Naar inhoud
 
 

Meld je aan voor de uitreiking

Tijdens de Inauguratie van de UNESCO Chair

Ontmoet de alumni op de shortlist van de Erfgoedinterventieprijs

Donderdag 13 november wordt de Erfgoedinterventieprijs uitgereikt aan één masterstudent en één bachelorstudent uit de afstudeerklassen van 2025. Deze prijs erkent afgestudeerden van wie de scriptie een uitzonderlijk potentieel toont om bij te dragen aan maatschappelijke transformatie en adaptieve verandering binnen het erfgoedveld. Maak kennis met de alumni op de shortlist! 

Maiko Sato

Alumna van de master Applied Museum and Heritage Studies

Maiko Sato is museumeducator uit Japan. “Gedurende mijn loopbaan is mijn missie geweest om te onderzoeken hoe musea positief kunnen bijdragen aan een samenleving waarin iedereen kan samenleven en zich inbegrepen kan voelen, ongeacht achtergrond.”

Tot 2021 werkte Maiko bij het Contemporary Art Centre van Art Tower Mito in Japan. Haar focus lag op het betrekken van gemeenschappen en het slaan van bruggen daartussen via kunstbeschouwingsprogramma’s, workshops en trainingen voor vrijwillige gidsen. “Een van de hoogtepunten was een kunstbeschouwingsprogramma gemaakt voor zowel blinde als ziende deelnemers. De heer Shiratori, een blinde man die dit programma samen met ons begon, werd later het onderwerp van een boek en een documentaire getiteld Blind Shiratori’s Eyes for Art, waarin ik ook te zien ben.”

Dankzij een beurs voor Buitenlandse Studie voor Opkomende Kunstenaars van het Japanse Agentschap voor Culturele Zaken kon Maiko naar Nederland verhuizen om onderzoek te doen naar Nederlandse museumeducatie en toegankelijkheidsprogramma’s. Dat bracht haar naar de Reinwardt Academie, waar ze leerde hoe ze als museumprofessional kan ingrijpen in de samenleving en deze kan contextualiseren.

Maiko’s afstudeerwerk was een onderzoeksrapport getiteld ‘Herdenken Heruitgevonden: Een Evaluatie van de Impact van een Participatief Kunstproject ter Herdenking van de Bijlmerramp.’ “In mijn rapport onderzocht ik kwalitatief hoe een participatief kunstproject de ervaringen van deelnemers met herdenken vormgaf na de vliegtuigcrash in de Bijlmer in 1992. Het onderzoek richtte zich op de kunstinterventie uit 2022, “We Are The Eyes That Saw, We Speak of the Pain That Was, We Become The Hearts That Heal,” geïnitieerd door CBK Zuidoost en kunstenaar Fatric Bewong, in samenwerking met Imagine IC en het Amsterdam Museum.”

Tijdens haar stage bij de erfgoedinstelling Imagine IC interviewde ze deelnemers en organisatoren als primaire onderzoeksmethode. De bevindingen toonden aan dat het project een veilige en open ruimte creëerde waarin mensen emoties konden delen, naar elkaar konden luisteren en met elkaar konden verbinden via gedeelde herinneringen. “Het gebruik van een herdenkingsboom binnen het project bood een tastbare en zintuiglijke manier om herinnering vorm te geven. Hoewel het langetermijneffect van het project op herdenkingsgedrag beperkt leek, zorgde het versterkte gevoel van groepscohesie bij de deelnemers voor een sterke belangstelling voor soortgelijke projecten die helpen bij het omgaan met trauma en het opnieuw verbinden met gedeelde herinneringen.”

Josje-Marie Vrolijk

Alumna van de master Applied Museum and Heritage Studies

Josje-Marie Vrolijk heeft bijna drie decennia ervaring in de culturele sector als grafisch en multidisciplinair ontwerper. Met haar verse master’s diploma (cum laude) in museum en erfgoedstudies van de Reinwardt Academie hoopt ze haar langgekoesterde wens om te werken met natuur- en cultuurhistorische museumcollecties realiseren. Ze is gefascineerd door de context waarin vorm ontstaat, of het nu gaat om materie, levensvormen of artefacten. Natuur en cultuur zijn voor haar dan ook onlosmakelijk met elkaar verbonden. Haar bijzondere aandacht gaat uit naar het betrekken van museumbezoekers bij biodiversiteitverlies en klimaatverandering.

In haar eindscriptie Engaging museum visitors with the biodiversity crisis through a natural history collection’onderzoekt ze hoe natuurhistorische musea het publieke begrip van biodiversiteit kunnen vergroten en zorg voor de natuur kunnen aanmoedigen in hun tentoonstellingen. Ze verbindt academische theorie over de mens-natuurrelatie en de groene kloof tussen droom en daad aan de museumpraktijk, met een analyse van tien musea, en een casestudy bij Naturalis Biodiversity Center over een tentoonstelling in ontwikkeling over Suriname. Daarin onderzoekt ze welke uitdagingen Naturalis heeft bij het realiseren van zijn ambitie om een ‘change agent’ te worden in een biodiversiteit-positieve samenleving.

LinkedIn Josje-Marie

Merel van Buren

Alumna van de bachelor Cultureel erfgoed

Tijdens haar studie aan de Reinwardt Academie is Merel van Buren geïnteresseerd geraakt in de domeinen Programma en Publiek: “In het bijzonder persoonlijke verhalen. Deze fascineren me, omdat ze als verbinder werken tussen gemeenschappen, tijden en plaatsen. Persoonlijke verhalen voegen nuance toe aan erfgoed en maken het toegankelijker voor een breed publiek.”

Voor haar afstudeeronderzoek bij de Provincie Utrecht heeft zij onderzocht hoe persoonlijke verhalen het verleden, het heden en de toekomst kunnen verbinden van een tuinderij in het schootsveld van de Hollandse Waterlinies. Dit onderzoek resulteerde in de podcast Tussen de Tuinen, die op Spotify te beluisteren is. “Tijdens het maakproces heb ik verschillende generaties tuinders leren kennen, die hun persoonlijke verhalen met mij hebben gedeeld. Dit beschouw ik nog steeds als zeer waardevol.”

Momenteel is Merel op reis door Zuid-Amerika en verblijft ze in Peru. “Na deze reis, die gevuld is met nieuwe culturele ervaringen, hoop ik aan de slag te gaan in de culturele sector, specifiek binnen het domein van Programma en Publiek.”

LinkedIn Merel

Fleur van Stratum

Alumna van de bachelor Cultureel erfgoed

Fleur van Stratum haalde afgelopen zomer haar bachelor Cultureel erfgoed aan de Reinwardt Academie, met specialisatie in collectiebeheer. Momenteel is ze werkzaam als collectiebeheerder bij het Maritiem Museum Rotterdam. “In deze functie ben ik verantwoordelijk voor het beheer van de museale collectie en ben ik betrokken bij de ontwikkelingen rondom het toekomstige Collectiecentrum Rotterdam (CCR)."

Tijdens haar afstudeerperiode heeft Fleur stage gelopen bij Het Noordbrabants Museum, waar ze onder begeleiding van Ingrid Sonderen onderzoek deed naar het herverpakken van de liggende textielcollectie. “Dit betrof niet alleen het uitvoeren van onderzoek, maar ook het ontwikkelen van een herverpakkingsstrategie die aansloot bij de specifieke behoeften van Het Noordbrabants Museum.” Op basis van het uitgevoerde onderzoek heeft zij een set informatiekaarten ontwikkeld die stapsgewijs op een visuele en praktische manier instructie bieden voor het verpakkingsproces. “De informatiekaarten zijn niet alleen ontwikkeld voor Het Noordbrabants Museum, maar ook voor kleine en middelgrote instellingen met een deelcollectie textiel”.

LinkedIn Fleur

Arthus Veys

Alumnus van de bachelor Cultureel erfgoed

Al sinds zijn dertiende is Arthur Veys verbonden met de AHK, destijds deed hij tegelijk met de middelbare school de jongeren vooropleiding van de Jazz-afdeling van het Conservatorium. “Van jongs af aan hield ik mij bezig met muziek, cultuur en geschiedenis. Na een periode als muziekproducer te werken kwam ik bij de Reinwardt Academie terecht waar deze onderdelen, zowel materieel als immaterieel, bij elkaar kwamen. Met name in de Schietbaan-pilot op het Marineterrein en het minorproject met Henk Schiffmacher heb ik mijn plek binnen de erfgoedwereld steeds meer gevonden.”

In zijn afstudeerjaar kwam Veys erachter dat het gebruik van, en omgang met collecties op een hoger abstractie niveau hem erg interesseert. “De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) was hiervoor een ideale stageplek. Sinds 1 september ben ik dan ook teruggekeerd bij de afdeling roerend erfgoed als junior adviseur.”

Arthur’s onderzoek vond plaats binnen een advies project (met Frank Bergevoet en Tessa Luger) van de RCE voor de Universiteitsbibliotheek Utrecht (UBU). Het doel van het project was advies geven over een overkoepelende erfgoedvisie tussen de UBU en het Universiteitsmuseum. “Hiervoor deed ik onderzoek naar thematische aanknopingspunten en mogelijkheden tot samenwerking tussen de erfgoedbeheerders. Daarnaast heb ik internationaal onderzoek gedaan naar best practices bij onder andere The Hunerian (Universiteit Glasgow), Pitt Rivers Museum (Universiteit Oxford) en Het Gents Universiteitsmuseum. Hieruit volgde een schriftelijk advies met betrekking tot het integreren van de universiteitscollecties binnen het curriculum en het uitbreiden van samenwerking tussen de erfgoedbeheerders binnen de universiteit. Daarnaast leverde ik ook visuals op die de collecties overzichtelijk en thematisch bij elkaar brengen.

De belangrijkste les uit mijn onderzoek is dat het actieve gebruik van universiteitscollecties essentieel is voor het voortbestaan en de toekomstbestendigheid van het academisch erfgoed én diens beheerders.”

Wil je bij de uitreiking aanwezig zijn?

Delen
 

Meld je aan voor de uitreiking

Tijdens de Inauguratie van de UNESCO Chair