Ontdek wie op de shortlist staat & ontmoet de jury van de Erfgoedinterventieprijs!
Gepubliceerd op 14 oktober 2025
De Reinwardt Academie heeft de eindwerkprijs in een nieuw jasje gestoken: de Reinwardt Erfgoedinterventieprijs, voorheen de P.J.A. van Menschprijs. De prijs is voor een bachelor en een master student die met gedegen onderzoek zijn gekomen tot een erfgoedgerelateerd beroepsproduct, met de grootst mogelijke potentie tot maatschappelijke doorwerking.
De prijs ter waarde van 500 euro zal uitgereikt worden in november in het bijzijn van het werkveld. Wij delen met enthousiasme de shortlist met je en stellen de juryleden graag aan je voor.
Bekendmaking shortlist
Op de shortlist staan 5 alumni die kans maken op de Erfgoedinterventieprijs:
- Maiko Sato (MA)
- Josje-Marie Vrolijk (MA)
- Merel van Buren (BA)
- Fleur van Stratum (BA)
- Arthur Veys (BA)
Gefeliciteerd!
Binnenkort is er meer te lezen over de kandidaten op de shortlist en hun afstudeerwerk.
Wil jij de uitreiking bijwonen? Je kan je nu aanmelden voor de Inauguratie van de UNESCO Chair, waar deze plaatsvindt.
Benieuwd hoe de juryleden tot deze shortlist zijn gekomen? Lees hieronder verder.
Dr. Melissa Bremmer
Lector Kunsteducatie
Dr. Melissa Bremmer is lector Kunsteducatie aan de AHK. Samen met docentonderzoekers doet Bremmer praktijkgericht onderzoek naar kunsteducatie dat vaak direct bruikbaar is in binnen- en buitenschoolse educatie. “Ik ben vooral geïnteresseerd in inclusieve kunsteducatie en belichaamde muziekdidactiek”. Ook is ze co-auteur van de boeken Wicked Arts Assignments en Wicked Kunsteducatie.
Waar Bremmer op heeft gelet bij het selecteren van de alumni op de shortlist? “Natuurlijk de beoordelingscriteria, maar daarnaast ook of studenten buiten de gebaande paden durfden te gaan met hun onderzoek (en daarmee een eigenzinnige "onderzoeks-stem" lieten horen), en of het methodologisch goed in elkaar zat. Voor mij sprongen juist scripties eruit die uniek waren in thematiek: van aandacht voor verpakking tot biodiversiteit."


Dr. Naomi Bueno de Mesquita
Lector Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten
Dr. Naomi Bueno de Mesquita is lector Sociale Rechtvaardigheid en Diversiteit in de Kunsten aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Binnen haar lectoraat doet ze samen met een team van onderzoekers onderzoek naar vraagstukken rond sociale rechtvaardigheid, participatie en diversiteit aan perspectieven in de kunsten. Eén van de onderzoekslijnen richt zich specifiek op erfgoed.
“Vanuit mijn rol heb ik vooral gelet op de diversiteit aan perspectieven, onderzoeksrichtingen en methoden binnen de studentenpoel. Ik was benieuwd om te zien of er uiteenlopende alsook unieke manieren zijn waarop studenten hun onderzoek uitvoeren, bijvoorbeeld middels het ontwerp van eigen tools en onderzoeksmethoden”.
Bueno de Mesquita ziet bij veel kandidaten een sterke betrokkenheid bij maatschappelijke vraagstukken, met bijzondere aandacht voor thema’s als klimaat, inclusie, identiteit en de herwaardering van lokale of gemarginaliseerde kennis: “Ook valt op dat een groep alumni werken vanuit interdisciplinaire praktijken waarin onderzoek, artistieke expressie (alhoewel in iets mindere mate) en activisme samenkomen. Het valt verder op dat veel van het onderzoek vertrekt vanuit een normatief kader.”
Dr. Hester Dibbits
Lector Cultureel erfgoed
Dr. Hester Dibbits is lector Cultureel erfgoed aan de Reinwardt Academie. Samen met haar team doet ze onderzoek naar de werking van maatschappelijk geëngageerd erfgoedwerk. “We zijn onder meer benieuwd hoe en met wie in de dagelijkse erfgoedpraktijk wordt gewerkt rond de grote vraagstukken van deze tijd, en welke ideeën er tegen de achtergrond van die vraagstukken binnen én buiten de erfgoedsector leven ten aanzien van professionaliteit en de erfgoedprofessional.”
Een belangrijk criterium bij het selecteren van de alumni op de shortlist was voor Dibbits de potentiële doorwerking van het onderzoek en het beroepsproduct buiten de instelling in opdracht waarvan de student het onderzoek verrichtte. “Eindwerken waaruit enthousiasme, een gevoel van urgentie en nieuwsgierigheid spreken, scoorden hoog bij mij. Ik wil meegenomen worden op een zoektocht met urgentie en deelgenoot worden gemaakt van de verrassingen waar de student voor is komen te staan tijdens die zoektocht.”

Over een langere periode terugkijkend valt het haar op dat dezelfde thema's en vragen steeds weer blijven terugkeren: “Naast de vragen op het gebied van diversiteit en inclusie, duurzaamheid en digitaliteit zijn dat ook vragen op het gebied van samenwerking. Dat intrigeert mij. Instellingen lopen tegen dezelfde soort uitdagingen aan, maar de specifieke context vraagt kennelijk toch altijd om maatwerk. Deze nieuwe prijs is een mooie gelegenheid om aandacht vragen voor dit gegeven.”