Op zoek naar een stage
Waar kun je stage lopen als je Cultureel erfgoed studeert?
Studenten van de Reinwardt Academie zijn op zoek naar een stageplek. Maar waar kun je eigenlijk stage lopen als je Cultureel Erfgoed studeert? Twee alumni, Maxime Salero en Barbara Stolk, vertellen over hun afstudeerstages uit het studiejaar 2023/2024. Judith Beening van het Praktijkbureau deelt handige tips voor het vinden van een stage.
Maxime Salero deed zijn stage bij het Stedelijk Museum in Amsterdam
Op welke afdeling heb je stage gelopen?
“Ik liep stage bij Development (memberships)."
En wat was je het meest waardevol, wat neem je mee in een toekomstige baan?
“Waar ik het meest van heb opgestoken is eigenlijk de manier van denken en doen op de werkvloer. Voornamelijk het om hulp vragen aan collega's, en niet alleen bij je eigen afdeling maar ook bij andere. Je zult merken dat veel mensen willen helpen en dat je van iedereen wat kan leren.”
Wat zou je toekomstige studenten van de Reinwardt Academie aanraden die geïnteresseerd zijn in een stage bij een kunstmuseum zoals het Stedelijk Museum Amsterdam:
“In een museum als het Stedelijk in Amsterdam gebeurt veel. Als je houdt van veel, groots en avontuur dan zal je een leuke tijd hebben. Het ligt eraan bij welke afdeling je stage loopt, maar de kans is groot dat je deel uit gaat maken van een project dat in de toekomst een plek in het museum krijgt. Als je van een meer directere aanpak houdt, waar je meer te zeggen wilt hebben, dan is een kleinere organisatie geschikter. Hoe dan ook, als je van kunst houdt dan zit je sowieso goed!”
Barbara Stolk liep stage bij het Universiteitsmuseum Utrecht
Kun je meer vertellen over wat je tijdens je stage bij het Universiteitsmuseum Utrecht hebt gedaan?
“In de doorstroomruimte, waar objecten worden beoordeeld voor opname in de collectie, stuitte ik op een uitdaging: achterstanden in de werkzaamheden leidden tot informatieverlies en dreigden de waarde van objecten te verminderen. Tijdens mijn stage heb ik een plan van aanpak ontwikkeld om de doorstroom van nieuwe objecten in het museum te verbeteren.”
Hoe ging dat in z’n werking?
“Met de hulp van collectiebeheerders en conservatoren stelde ik een gedetailleerde inventarisatielijst op, inclusief actiepunten om de achterstanden weg te werken. Door deze lijst om te zetten in een concrete planning, konden we realistische doelen stellen om de situatie in acht maanden te verbeteren.
Een essentieel onderdeel van mijn voorstel was het regelmatig bespreken van de gang van zaken in de doorstroomruimte. Door op vaste momenten communicatie tussen teamleden te stimuleren, hoopte ik toekomstige achterstanden te voorkomen.”
En hoe heeft je stage bijgedragen aan je professionele ontwikkeling en kennis over cultureel erfgoed?
“Deze ervaring opende mijn ogen voor het belang van achtergrondinformatie bij objecten. Het vormt niet alleen de identiteit van een object, maar draagt ook bij aan onderzoek, educatie en de impact van de boodschap die het museum wil overbrengen. Daarom ben ik vastbesloten om me in te zetten voor het behoud van objectidentiteit en het voorkomen van achterstanden in de registratie, niet alleen in mijn stage-instelling, maar ook daarbuiten.”
Een Q&A met Judith van het Praktijkbureau over het zoeken van een stage lees je hier.