Lois Muller

Mediamanager Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

Afgestudeerd aan de Reinwardt Academie: 2017

Via via gevraagd worden voor een tijdelijke klus die uitliep tot een langlopend project. Zo belandde Lois via de Reinwardt Academie bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Hieronder vertelt ze wat ze van de opleiding en haar werk vindt. Ook deelt ze haar favoriete erfgoedklassiekers. Van nu en de toekomst.

Welk beeld had je van cultureel erfgoed toen je begon aan de Reinwardt Academie? 
‘Dat het oud, bijzonder en mooi is en dat het altijd zo blijft. Zonder dat er veel verandert. Dat beeld is door de opleiding enorm gewijzigd.’ Cultureel erfgoed is constant in ontwikkeling. Het gaat namelijk om de betekenis die we er nu aan toekennen. Die kan elke dag anders zijn. En het gaat erom hoe je nu en in de toekomst met erfgoed om gaat.’

Wat doe je precies? 
‘Ik werk aan het up-to-date houden van de collectiedatabase van film- en documentairemakers. Die bestaat uit films, series, interviews, en nog veel meer. Aan elke collectie hangt een contract. Daarin staat wat er is afgesproken met de schenker of andere rechthebbenden, om welk materiaal het gaat en wat wij ermee mogen doen. Ik mag dat allemaal uitzoeken en bedenken wat we aan de collectie hebben.’

Zit je de hele dag achter een computer? 
‘Nee hoor, ik ga ook vaak naar het archiefdepot voor het achterhalen van informatie over fysieke videobanden en filmmateriaal. Samen met een collega leggen we dan oude filmrollen op een edittafel met een hoop knoppen en spoelen om de beelden te bekijken.

Wist je tijdens je opleiding dat je iets met collecties wilde doen?  
‘Het is toeval dat ik bij Beeld en Geluid terecht ben gekomen, maar het bevalt me goed. Het is niet zo dat ik heel bewust voor de collectiekant heb gekozen. Mijn minor aan de Reinwardt was bijvoorbeeld Publiek en Media. Al zie ik ‘media’ nu wel terug in mijn werk, haha.

Wat vergeet je nooit meer van je tijd bij de Reinwardt? 
‘Alle lezingen, excursies en uitjes. Van onderzoek op locatie ergens in Nederland tot een rondleiding van iemand die bij een tof museum werkt. Als Reinwardt-student mocht ik overal in musea en op andere erfgoedplekken rondsnuffelen en praten met experts. Dat mis ik wel.’ 

Wat vond je tegenvallen? 
‘Ik keek echt op tegen de hoeveelheid huiswerk en het keiharde blokken. Dat was ik op het mbo niet gewend. Het viel niet tegen, maar ik vond het wel heel veel.

Wat viel je mee? 
‘De leuke lesstof. Ook al was het veel, ik vond het meeste heel erg interessant.’ 

Moet je een kunst-en-cultuurfan zijn als je naar de Reinwardt wilt?  
‘Ik vind het geen voorwaarde. Ik had eigenlijk ook niet zoveel met kunst, helemaal niet met moderne kunst. Op de middelbare school had ik ook niet zoveel met geschiedenis. We hadden een hele saaie geschiedenisleraar. Op de Reinwardt krijg je gelukkig heel goede docenten.’  

Aan wie bewaar je goede herinneringen? 
‘Aan veel docenten. Edwin van der Veldt kan heel mooi vertellen. Zijn lessen vond ik superinteressant! Ruben Smit heeft ook altijd goede verhalen, met humor en een deskundige kijk op het vak. Rosemarijn Bügel, Marieke van der Duin en Joke Bosch hebben me tijdens mijn stageperiode goede begeleiding gegeven. Soms dacht ik: nee, ik kan dit niet meer. Zij hebben mij goed gepusht en daar ben ik achteraf heel blij mee.’ 

Ben je jezelf tegengekomen tijdens je studie? 
‘Jazeker, het was soms pittig. Vooral tijdens mijn scriptie en de stageperiode. Dan moet je opeens alles zelf doen. Dat viel tegen.

De Reinwardt Academie staat in Amsterdam. Hoe vond je de stad? 
'Ik heb vijf jaar over de opleiding gedaan en bijna vier jaar in Amsterdam gewoond. Het is gewoon een superleuke stad. Amsterdam is heel rijk aan erfgoed. Je ziet het overal, dat is heel inspirerend. En de stad beleven: uitgaan, winkels, kroegjes, koffiedrinken... Dat is niet per se allemaal erfgoed, maar wel heel leuk. Voor meerdere musea in Amsterdam hebben we opdrachten gedaan en uitdagingen opgepakt.’  

Hoe kan de opleiding nog beter aansluiten op de praktijk?  
‘De Reinwardt heeft mij niet voorbereid op iets wat ik nu in mijn werk tegenkom en dat zijn rechtenkwesties. Een film, tv-serie, documentaire, webvideo of game heeft vaak meerdere rechthebbenden. Van regisseur tot acteur: ze kunnen allemaal aanspraak maken op het opnieuw uitzenden van dat werk. Dat hangt allemaal af van de afspraken die zijn gemaakt bij de productie.'   

Poeh, ingewikkeld...
'Juist die afspraken zijn lang niet altijd bekend bij Beeld en Geluid en kunnen we ook niet achterhalen. Terwijl wij het materiaal wel uitleveren aan derde partijen of gebruiken op eigen kanalen. Deze onduidelijkheid kan ingewikkelde situaties opleveren. Hoe je dan met de rechten omgaat is heel belangrijk. Ik heb wel het vak Recht gehad tijdens mijn opleiding, maar ik wist echt niet dat rechtenkwesties soms zo ingewikkeld zijn. Een extra module hierover zou niet gek zijn geweest.’  

Jij kwam via via aan een baan in het cultureel erfgoed. Wat zijn tips om aan werk te komen? 
‘Netwerken! Ga naar lezingen en bijeenkomsten. Daar spreek je veel mensen die iets voor je zouden kunnen betekenen. Ook is het goed om je contacten warm te houden bij instellingen waar je als student komt. In de culturele sector is het lastig om werk te vinden. Op vacatures die online staan komen soms wel tweehonderd reacties binnen. Dan moet je maar net voldoende werkervaring hebben. Netwerken is daarom wel dé tip.’

De future classics van...

Delen