Student Anneke Groen creëert verhalenproject voor museum Het Schip

Anneke Groen

Gepubliceerd op

Anneke Groen (student Master of Museology), bedacht voor museum Het Schip het verhalenproject 'Mijn Amsterdamse School', over het leven in de zo bijzondere en herkenbare stijl in de bouwkunst. De museumdirectie was direct enthousiast, waarop ze er aan de slag kon als stagiair.

Anneke Groen (student Master of Museology), bedacht voor museum Het Schip het verhalenproject Mijn Amsterdamse School, over het leven in de zo bijzondere en herkenbare stijl in de bouwkunst. De museumdirectie was direct enthousiast, waarop ze er aan de slag kon als stagiair.

Voorheen werkte Anneke als econoom in de aandelenwereld en ze werkt vrijwillig als rondleider in Artis. Anneke: “Dat deed ik en doe ik nog steeds graag. Ik wilde het liefst ook mijn werk maken van iets dat mij meer persoonlijk aanspreekt, in de culturele sector.” Ze begon aan de Master of Museology.

Met medestudenten bezocht ze veel musea, waaronder Het Schip, het vlaggenschip van de Amsterdamse School-architectuur. Nu werkt Anneke daar als stagiair en binnenkort met een aanstelling. Het kleine museum in Amsterdam West staat aan de vooravond van een grote verandering want de basisschool De Catamaran waarmee ze het gebouw delen, gaat verhuizen. Voor het museum betekent dit niet alleen een winst van 1200m² extra maar ook de uitdaging om gemiddeld 17.000 bezoekers per jaar die specifieke architectuur uit het begin van de vorige eeuw te laten beleven.

Verhalenproject Mijn Amsterdamse School
Voor het museum bedacht Anneke het project Mijn Amsterdamse School, een verhalenproject waarbij de verhalen van de kinderen van de verhuizende school verzameld worden. Hoe ervaren zij het om in een Amsterdamse School-gebouw naar school te gaan? Anneke: “Als de school weg is, willen we de herinneringen bewaren. Die passen in het verhaal dat het museum aan bezoekers wil vertellen over de sociale geschiedenis van de buurt.” Anneke startte met een haalbaarheidsstudie: “Ik overleg over samenwerking met een maatschappelijke organisatie die educatieve en creatieve activiteiten voor scholen organiseert. Het museum en de school zijn akkoord, nu moet het project nog opgetuigd worden.”

Voordat de leerlingen uit het gebouw vertrekken, wordt een tentoonstelling van verhalen vormgegeven, waarvoor ook de buurtbewoners worden uitgenodigd. Vervolgens is het plan om ook hun verhalen te verzamelen over het leven in en met Amsterdamse School-architectuur waarin een groot deel van de Spaarndammerbuurt is gebouwd. De verhalen geven een toegevoegde waarde aan de collectie van het museum én het draagt bij aan de sociale cohesie in de buurt. Het streven is een gevoel van verbondenheid, solidariteit en betrokkenheid.

Reis naar Rio de Janeiro
Anneke mocht haar idee zelfs presenteren in Brazilië tijdens de ICOM-conferentie, de internationale vakorganisatie op het gebied van musea. Anneke: “We kregen voor de master de opdracht om een voorstel te schrijven voor een presentatie. Het was een oefening, maar de conferentie in Rio ging over de sociale rol van musea, een thema dat perfect aansloot op mijn project. Dus heb ik het ingestuurd en ben ik uitgenodigd om te presenteren op de DEMHIST-deelconferentie, het comité voor historische huismusea.

Anneke: “Er kwamen veel vragen over mijn presentatie en mensen waren geïnteresseerd in Het Schip. De conferentie was een gelegenheid om het museum te profileren in de internationale museumwereld. Je komt in contact met internationale professionals om ideeën mee uit te wisselen.”

Plannen
Wat zijn haar plannen voor de komende tijd? Anneke: “Museum Het Schip heeft gevraagd of ik er na mijn stage wil blijven werken als projectmanager. Ik ga ook mijn scriptie schrijven, hopelijk studeer ik in de zomer af. En binnenkort vertrek ik met medestudenten naar Zweden om te werken aan een participatieproject. Samen met studenten uit Zweden, Noorwegen, Duitsland en Hongarije maken we een tentoonstelling voor het wereldmuseum in Göteborg. Heel leerzaam en spannend allemaal.”

Museum Het Schip

Delen