Gepubliceerd op 17 januari 2025
5 jaar Hip Hop Heritage op de Reinwardt Academie
Een interview met Marlous van Gastel
In het najaar van 2024 schreef docent Marlous van Gastel een artikel voor Cultuur+Educatie over de ontwikkeling en resultaten van de hiphopmodule op de Reinwardt Academie. Het begon allemaal, vijf jaar geleden, met een optreden van Fresku tijdens een Erfgoedarena. Inmiddels is de module niet meer weg te denken, afgelopen vrijdag startte zij de module voor de vijfde keer. Hiphop Heritage is een succes onder de derdejaars studenten. Wij spraken haar over de module en natuurlijk, hiphop.
Waarom vind jij het zo belangrijk dat deze module op de Reinwardt bestaat?
Twee redenen: (1) Veel jongeren van nu hebben een pluriculturele achtergrond. Ik vind het belangrijk dat het onderwijs van de Reinwardt Academie aansluiting vindt bij deze jongeren. Hiphopcultuur en pedagogiek biedt daartoe veel mogelijkheden. Een vraag die mij bezig houdt, is: Hoe kan het Reinwardt-curriculum het erfgoed en de cultuur van deze groep jongeren beter representeren? Culturele instellingen moeten ruimte maken voor jongeren van nu en de toekomst. En dat begint bij het cultuuronderwijs, ons onderwijs.
En (2), het erfgoed van Nederland is voortdurend in ontwikkeling. Erfgoed wordt door mensen gemaakt. Het is geen gegeven, maar een constructie en ontstaat door ergens een etiket op te plakken. Momenteel worden deze erfgoed-etiketten op hiphopcultuur geplakt. Dat proces en alles wat er bij komt kijken en wat er dan gebeurt vind ik bijster interessant om te onderzoeken samen met studenten en mensen uit de hiphop gemeenschap.

Wat is een van jouw absolute hoogtepunten tijdens de afgelopen vier jaar Hiphop Heritage?
Ik krijg altijd veel werkgeluk bij het nakijken van de individuele opdrachten van studenten waarbij zij vanuit hiphop-principes en Soortkill's smibologie zelfonderzoek laten zien op hun manier, in hun 'taal'. Hier worden echt stappen gezet! En alle gastlessen en excursies zijn altijd wel een feest.
Welke gastspreker staat op je wensenlijst voor de hiphopmodule?
Ik zou heel graag Nederlandse hiphoplegende Fresku nog een keer terugvragen, omdat hij het eerste vonkje gaf voor de module tijdens de Erfgoedarena in 2020. Of KRS-One. Hij was twee jaar geleden in Nederland voor een optreden tijdens de duur van de module, ik heb hem toen benaderd maar helaas. Ik ben vooral heel blij, en trots ook, op alle mensen uit de hiphopgemeenschap die al een bijdrage hebben geleverd, zoals Lee Stuart (toen brand director van Patta), DJ Lyneé Denise, Brian Elstak, Kees de Koning, Mick La Rock en vele anderen.

Welke 5 nummers moeten over 100 jaar absoluut gehoord worden als een definitie van hiphopnumers?
Welk object kan niet uitblijven in het eerste hiphop museum in Nederland?
In het boek van Saul van Stapele - ‘20 jaar hiphop in Nederland’ is al veel voorwerk gedaan, wat dat betreft. Er is nu een website die hiphoparchieven in Nederland verenigd - Culture Capsule. Ik zou de breedte van de cultuur laten zien, dus dans, film, dj-ing, theater, muziek, kennis en vooral ook veel verhalen van geleefde ervaringen van de hiphop gemeenschap, (smaak) makers door de jaren heen.
Marlous' favorieten
Wat was het eerste hiphop album die je kocht? Ik denk iets van Nas, Lost tapes. Of Postmen. Laatste die ik kocht is het album van Rapsody - 'Please don’t cry', op Vinyl. En je eerste hiphop concert? Als het als hiphop telt, Urban Dance Squad (een mix van dance, rock, reaggea en hiphop) in poppodium Noorderlicht in Tilburg. Ik was 15 en maakte mijn eerste stage dive! Wat is volgens jou de beste hiphop video aller tijden? ‘Apeshit’ van Beyoncé en Jay-Z, een statement waarin ze gevestige instituten zoals het Louvre ‘overnemen’ en een heel duidelijk statement maken visueel door middel van kunst en dans. En tenslotte, wie is volgens jou de beste hiphop artiest aller tijden? Dat verandert constant, misschien Nas, of Missy Elliot, Queen Latifah, Lauryn Hill, Rapsody…
