was dit jaar, en er nog één bureau vrij was, heb ik een vaste plek.’
Als stagiaire was ze volledig verantwoordelijk voor de CKV-workshops. ‘Dat betekent dat ik check of er CKV-workshops zijn, daar projectkaarten voor maak en het rondstuur binnen NO&B aan iedereen die daarvan op de hoogte moet zijn.

Scholen mail ik met de informatie die zij vooraf aan hun bezoek moeten hebben. Op de dagen dat er CKV is, bereid ik de studio’s voor en deze ruim ik aan het eind van de dag weer op.’
Ella helpt daarnaast met allerlei randzaken; schoolmatinees voorbereiden, dingen knutselen, basis- en middelbare scholen mailen over nieuw aanbod, spullen klaarleggen voor andere programmering en projecten, en veel meer.

‘Op een werkdag spendeer ik 1 tot 3 uur aan werkzaamheden voor de afdeling, de andere uren zitten in mijn eigen onderzoek. In het begin moest ik het gebouw en de mensen beter leren kennen. Ik praatte met zoveel mogelijk mensen binnen NO&B en woonde repetities bij. Later in het proces was het voornamelijk typen achter mijn bureau, naar middelbare scholen gaan om met leerlingen te praten en gesprekken voeren met collega’s en andere stakeholders uit het cultureel erfgoed werkveld. Rond 17:00 klap ik meestal mijn twee laptops dicht en loop ik naar de metro, op naar huis!’
Wanneer er ‘s avonds een generale repetitie van een nieuwe voorstelling is probeert Ella hiernaartoe te gaan. Dan neemt ze naar graag haar vriend, moeder, vader of een vriendin mee. ‘Tot nu toe heb ik al 6 opera’s en 2 balletten gezien. Een heel mooi bijkomend voordeel van deze stageplek!’
Wat is een hoogtepunt geweest tijdens jouw stageperiode? ‘Iedere keer als ik langs de balletstudio loop waar repetities bezig zijn, is dat een hoogtepunt. Ik werd laatst samen met een andere stagiaire door de dansdocent naar binnen gehaald en we mochten 25 minuten op een bankje meekijken bij de repetities van Diamonds, van de voorstelling Jewels. Andere hoogtepunten zijn de bekende mensen die we tegenkomen in de lift. In de lift staan met Hans van Manen was cool! Hij is 92 jaar en maakt nog steeds de mooiste balletten. De 3 minuten dat we een mini gesprekje hebben gevoerd over mijn stage ga ik niet snel vergeten.’

Een ander hoogtepunt was de schoolmatinee De Notenkraker & De Muizenkoning. Ella vertelt: ‘Wekenlang heb ik mijn collega geholpen met de voorbereiding. Er kwamen 1400 basisschoolleerlingen, met door ons geregelde bussen, vanuit heel Nederland naar het theater. Dit was vooraf veel mail-en-bel werk met de scholen, koepelorganisaties en de busvervoermaatschappij. Op de dag zelf stonden we met zo’n 15 collega’s bij vier verschillende bushaltes in de omgeving verspreid en ontvingen we 30 scholen vol enthousiaste kinderen die we naar het theater brachten. Eenmaal binnen kregen ze een speciale verkorte versie van de Notenkraker en Muizenkoning te zien. Het mooiste moment was net na de pauze, toen alle 1400 leerlingen zelf een dansje gingen doen, wat zij in de weken daarvoor op school hadden geleerd in een workshop van onze workshopdocenten. De totale overgave waarmee deze kinderen met veel trots de danspasjes uitvoerde was echt prachtig!’
Wat Ella vooraf aan haar afstudeerstage niet over de opera- en balletwereld had verwacht was hoeveel mensen er continu heel hard aan het werk zijn. ‘Meer dan 500 collega’s werken dag (en vaak ook nacht) door om de mooiste voorstellingen, programma’s, rondleidingen en workshops voor te bereiden. Dat is echt iets waar ik bewondering voor heb.’
Ook verbaasde ze zich over hoe mooi ze opera vindt. ‘Ik was nog nooit bij een voorstelling geweest, maar nu zit ik iedere keer weer te genieten in de zaal. Iedere opera is totaal anders dan de ander. Ballet is altijd al iets geweest waar ik veel liefde voor had – vaak repetities en generales kunnen bekijken is echt een cadeautje.'
Ella werkt vier dagen per week op kantoor en vond dit, zeker in het begin, best zwaar. ‘Dit verschilt natuurlijk per persoon, maar de overgang van 2 à 3 dagen in de week naar de Reinwardt Academie, naar vier dagen op kantoor, was voor mij wennen.’
Een tip die ze wil meegeven aan studenten die op zoek zijn naar een stage: blijf bij je eigen passie en talenten. ‘In jaar 1 maakte ik een video over waarom ballet op de Unesco Erfgoedlijst moest, en hoe we jongeren bij het erfgoed kunnen betrekken. Dit sluit precies aan bij mijn afstudeerstage.
De minors en docenten hebben mij geholpen erachter te komen wat ik graag wil leren. Vooral de minor “Registrar en Tentoonstellen” leerde mij over het beroep van projectleider. Dat past goed bij mij, waardoor ik wist dat ergens stage wilde lopen waar dit aan de orde zou komen.

Een andere tip: word actief op LinkedIn! Niet per se met posten, maar ga mensen actief volgen, stuur eens een berichtje. Ik begon met iedereen waarvan we ooit een gastles hadden gehad te volgen en later ging ik actief op zoek naar mensen uit instellingen waar ik stage zou willen lopen. Zo vergroot je je netwerk en word je zichtbaar.
Kijk eens verder dan de museumwereld, er is nog zo veel meer te zien en te leren!

Na haar studie is Ella van plan om eindelijk dat tussenjaar te nemen. ‘Ik zit nu te kijken naar een baan als (grond)stewardess voor aankomende zomer, of gewoon weer de horeca in. Ondertussen krijg ik ook iedere maand de nieuwsbrief van werken in cultuur, waardoor ik op de hoogte blijf van interessante vacatures in de erfgoedwereld.
Als ik later groot ben wil ik graag projectleider zijn en misschien toch wel het liefst in het museum. En ooit word ik misschien wel directeur, je mag altijd dromen, hè. Het allerbelangrijkste is dat ik bij m'n levensmotto blijf leven: “Does it bring me joy?” Zolang het antwoord "Ja!", is komt het sowieso wel goed.'