Naar inhoud
 Header_Insta-erfgoed.png
 
 

Meld je hier aan voor het evenement

Biedt Instagram een podium voor smaak of bepaalt het de smaak?

Erfgoedprofessionals worden aan de Reinwardt Academie klaargestoomd om op een veelheid aan manieren te werken in de erfgoedsector en in culturele instellingen. Social media krijgt hierin een steeds prominentere rol met Instagram als het platform dat cultureel erfgoed toegankelijk maakt voor een groot publiek.

In deze Erfgoedarena bekijken we wat erfgoedprofessionals kunnen opsteken van Instagram. Door Instagram proactief in te zetten kunnen mooie initiatieven ontstaan, worden drempels verlaagd en online communities geboren. De invloed van Instagram is onvermijdelijk. We kunnen er niet omheen, maar hoe zet het precies de toon? 

Hoe kunnen erfgoedprofessionals hierop inspelen met insta-initiatieven en marketingcampagnes? Of verloochenen musea hiermee hun eigen kunstobjecten voor gimmicks? We brengen verschillende werelden samen in een Erfgoedarena vol techniek en verschillende erfgoedvisies.

Ontmoet de gastcurator

Boudewien Chalmers Hoynck van Papendrecht (1995) is toegepast psycholoog en social media-strateeg. Met haar bedrijf Bubble Shooters Network adviseert zij musea, galeries, verzamelaars en kunstenaars over hoe social media ingezet kan worden om kunst op een engaging manier met een internationaal publiek te delen. Haar bedrijf heeft zij opgericht na vijf jaar lang verantwoordelijk te zijn geweest voor het bouwen van één van de grootste museumcommunities ter wereld, die van het Van Gogh Museum met 9,5 miljoen volgers. De meest engaged community van een kunstmuseum ter wereld. 

Ontmoet de curator

Justin van den Berg (1992) is alumnus aan de Reinwardt Academie en werkt als freelancer in de culturele sector met de focus op diversiteit, toegankelijkheid en inclusie. Hij zoekt in zijn werk de verbinding tussen materieel en immaterieel erfgoed door middel van theater en belevingen. Met zijn theatrale aanpak adviseert hij diverse cultuurinstellingen in (drempelverlagende) publieksbenadering. In zijn coaching in cultural storytelling is het doel om een inclusiever bewustzijn te creëren bij de betrokkenen. Daarnaast is hij bestuurslid van ICOM Nederland, het internationaal netwerk voor museumprofessionals.

Delen
 

Meld je hier aan voor het evenement