Opening tentoonstellingszaal project Morgen
In NEMO de Studio op het Marineterrein
Donderdag 19 december was de grote opening van de tentoonstellingszaal project Morgen in NEMO Studio op het Marineterrein.
Tweedejaarsstudenten presenteerden hier het resultaat van een uitdagende opdracht. De studenten ontwierpen een expositie met als thema: “het huis van een 150-jarige”. Denkend vanuit de collectie huishoudelijke apparaten van NEMO onderzochten de studenten de vraag op welke manier de leefomgeving verandert als we steeds ouder worden. Tijdens de opening presenteerden studenten hun schetsontwerpen op een aantrekkelijke manier aan het publiek en gingen zij aan de slag met de collectie om een conserveringsadvies uit te brengen.
Aan de hand van een aantal vragen hebben we quotes verzameld van de studenten, om zo een indruk te krijgen van hoe de samenwerking verliep.
Hoe heb je het ervaren om als student aan een real-life opdracht voor een opdrachtgever als NEMO te werken?
“Ik vond het leuk en het was echt iets anders dan wat ik tot dan toe had gedaan. Het was spannend om te zien hoe een echte opdrachtgever werkt en hoe je als student zo'n project aanpakt.”
"Superleuk! Het was fijn om te merken dat we echt een bijdrage konden leveren aan zo'n groot project. Dat gaf me een goed gevoel."
"Ik vond het superleuk omdat het allemaal zo 'echt' voelde. Het gaf me een voorproefje van hoe het zal zijn als ik mijn studie heb afgerond en daadwerkelijk in een soortgelijke omgeving werk."
"Het was heel leerzaam. Ik kreeg inzicht in de eisen die een opdrachtgever kan stellen en het was ook interessant om meer in het netwerk te duiken en te begrijpen hoe je met verschillende partijen samenwerkt."
Kun je een voorbeeld geven van een object uit de collectie dat jouw visie op de opdracht inspireerde?
“Een krantenknipsel over de woningnood inspireerde mij. Het was een prentje van slakken met hun huisje.”
"De Philips platenspeler vond ik erg inspirerend."
Wat heb je uiteindelijk neergezet, waar ben je het meest trots op?
"Ik ben het meest trots op de maquette die we hebben gemaakt. Het was ook de zakelijkheid in het adviesrapport waar ik trots op ben. We hebben goed nagedacht over wat we zouden presenteren."
"De maquette en onze mock-up, dat was een uitdaging omdat we 2D en 3D moesten combineren. Maar het is uiteindelijk heel goed gelukt."
"Onze verhaallijn/concept is echt heel goed geworden. We hebben het over verschillende doelen in het leven gehad, en ik denk dat we daar echt iets unieks mee hebben neergezet."
"Ik ben het meest trots op het schetsontwerp en de ideeën die we hebben gepresenteerd. Dat was het fundament van ons hele project, en daar hebben we veel tijd en moeite in gestoken."
"Uiteindelijk ben ik het meest trots op ons schetsontwerp. Het is zo'n belangrijke basis voor alles, en we hebben er veel tijd aan besteed om het zo goed mogelijk te maken."
"Ik ben het meest trots op de inhoud en alles wat we erin hebben gestoken. We hebben zoveel tijd en energie in ons werk gestopt, en het was geweldig om te zien hoe het uiteindelijk tot leven kwam."
Wat hoop je dat bezoekers leren of voelen wanneer ze de tentoonstelling zien?
"Ik hoop dat bezoekers begrijpen dat de woningnood en vergrijzing in Nederland een serieus probleem is. En dat er oplossingen zijn, hoewel deze misschien liggen bij de oudere generatie."
“Ik hoop dat bezoekers een gevoel krijgen van 'dit is iets unieks'. Dat ze echt het belang van het onderwerp begrijpen en iets nieuws meenemen.”
“Ik hoop dat ze beseffen dat oud worden niet alleen over de dood gaat, maar dat het belangrijk is om in het nu te leven en niet te veel bezig te zijn met de toekomst.”
"Ik hoop dat bezoekers gaan nadenken over de invloed van technologie in de toekomst."
"Ik hoop dat ze meer leren over hoe robots kunnen helpen in de situatie van het 150 jaar oud zijn. Het zou mooi zijn als ze dat meenemen."
"Ik hoop dat bezoekers zien hoeveel aandacht we aan de tentoonstelling hebben besteed en dat ze weggaan met een nieuw inzicht of een bepaald doel voor ogen."
Welke skills, waarvan je misschien niet had verwacht ze nodig te hebben, kwamen van pas bij deze opdracht?
“Leiding geven was iets waar ik niet van had verwacht dat het belangrijk zou zijn, maar het kwam zeker goed van pas.”
"Het opmeten van de foamborden voor de maquette. Ik heb dyscalculie, dus het was soms best lastig om alles op schaal te berekenen, maar het is uiteindelijk gelukt."
"Tekenen was echt een vaardigheid die ik niet verwacht had te gebruiken, maar het was essentieel voor het maken van schetsontwerpen."
"Het maken van schetsontwerpen was iets waar ik niet van tevoren had verwacht dat het zo belangrijk zou zijn, maar het werd een groot onderdeel van de opdracht."
Welke vaardigheden heb je tijdens deze opdracht ontwikkeld die je in toekomstige erfgoedprojecten kunt gebruiken?
"Alles. Ik heb veel vaardigheden ontwikkeld die ik zeker kan gebruiken in toekomstige projecten."
“Leiding geven was iets waar ik veel van heb geleerd, en dat is absoluut iets dat ik in toekomstige projecten ga toepassen.”
"Ik heb geleerd hoe belangrijk het is om elkaar een complimentje te geven in een team. Het klinkt simpel, maar het maakt echt een verschil in de samenwerking."
"Het opstellen van een schetsontwerp is een vaardigheid die ik zeker verder wil ontwikkelen. Dit was een essentieel onderdeel van onze opdracht."
“Ik heb geleerd hoe je professioneel samenwerkt in een team en hoe je echt als een groep werkt om een gezamenlijke visie te realiseren.”
"Ik heb geleerd hoe je een maquette maakt en wat de verschillende aspecten van het vak zijn. Deze ervaring zal ik zeker meenemen in mijn toekomstige werk."
De tentoonstelling was tot 6 januari te zien. Foto's van de opening zijn gemaakt voor David Stegenga en kun je hieronder bekijken. Wil je ook samenwerken met de Reinwardt Academie? Neem contact op met het Praktijkbureau.