Tweedejaars bedenken in sneltreinvaart innovatieve oplossingen voor actuele erfgoedvraagstukken

Gepubliceerd op

De tweedejaars van de bachelor Cultureel erfgoed namen de afgelopen drie weken een organisatie over om vraagstukken op te lossen op het gebied van collectiemanagement, presentatie, participatie en marketing en communicatie.

Een van de deelnemende opdrachtgevers was het Amsterdam Museum, waarin twee groepjes studenten samen met Gonca Yalçıner (manager Educatie en Participatie) een antwoord zochten op de vraag met welke jongeren uit Amsterdam het museum tentoonstellingen gaat maken?

De bevindingen werden gepresenteerd in het Amsterdam Museum aan de Amstel waar tweedejaarsstudenten Jamie, Maxime, Noah en Meis een tentoonstelling maakten over de vergeten groep jongeren van Amsterdam die niet gehoord worden. Voor het ophalen van verhalen gingen ze de straat op en vroegen ze aan leeftijdsgenoten wat zij belangrijk vinden in musea.

Het was voor de studenten een spannend proces, vol onzekerheden en risico’s. “Ik heb de studenten heel erg hard zien zwoegen om iets van de opdracht te maken”, zei Gonca tijdens de presentaties in de laatste week. “Ik ben heel erg blij met het eindresultaat, want in alle eerlijkheid, het is erg bijzonder om dit te kunnen doen in maar drie weken tijd.”

Tweedejaarsstudent Sep die samen met zijn groepje verhalen verzamelde op basisscholen keek met een tevreden blik terug op het proces. “Ik ben erg trots op wat we hebben bereikt in deze korte tijd. Ook was het fijn om te leren hoe het er nou echt aan toe gaat in het werkveld.” Aan het eind vroegen we aan de studenten of de Take Over in het curriculum moet blijven? Het antwoord op deze vraag werd met een volmondig “JA” beantwoord.

Werk je in het brede erfgoedveld en heb je een concreet vraagstuk of een interessant project waar je de skills van onze Reinwardt-studenten voor wilt inzetten? Meld je dan aan via ons praktijkbureau.

Delen