Verslag Insta-erfgoed

woensdag 23 maart 2022

In deze Erfgoedarena keken we samen met professionals naar de invloed van Instagram op de museum- en erfgoedwereld. We leerden van social mediamanagers over de beste tactieken om met volgers te ‘engagen’. Daarnaast hebben we het gehad over insta-activisme, hoe musea zich het best uit kunnen spreken over maatschappelijke problematiek door middel van sociale media en Unstagrammables.

De avond werd geopend door directeur Nel van Dijk en gastcurator Boudewien Chalmers Hoynck van Papendrecht, @boudewienhoynck op Instagram. Boudewien is de oprichter van Bubble Shooters Network, een adviesbureau voor social mediastrategie in de kunsten. Ze benadrukt hoe Instagram van toegevoegde waarde kan zijn voor musea en andere culturele instellingen, door een nieuwe doelgroep kennis te laten maken met kunst en cultuur. Vervolgens nam moderator Yuki Kho (@yukikho op Instagram) het woord over.

Klik hier om het gehele verslag van de avond te lezen.

Kijk voor het volledige fotoverslag op onze Facebook.

Intermezzo: Oh no, they didn't!

Memes op Instagram

Tijdens de Erfgoedarena van 23 maart presenteerde Firoza Mulahella een quiz opgesteld door Marten Mantel (@martenmantel op Instagram) over memes van musea op Instagram met de titel Oh no, they didn't! Het publiek moest raden of de meme in kwestie door een musea was geplaatst of bedacht was door Marten Mantel.

Klik hier om de quiz te zien.

Kijk voor het volledige fotoverslag op onze Facebook.

Ontmoet de gastcurator

Boudewien Chalmers Hoynck van Papendrecht is toegepast psycholoog en social media-strateeg. Met haar bedrijf Bubble Shooters Network adviseert zij musea, galeries, verzamelaars en kunstenaars over hoe social media ingezet kan worden om kunst op een engaging manier met een internationaal publiek te delen. Haar bedrijf heeft zij opgericht na vijf jaar lang verantwoordelijk te zijn geweest voor het bouwen van één van de grootste museumcommunities ter wereld, die van het Van Gogh Museum met 9,5 miljoen volgers. De meest engaged community van een kunstmuseum ter wereld. 

Ontmoet de curator

Justin van den Berg is alumnus aan de Reinwardt Academie en werkt als freelancer in de culturele sector met de focus op diversiteit, toegankelijkheid en inclusie. Hij zoekt in zijn werk de verbinding tussen materieel en immaterieel erfgoed door middel van theater en belevingen. Met zijn theatrale aanpak adviseert hij diverse cultuurinstellingen in (drempelverlagende) publieksbenadering. In zijn coaching in cultural storytelling is het doel om een inclusiever bewustzijn te creëren bij de betrokkenen. Daarnaast is hij bestuurslid van ICOM Nederland, het internationaal netwerk voor museumprofessionals.

Ontmoet de voorzitter

Yuki Kho is journalist en moderator. Ze werkt als samensteller van VPRO Nooit Meer Slapen, is host van de podcasts Naakt op een Kleedje en VPRO Koos en werkt als moderator en interviewer voor verschillende opdrachtgevers in de culturele sector.

Martijn Pronk

Martijn Pronk werkt al 15 jaar binnen de museale sector als Hoofd Digitaal, eerst in het Rijksmuseum en nu in het Van Gogh Museum.

Firoza Mulahella

Firoza Mulahella is een kind van het internet en werd ooit omschreven als “Dadaïstische twitter-twintiger.” Denk regenbogen, meme’s en glitterrokjes. Ze schrijft liedjes, presenteert, acteert en is afgestudeerd erfgoedprofessional. Eigenlijk kun je haar in elke situatie neerzetten en huppelt ze vrolijk dwars door alle chaos heen. Als starter in de museumwereld heeft Firoza meegedraaid in het digitale team van het Van Gogh Museum. Firoza maakt muziek onder platenlabel Burning Fik, en is druk bezig met nieuwe releases en een EP met een feministische insteek. Ooit maakt ze een theater stuk. En bouwt die shit ook weer op.

Susan van 't Slot-Koolman

Susan van 't Slot-Koolman is verantwoordelijk voor de marketing en communicatie bij het Mariniersmuseum in Rotterdam. Een klein museum met een groot verhaal! Tijdens de coronapandemie heeft ze het museum op de kaart gezet met haar marketingstrategie om volwassen en kinderen op een intergenerationele en duurzame manier te prikkelen en activeren. Hiervoor is ze door Cultuur Marketing genomineerd voor Cultuurmarketeer van het jaar. Ze is ook een oude bekende van de Reinwardt Academie, want naast alumna was Susan van 2009 t/m 2019 o.a. verantwoordelijk voor de programmering van de Erfgoedarena.

Saskia du Bois

Saskia du Bois is verantwoordelijk voor de online communicatie bij het Stedelijk Museum Amsterdam. Daarnaast is ze freelance copywriter in de culturele en maatschappelijke hoek en bestuurslid bij het Oorzaken Podcastfestival. Voor het Stedelijk maakte ze bijna 10 jaar geleden het eerste Instagram-account aan met een vaag idee dat het weleens hét platform van de jaren '10 kon worden, maar destijds met minimaal benul over wat ze er eigenlijk op moest zetten. Ruim 2000 berichten later (en heel veel learnings), is Instagram voor het Stedelijk een van de belangrijkste kanalen om een jonge doelgroep te bereiken.

Karin Tang

Karin Tang werkt als social media specialist bij het Amsterdam Museum. Karin is afgestudeerd in Media, Kunst, Design en Architectuur aan de VU. Ze is freelance fotograaf waardoor ze haar artistieke oog in haar werk kan gebruiken. Ze doet graag inspiratie op bij musea over de hele wereld en spreekt veel talen om dit te kunnen onderhouden.

Delen