Julie Zimmerman wint de PJA van Menschprijs

Gepubliceerd op

In onderstaand artikel vertelt de jury (Hester Dibbits, lector Cultureel erfgoed en Melissa Bremmer, lector Kunsteducatie) wie de afstudeerprijs dit jaar heeft gewonnen én waarom.

Tijdens de diploma-uitreiking van de bachelor Cultureel erfgoed werd de Pieter Jan Abraham van Menschprijs uitgereikt aan Julie Zimmerman voor haar afstudeerwerk De olifant in de kamer. Een onderzoek naar ‘diversiteits- en inclusie’-initiatieven en hoe musea van elkaar kunnen leren.

Julie Zimmerman heeft voor haar eindwerk een actueel en veelbesproken themagebied gekozen: diversiteit en inclusie. De jury waardeert de benadering van Zimmerman: zij vraagt museumprofessionals om een pas op de plaats te maken en terug te blikken op reeds ondernomen initiatieven.

Julie’s eindwerk laat zien hoe belangrijk het is om niet voortdurend het wiel opnieuw uit te vinden, maar eerst de werking van afgeronde projecten goed te onderzoeken.
- Jurylid Hester Dibbits, lector Cultureel erfgoed

In een prettig leesbaar onderzoeksverslag kan de lezer volgen hoe Zimmerman zich een aantal relevante concepten op het gebied van diversiteit en inclusie heeft eigen gemaakt en zo op basis van theorie een nieuw model ontwikkelde. De manier waarop zij verschillende concepten integreert tot iets nieuws noemt de jury ‘krachtig’.

Zimmerman ontwikkelde een goed onderbouwde en zorgvuldig doordachte methode voor musea die zichzelf als progressief positioneren. Zij biedt museumprofessionals een praktisch instrument om te onderzoeken wat die progressiviteit behelst en hoe succesvol zij in hun streven naar progressiviteit zijn.

Julie spreekt de hoop uit dat de methode museumprofessionals helpt om bij het opzetten van initiatieven rondom diversiteit en inclusie bewustere keuzes te maken en succesvoller te worden in het behalen van de gewenste doelen. Daarnaast hoopt zij dat haar onderzoek en de methode museumprofessionals meer zekerheid kan bieden, en dat het voor minder geld- en tijdverspilling zal zorgen. Dat alles zou er dan ook voor kunnen zorgen dat er niet alleen betere, maar ook meer initiatieven komen. 

Voor Zimmerman is dit belangrijk want, zoals zij schrijft onder verwijzing naar een artikel uit 2020 van film/fotoproducent en museum professional Sam Vladimirsky: kritische reflectie alleen is niet voldoende, er moet ook actie ondernomen worden.

Julie was het afgelopen jaar lid van de RWA werkgroep Diversiteit & Inclusie en heeft, samen met een aantal medestudenten, een actieve rol gespeeld en een aantal goede initiatieven genomen. Daarmee heeft ze een zeer waardevolle bijdrage geleverd.
- Nel van Dijk, directeur Reinwardt Academie

Zowel het onderzoeksverslag als het beroepsproduct laten een mooie koppeling van praktijk, theorie en ethische reflectie zien. Zimmerman reflecteert ook kritisch op haar eigen werk. Zo wijst zij erop dat haar definitie van inclusie - door vooral op culturele diversiteit te focussen - om verbreding vraagt. Als winnaar van de PJA van Menschprijs zal Julie Zimmerman worden uitgenodigd om hierover in gesprek te gaan met de lector(en) en haar begeleiders en te onderzoeken of en hoe zij haar kunnen helpen bij het toewerken naar een publicatie die past bij haar vervolgcarrière als erfgoedprofessional. 

De PJA van Menschprijs is vernoemd naar Peter van Mensch en is de opvolger van de Samuel van Quiccheberg prijs die hij, eerder lector van de academie, tijdens zijn periode instelde. Eindwerken die in aanmerking komen voor deze prijs van de Reinwardt Academie leveren een bijdrage aan het erfgoeddebat.

Uit de eindwerken die met een acht of hoger waren beoordeeld hebben de studieleiders van de bachelor een shortlist samengesteld van zeven eindwerken en die aan de jury voorgelegd. Naast het werk van de winnaar verdient het eindwerk “De herinnering van het Indisch-Oceanisch slavernijverleden. Vanuit de belangenorganisaties en diaspora uit voormalig Nederlands-Indië“ van Dorien Smit een bijzondere vermelding. De jury was niet alleen te spreken over het onderzoek maar ook zeer gecharmeerd van het beroepsproduct: een ongevraagd advies in de vorm van een brief aan voorzitter en leden van de commissie “Versterking kennis geschiedenis voormalig Nederlands-Indië”.

 

Delen